Сопраното Вера Гиргинова гостува в ролята на Виолета Валери в "Травиата" на 30 март
Секция: КУЛТУРА
29 Март 2024 20:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Сопраното Вера Гиргинова гостува в ролята на Виолета Валери в "Травиата" на 30 март

/КРОСС/ Едно от най-изпълняваните оперни заглавия - Вердиевата „Травиата",  ще бъде бляскава кода на мартенската програма на Държавна опера - Бургас. Под палката на именития маестро Славил Димитров - гост, чест и желан гост зад диригентския пулт на значими събития в календара на Бургаската опера, на сцената на 30 март, събота, от 19 часа излиза харизматичното сопрано Вера Гиргинова /гост/ - в ролята на Виолета Валери. Вера Гиргинова е солист на Държавна опера - Пловдив. Интересен факт относно комплексните професионални качества на талантливата певица, носител на самобитен чар, е, че освен образованието си в Националната музикална академия, тя е дипломиран архитект. Вера Гиргинова е лауреат е на редица конкурси, сред които: конкурсът за млади оперни певци „Гена Димитрова" (2009 г.), конкурсът „Европейска общност" в Сполето, Италия (2010 г.) и Международния певчески конкурс „Елена Николай" (2013). Тя е изработвала вокалната си техника с едни от най-големите български и италиански оперни имена: /Рената Ското, Фиоренца Косотто, Райна Кабаиванска, Анна Томова-Синтова, Дарина Такова, Стефка Евстатиева, Ана Ванди, Мирела Паруто и др/. Специализирала е в Италия: като стипендиант на Академия „Борис Христов" в Рим, както и в Академия „Киджана" в Сиена, със стипендия от Фонд „Райна Кабаиванска", а в периода 2010 г. - 2012 г. става стипендиант на престижното Опера студио към Академия „Санта Чечилия" в Рим, където се обучава при прочутата Рената Ското.

Многостранното артистично амплоа на красивата певица ще се представи в емблематичната за всяко сопрано роля на Виолета Валери, разкъсвана от драматични страсти с трагичен оттенък.

За да разкажат вечната трагична история за клопките и съдбовните предизвикателства на любовта, на 30 март на сцената на Операта излизат великолепни артисти. В ролята на Алфред Жермон влиза младият солист на Бургаската опера Андрея Мирчев. Той направи своя запомнящ се дебют в пресъздаването на образа по време на спектакъла на „Травиата" през м. февруари 2023 г., когато участва в сценично партньорство с лауреати на Първия конкурс за млади оперни певци „Стоян Попов" 2021 г. Андрея Мирчев успя да изгради тежката тенорова партия не само с лекота в интерпретацията на Вердиевата музика, наситена с драматични сблъсъци, но и като силна актьорска аргументация.

Като Жорж Жермон в събота на бургаска сцена излиза именитият баритон, който има богат сценичен опит в различни по стил и темперамент роли - Александър Крунев. Очарователното мецосопраното Йоана Кадийска ще бъде в образа на Флора Бервоа, приятелка на Виолета Валери, с която блестят в светските среди на Париж в средата на XIX век. Дарина Запрянова влиза в образа на вярната прислужница на Виолета Валери - Анина, басът Костадин Мечков ще бъде в ролята на Барон Дюфол, баритонът Бранимир Недков  - Маркиз д'Обини, Милен Динолов - Виконт Гастон дьо Леторие, Диман Панчев - Доктор Гренвил, Мирослав Димитров  - Жозеф и Николай Николов - Слуга на Флора.

Великолепната режисура на „Травиата" е на доц. д-р Александър Текелиев и съчетава оригинални похвати и нестандартен подход към изграждането на образите в драматичния сюжет по романа на Александър Дюма - син „La Dame aux Camélias" /„Дамата с камелиите"/. Атрактивна и съдържаща иносказателен заряд е сценографията на Каталин Арборе /Румъния/, в която се използват огледалните образи - като символика на метаморфозите в човешката душа и единството на светлото и тъмното начало в цялостния облик на личността. Арборе е и автор на красивите сценични костюми на постановката „Травиата". Атрактивна и съдържаща иносказателен заряд е сценографията, в която се използват огледалните образи -Великолепна спойка между музика, драматургични послания, огледални ефекти на оригиналните сценографски решения, които отразяват сякаш вътрешния свят и противоречия в плоскостта на различни ракурси, разкриващи неподозирани истини - за хора, отношения и взаимозависимости. Визуално-смисловият лайтмотив на камелиите, синхронично с литературния първоизточник, преминава през цялото действие - като символ на светския разкош и фриволност, както и като погубените надежди, смачкани от решенията на Съдбата - под формата на захвърлените по огледалния под неизпратени писма до любимия.

