/КРОСС/ Технологиите, които се използват за дийпфейк съдържание, стават все по-лесни и достъпни за обикновените потребители, а и възможностите на изкуствения интелект нарастват експоненциално. Това коментира в "Денят започва" киберекспертът Борис Гончаров.
По думите му тенденцията се задълбочава с всеки изминал месец в глобален план. Не повече от час-два са необходими за създаването на двеминутно фалшиво видео.
Нова вълна фалшиви призовки от името на ГДБОП с обвинения в педофилия
Дийпфейк е технология, която използва видео на определена личност, която има "донор" - човекът, който се опитва да я имитира.
"Лицето на "донора" е напаснато спрямо другото лице и това води до съвсем реалистично предаване на мимиката, на изображението и дава възможност този човек да се имперсонира много реалистично. Има сериозна тенденция тези видеа да се изпълняват в реално време, а не да бъдат записани предварително.
Първото нещо, което хората трябва да погледнат, когато попаднат на съмнителен видеоклип, е източникът - най-вече линка. По думите на Гончаров сме близо до това подобни фалшиви видеа да могат да се генерират само от текст.
Фалшиви призовки, търговия с ресурси и лекарства - как да разпознаем онлайн измамите?
В предаването се включи и бившият директор на "Пирогов" д-р Спас Спасков, тъй като негово интервю в сутрешния блок на БНТ също беше фалшифицирано с цел продажба на "лекарство"
"Беше пуснат такъв запис от предаването, но със сменен текст. Начинът на представянето беше фалшив - представяха ме като хирург, който дава съвети за ставни заболявания, нещо, което не съвпада с моята специалност", каза Спасков, който е рентгенолог.
Това се прави с цяла поредица от популярни лекари. Съществено е да се познава човекът и дали би направил такава реклама - аз не рекламирам, заяви д-р Спасков.
"Обадиха ми се приятели, които бяха разбрали за фалшивата новина и по-скоро го коментирахме като шега, но досега не ми се е обаждал някой, който да е повярвал".