/КРОСС/ Един от най-разпространените митове за устойчивото развитие е, че то се ограничава само до въздействието, което оказваме върху околната среда - до известна степен резултат от активния разговор за климатичните промени през последните години. По-далеч от фокуса на вниманието обаче остава цялостният обхват на понятието „устойчиво развитие". По дефиниция терминът ESG е свързан с постигането на баланс между икономическите, екологичните и социалните аспекти на нашия живот и включва в себе си широк спектър от теми.
Една от тях е многообразието, равенството и приобщаването - тема, която все повече се очертава като следващия важен приоритет. Страната ни определено има много да работи в тази посока. Междувременно обаче бизнесът вече прави първите стъпки.
Една от компаниите у нас, която от години работи за създаването на приобщаваща среда, е Yettel. Залегнала в цялостната ѝ стратегия за устойчиво развитие, темата за многообразието и приобщаването намира изражение в различни посоки - от интегрирането на младите поколения и подкрепа на дългогодишните кадри, през по-силното представяне на жените в технологичните роли, до включването на хората с увреждания в реална бизнес среда.
Един от примерите е програмата „Рамо до рамо". Стартирала още през 2015 г, тя цели да подпомогне професионалното развитие и социалната интеграция на хората с увреждания, или както в Yettel ги наричат - хора с различни възможности. Чрез програмата участниците работят по конкретен проект в избрана от тях област в рамките на две години и стават пълноправна част от екипа.
„Темата за многообразието и включването трябва да се разглежда както през призмата на HR практиките, така и в контекста на ESG политиките. Промяната трябва да се случва отвътре навън - от служителите в една компания към нейните клиенти и общността. Развивайки култура на приобщаване у своите колеги, им показваме от какви продукти и бизнес решения се нуждае обществото, но и от какви промени. Това от своя страна допринася за начина, по който работят с клиентите, и формира поведението им на отговорни граждани. Така постепенно изграждаме едно по-толерантно общество, в което различията не ни разединяват, а ни правят по-силни и по-добри. Затова вярваме, че тази тема ще става все по-важна и е следващата, към която бизнесът трябва да насочи усилията си", коментира Михаела Калайджиева, главен директор „Корпоративна политика" в Yettel.
Михаела Калайджиева
В момента компанията работи и за това всички нейни канали да бъдат достъпни за хората със специфични потребности - от магазините до сайта и мобилното ѝ приложение.
Друг важен аспект е обучението и информираността на служителите. През изминалата година телекомът обучава близо 70 души от ръководните си кадри и своя HR екип по теми като неосъзнатите предразсъдъци и ESG. През специализирани обучения минават и мениджърите и екипите, които приемат участник по програмата „Рамо до рамо".
Регулярно Yettel анализира и как са представени двата пола, като следи структурата и състава на своите екипи. Именно на тази база дефинира една от областите, върху които фокусира усилията си - недостатъчното представяне на жените в технологичните роли. За да промени това, си партнира с различни технологични училища, за да достигне до повече жени, търсещи реализация в областта на технологиите.