/КРОСС/Роторният двигател празнува успех - Mazda Motor Corporation е произвела над два милиона превозни средства с него. Автомобилният производител от Хирошима е единственият в света, който успешно е произвел и продал милиони от концептуалния двигател за повече от 45 години.
В този двигател въртящият се ротор замества движението нагоре и надолу на буталата на бутален двигател с възвратно-постъпателно движение. Това позволява изключително тиха работа, минимални шумови емисии, спестяващ място дизайн и ниско тегло.
Първият автомобил, в който Mazda използва това специално задвижване е Mazda Cosmo Sport 110 S, който беше представен през 1967 г. От тогава Mazda оптимизира технологията и производителността на своите роторно-бутални двигатели и все още е единственият производител на автомобили, който ги използва в серийно производство и днес.
След преустановяване на производството на последното превозно средство с роторен двигател - Mazda RX-8 - през 2012 г., Mazda поднови производството през юни 2023 г. за първи път от единадесет години. Със старта на продажбите на Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV през есента на 2023 г., ротационно-буталният двигател празнува своето прераждане.
„Ротационният двигател е специална част от историята на Mazda и ние го смятаме за идеален символ на нашия дух „Никога не спирай да предизвикваш" - каза Такеши Мукай, директор и старши изпълнителен директор на Mazda - „Ротационният бутален двигател е много популярен сред клиентите по целия свят и те са щастливи от възобновяването на производството и завръщането на двигателя. В бъдеще ще продължим да се изправяме пред нови предизвикателства с типичния манталитет на Mazda и ще предлагаме атрактивни продукти, които предлагат на нашите клиенти вълнуващо шофиране дори в ерата на електрификацията."
Около единадесет години след края на производството на Mazda RX-8, ротационният двигател в Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV вече има нова роля. В това серийно plug-in хибридно задвижване, колелата се задвижват само от електрически мотор с мощност 125 кВт/170 к.с., докато новоразработеният еднодисков ротационен двигател с обем на камерата 830 куб.см и мощност от 55 кВт/75 к.с. осигурява общ пробег до 680 километра без спирания за презареждане.