Един от най-влиятелните в италианската култура музикант Федерико Коли дебютира със Софийската филхармония
Секция: КУЛТУРА
19 Февруари 2024 20:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Един от най-влиятелните в италианската култура музикант Федерико Коли дебютира със Софийската филхармония

/КРОСС/ На 25 февруари Софийската филхармония ви кани на вълнуваща вечер с Концерт за пиано и оркестър №21 от Моцарт и Серенада за струнен оркестър от Чайковски. Солист на вечерта е интригуващият италиански пианист Федерико Коли, а диригентската палка е в ръцете на известния корейски диригент Йънгмин Парк.

Концертът за пиано и оркестър № 21 е завършен на 9 март 1785. А премиерата му е на следващия ден в Бургтеатър. Леополд Моцарт, който по това време е на гости на младото семейство, описва суматохата на дъщеря си Нанерл: „Копистът все още преписва оркестровите партии, а брат ти дори няма време да пресвири Рондото. Премиерата е тази вечер".

В рекламата за концерта се отбелязва, че след изпълнението на новата творба, Волфганг ще импровизира за публиката, за да демонстрира удивителния му ефект. На импровизаторските му умения публиката се наслаждава и в соловите каденци в края на бързите части на 21-я концерт. За съжаление той не ги фиксира в партитурата. Останало е само описанието на един съвременник: „Моцарт импровизираше нежно и с вкус, следвайки моментното вдъхновение на своя гений".

Оригиналната партитура на До мажорния концерт К. 467 днес се съхранява в Библиотеката „Морган" в Ню Йорк. Каденци към него са написали някои композитори като Лудвиг ван Бетовен и Алфред Шнитке, както и известни пианисти: Роберт Казадесю, Никита Магалоф, Дину Липати, Рудолф Серкин, Фридрих Гулда, Лили Краус, Геза Анда, Рудолф Бухминдер и др. Федерико Коли свири каденците на Алберто Бониера, написани по негова молба от от италианския композитор „с блясък на модерност".

„Дълбоко съм убеден, че Моцарт е най-висшата кулминационна точка, до която красотата е достигнала в сферата на музиката. Никой не ме е подтиквал, както той, така да плача, да треперя от възторг от съзнанието за близостта към онова, което наричаме идеал. Това, че посветих своя живот на музиката, дължа на Моцарт." - тези съкровени думи на почит към великия Амадеус записва в дневника си Пьотр Илич Чайковски. А неговият музикален „hommage" е Четвъртата оркестрова сюита оп. 61 „Моцартиана" (1884-1887), написана по творби на Майстора.

Няколко години преди нея в период, когато решава да почива в имението на своята сестра Александра Давидова в Каменка, без да композира, го наляга неопределима меланхолия и умора. Останалото споделя с графиня Надежда фон Мек, негов дългогодишен меценат и довереница: „Днес вече не издържах и се захванах с проект за бъдеща симфония или струнен квинтет. И знаете ли? Веднага се усетих по-бодър и доволен. Следователно, оказва се, че няма по-добър начин да запълваш времето и да задоволиш вътрешната си нужда от работа, освен композирането".

Идеите бликат, пише с увлечение. За да подгрее фантазията си, свири на пианото творби от Моцарт, изучава подробно операта му „Вълшебната флейта". В крайна сметка вместо симфония или струнен квинтет, създава едно от най-популярните си произведения - Серенада за струнен оркестър в до мажор оп. 48. А в първата ѝ част, както отново съобщава на графиня фон Мек, „заплаща дан" на поклонението си към Моцарт с умишленото подражание на неговия оркестров маниер: „Бих бил щастлив, ако открият, че не съм много далеч от образеца".

Италианският пианист Федерико Коли бързо печели световно признание със своите завладяващи, нетрадиционни интерпретации и яснота на звука. „The Daily Telegraph" изтъква „неговото красиво, леко свирене и лирична грация", а сп. „Gramophone" го нарича „един от най-оригиналните мислители на своето поколение". Забележителната оригиналност и силно въображение, философският подход към създаването на музика отличават многоизмерните изпълнения и записи на пианиста.

След ранните му успехи, които включват I награда на Моцартовия конкурс в Залцбург (2011) и Златен медал от Международния клавирен конкурс в Лийдс (2012), списание „International Piano" го избира за един от „30-те пианисти под 30 години, които вероятно ще доминират на световната сцена през следващите години". Той е носител на отличието „Grosso d'argento" за международния престиж, който дава на родния си град Бреша, а музикалната секция на UK Critics'Circle го включва сред получателите на своите награди за 2018.

Федерико Коли завършва Миланската консерватория, обучава се и в Международната академия по пиано в Имола, и в „Моцартема" в Залцбург под ръководството на Серджо Маренгони, Константин Богино, Борис Петрушански и Павел Гилилов.

Той записва ексклузивно за фирмата „Chandos Records", с която издава първия си диск със сонати от Доменико Скарлати през 2018, отличен от „Presto Classical" като „Запис на годината". И втория том със сонати на Скарлати, който записва е отличен с награди. Обявен е за „Запис на месеца" от „BBC Music Magazine" и от „International Piano Magazine" (април 2020), както и за един от най-добрите класически албуми, издадени през 2020 в класацията на „BBC Music Magazine".

Оттук нататък Федерико продължава да свири с реномирани оркестри - с Оркестъра на Мариинския театър и Санкт Петербургската филхармония, Лондонската кралска филхармония, Симфоничния оркестър на Би Би Си, Кралската филхармония на Ливърпул, Кралската филхармония на Стокхолм, Националната академия „Санта Чечилия", Симфоничния оркестър на RAI и Национален оркестър „Ил дьо Франс". Работил е и с уважавани диригенти като Владимир Ашкенази, Денис Ръсел Дейвис, Валери Гергиев, Юрий Темирканов, Йон Марин, Томас Сондергард, Ед Спаняард, Василий Петренко, сър Марк Елдер, Сакари Орамо, Фабио Луизи и др.

Федерико Коли демонстрира и в многобройните си рецитали своето клавирно майсторство в някои от най-известните концертни зали в Европа, Азия, САЩ и Япония. Свири и на престижни музикални форуми като Клавирния фестивал Рур в Дортмунд, Международния фестивал „Дворжак" в Прага, Международния фестивал „Шопен и неговата Европа" във Варшава, на фестивала в Люцерн и фестивала „Равиния" в Чикаго. В допълнение към изпълненията на живо, Федерико поддържа натоварен звукозаписен график. Бъдещите му идеи за издания на „Chandos Records" включват руски проект, фокусиран върху Шостакович и Прокофиев, както и мултиалбумен проект с Моцартов солов и камерен репертоар.

По време на пандемията COVID-19 пианистът създава образователна поредица от кратки видеоклипове за своя YouTube канал, предназначени да преоткрият Моцартовата фантазия в до минор K. 475 и да поставят музикалните идеи на Моцарт в исторически и културен контекст.

През 2023 Федерико Коли е избран от сп. „Fortune Italia" за „един от най-влиятелните „40 под 40" в италианската култура".