„Зелена къща“ и тролейбус и кораб на водород разработиха учени по ННП ЕПЛЮС
Секция: Наука
22 Декември 2023 18:49
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Зелена къща“ и тролейбус и кораб на водород разработиха учени по ННП ЕПЛЮС

/КРОСС/ Седем демонстрационни модели за съхранение и използване на чиста енергия за транспорта и бита разработиха учени по Национална научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита" (ЕПЛЮС). Постиженията бяха представени на заключителна информационна среща по програмата, която се проведе днес в зала „Проф. Марин Дринов" на БАН. Ръководителят на програмата акад. Константин Хаджииванов представи дейността на научния колектив, който обхваща 206 учени и специалисти от 16 партньорски организации от цялата страната. Българската академия на науките е водещата научна организация по ЕПЛЮС, а финансирането на програмата е осигурено от Министерството на образованието и науката.

Постигнахаме основната цел на научната програма - да обединим научната общност в България и да насърчим сътрудничеството между БАН и висшите учебни заведения. Поставихме началото на ново поколение млади специалисти в областта на използването на чиста енергия, каза акад. Хаджииванов. Общо 108 публикации в престижни международни научни издания и над 1000 цитирания на тези публикации са изключително добър атестат за качеството на научната дейност, допълни той.

Ефективни методи за улавяне и оползотворяване на въглероден диоксид са изследвали учените в рамките на научната програма. Разработен е прототип на водороден генератор тип „двойна клетка" с хибридно електрическо свързване. Генераторът е част от проектите, с които Българската академия на науките кандидатства за финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост.

Демонстрационният модел „Зелена къща" на Института по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС) и ТУ-София се захранва автономно с енергия от възобновяеми енергийни източници. По този начин за първи път в България електроенергията в един от офисите на ИЕЕС е от изцяло чиста енергия. В рамките на ЕПЛЮС учените са разработили и пет вида нови батерии за съхранение на енергия.

През пролетта на 2024 г. ще бъде пуснат в движение и първият тролейбус, обновен по метода ретрофитинг, който се задвижва от батерии и водород. Превозното средство е предоставено от Столична община, а след обновяването му учените тестват електронна система за консумираната мощност при движението му. След приключване на тестовия период тролейбусът с нулеви емисии ще може да се използва в мрежата на градския транспорт в София. По ННП ЕПЛЮС е разработен и първият в страната речен плавателен съд, задвижван с водород и слънчева енергия.