Ролята на университетите, бизнеса, политиката и средните училища за привличане на младите хора в туризма
Секция: Туризъм
22 Януари 2024 20:07
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ролята на университетите, бизнеса, политиката и средните училища за  привличане на младите хора в туризма

/КРОСС/ Доц. д.н. Михаил Мусов, заместник-ректор на УНСС по научноизследователска дейност и международно сътрудничество, приветства участниците кръглата маса, чиято цел е да насърчи създаването на подходяща екосистема за привличане на младите хора в туризма. По думите му през предстоящите десетилетия реализацията в туристическата индустрия няма да бъде просто работа, а ще бъде мисия. „Най-важното за младите хора е да разберат, че туристическата индустрия е изключително разнообразна и всеки един от нас може да намери заетост в този сектор", каза доц. Мусов. Той подчерта значението на диалога и партньорството за разгръщането на потенциала на туристическата индустрия и постигането на устойчиво икономическо развитие.

С организирането на дискусионни събития Катедра „Икономика на туризма" обединява усилията на заинтересованите страни и предоставя платформа за намиране на решения за развитие на туристическата индустрия. „Срещата и дискусиите днес ще помогнат да създадем по-големи възможности, да дадем идея по какъв начин, къде и как имат възможности да се развиват младите хора в туризма и в България", каза ръководителят на катедрата проф. д-р Мариана Янева. По думите ѝ образователните институции са най-устойчиви от гледна точка на последователността и приемствеността в дейността и управлението им, така че те могат да продължат да бъдат инициатор, да сплотяват заинтересованите страни и да предлагат идеи, решения и възможности.

„Всички участници в екосистемата трябва да са партньори и да се подкрепят. Едно партньорство не може да бъде устойчиво, ако някоя страна е губеща", смята Радослав Златков, изпълнителен директор на България ер. Туристическите бизнеси трябва да се адаптират спрямо нуждите на новите поколения, но и да намират здравословен баланс между новата култура и наследството от успешното минало, смята той. Българският авиопревозвач се стреми да създава работна среда, в която служителите са мотивирани, модерни и ангажирани към постигането на високи резултати. Проф. Янева допълни изказването на Радослав Златков, като изтъкна, че УНСС подготвя качествени млади кадри и вдъхновява студентите да търсят реализация в устойчиви компании или да създават собствени бизнеси, които са гъвкави и дават големи възможности за развитие на служителите.

Сред успешните млади предприемачи от Катедра „Икономика на туризма" е Борис Карагеоргиев, управител на Mistral Travel & Events. Той коментира, че вярва в потенциала на младите хора в туризма, които са амбициозни и мотивирани. И ги посъветва да вярват в себе си, да се учат от грешките си и да са отдадени на своите идеи и цели. „За младите хора иновациите и уникалните продукти са най-интересни и вниманието трябва да бъде насочено към тях, за да могат бизнесите им да се откроят на пазара", посочи Борис Карагеоргиев. Д-р Леона Асланова, икономист и изпълнителен директор на Иновейшън Стартър, също подчерта значението на иновациите за привличането на младите кадри в туризма. Според нея най-лесният път към иновациите е много добре да знаем къде и какво се случва по света, какво е най-доброто в сферата и как да се приложи в бизнеса у нас.

Според участниците в кръглата маса за успешно развитие на туристическите компании и задържане на кадрите в сектора е необходимо да има подкрепяща и благоприятна бизнес среда. „По отношение на ролята на политиката при привличането на младите хора сме сравнително напреднали, а младите хора у нас участват емоционално в развитието на туризма", посочи д-р Виолета Донева, ръководител на експертна група по туризъм на Демократична България. „Тази индустрия изисква хора, които са подготвени и образовани в подходящи образователни институции. Държавата може да създаде условия за това чрез студентски кредити, стипендии, подобряване на връзката между училищата, университетите и бизнеса", коментира д-р Донева.

Велинград е един от успешните примери за работеща екосистема и партньорство между образованието, местната власт и бизнеса. Цвета Спасова, началник на отдел „Туризъм и реклама" в община Велинград, и Любка Байлова, директор на ПГИТ „Алеко Константинов", споделиха опита си от съвместните усилия за създаване на качествени кадри за туризма. Кетърингът и обслужването на събитията на общината например се извършват от учениците от специалност „Кетъринг", което им дава както практическа подготовка, така и самочувствие при контакта с клиенти и партньори. Учениците от специалност „Бизнес администрация" провеждат практиката си в различните звена на общината. Специално внимание се отделя и на сътрудничеството с висшите учебни заведения и с бизнеса. „Всичко добро, което можем да направим, е сговорът. Със сговор, екипно и в мрежа, където да обменяме идеите си, можем да постигнем много", подчерта Любка Байлова. По думите ѝ бизнесът трябва да бъде активен участник в създаването на качествени кадри, да посочва пътя и новостите и да мотивира младите хора да работят в туризма.

Мария Каменова, председател на УС на Българската асоциация на частните училища (БАЧУ), е съгласна, че бизнесът трябва да бъде активната страна, а от училищата зависи да се намери баланс между нуждите на бизнеса и подготовката на учениците. Частните училища възпитават младежите в ценности, които са важни за бизнеса - да прилагат знанията си на практика, да работят в екип, да са самостоятелни да мислят критично и аналитично.

Проф. д-р Еленита Великова, преподавател в Катедра „Икономика на туризма", също изтъкна значението на активното партньорство. „Свързаност, сътрудничество, трансформация, това са ключовите пътища за успешно развитие на туризма. Това е начинът да се създаде добра среда и добри условия за привличане на младите кадри в туризма и мотивирането им да бъдат отдадени на сектора", смята тя.

Местната власт и предприемачите в Банско също си сътрудничат ефективно в развитието на туризма. Малките бизнеси в града са особено активни в стремежа си да задържат младите кадри и да им предложат възможности за развитие. „Трябва да работим за създаване на бъдещите кадри още в ранна детска възраст", коментира Юлия Попова, координатор на Задруга на банските механджии (Уникално Банско). По думите ѝ успехът на малките бизнеси в туризма идва с обединяването и общите усилия. „Когато си малък е хубаво да се обединяваш и да имаш единно виждане с хората около теб, защото така ставаш по-силен и можеш да свършиш повече работа", посочи Юлия Попова. Борислав Попов, специалист по търговия и продажби, изтъкна и значението на постоянството и сигурността като фактори за атрактивността на туризма като работодател. „За туризма най-важното нещо е постоянството в качеството на обслужването, което се постига с дългосрочна ангажираност на служителите", коментира той.

Кръглата маса провокира оживени дискусии и завърши с обещание за още съвместни събития и срещи между образователните институции, управляващите, бизнеса и студентите в търсене на идеи и решения за създаване на привлекателна работна среда за младите хора в туризма.