Диригент на хоровия състав, на който е отредена важна роля в цялостното развитие на сюжетното действие, е Александър Чепанов, концертмайстор е Христо Белчев. Атрактивната хореография е дело на Галина Калчева, помощник-режисьор на постановката е Лина Пеева, репетитор на балетния състав е Марина Змеева-Маркова.
В мащабния сценичен проект с впечатляващи визуални ефекти вземат участие артистичните състави на оркестъра, хора и балета на Държавна опера - Бургас.

„Травиата" е опера, която всеки почитател на музиката би трябвало да е гледал в няколко сценични версии - за да открие, чрез собствения си вкус и сетивност към изкуството, тази, която импонира на неговите критерии - и като естетика, и като визия, и като начин на предаване на вечните послания на класиката в един осъвременен вид, в който резонират актуалните въпроси на днешния ден. Определено постановката на Бургаската опера е една ръкавица на предизвикателство, хвърлена към рутината и схоластиката в интерпретацията на вечната тема за любовта, неподвластна на предразсъдъчни понятия и натиска на конюнктурата, на пропаданията на душата, на търсенето на утеха във взаимността. И най-вече - апотеоз на Красотата, в нейните най-възвишени измерения. И обединител на всички послания на "Травиата" - вечната музика на гения Джузепе Верди.

Билети - на касата на Операта, каса "Часовника", в мрежите на Grabo - https://grabo.bg/burgas/opera-ot-verdi-0vkqw76 и Eventim - https://www.eventim.bg/bg/bileti/drzhavna-opera-burgas-zala-opera-burgas-1408942/performance.html.

За диригента Славил Димитров: 

Славил Димитров е роден през 1972 година в Момчилград. Учи пиано при именитата шуменска педагожка Росица Михайлова. Завършва Държавна музикална академия „Проф. Панчо Владигеров" със специалност "Хорово дирижиране" през 1995 година при проф. Крум Максимов, а през 1998 година и специалност „Оперно и оркестрово дирижиране" при проф. д-р Иван Бакалов, проф. Иван Вульпе и проф. Васил Казанджиев.

В периода 1986-1999 участва в експерименталния клас по композиция към Държавната Консерватория в Одеса при проф. Георгий Успенски, а от 1991 до 1994 в класа на акад. Александър Райчев.

Носител е на Първа и Голяма награди от радиоконкурса „Братя Стоянови" 1985, 1986 година, Първа награда на World Children Music Festival 1988 в Нагоя - Япония, Голяма награда на Всеросийски Конкурс в Одеса 1989, Трета награда от Първия Конкурс „Проф. Иван Спасов" в Пловдив 1995.

През 2005 година печели три награди от Петия национален конкурс "Пиеса в неравноделни ритми" - (втора, наградата на оркестъра и наградата на публиката).

Три пъти е номиниран за награда "World Music" от Международната асоциация по Фолклор в Онтарио - Канада.
Гост диригент на Симфоничвите оркестри в град Сливен и Ниш - Югославия, Оперно-филхармонично дружество - Варна, Държавна Филхармония - Видин. Диригент на Националния филхармоничен хор „Светослав Обретенов".
  
За солистите:

Вера Гиргинова, сопран - в ролята на Виолета Валери:

Вера Гиргинова завършва едновременно „Архитектура" и Национална музикална академия в класа на проф. Мила Дюлгерова. Лауреат е на редица конкурси, сред които: Конкурсът за млади оперни певци „Гена Димитрова" (2009г), Конкурсът „Европейска общност" в Сполето, Италия (2010г) и Международния певчески конкурс „Елена Николай" (2013). Вера Гиргинова изработва вокалната си техника с едни от най-големите български и италиански оперни имена (Рената Ското, Фиоренца Косотто, Райна Кабаиванска, Анна Томова-Синтова, Дарина Такова, Стефка Евстатиева, Ана Ванди, Мирела Паруто и др). Специализирала е в Италия: първо като стипендиант на Академия „Борис Христов" в Рим, после в Академия Киджана в Сиена със стипендия от Фонд „Райна Кабаиванска", а в периода 2010-2012 става стипендиант на престижното Опера Студио към Академия Санта Чечилия в Рим, където се обучава при прочутата Рената Ското. В момента е щатен солист на Държавна Опера Пловдив. Сред ролите, които e изпълнявала на сцена са Моцартовите: Донна Анна и Донна Елвира от „Дон Жуан", Фиордилиджи от „Така правят всички", Графиня Розина от „Сватбата на Фигаро"; Розина от „Севилският Бръснар" на Росини, Вердиевите Виолета от „Травиата", Джилда от „Риголето" и Нанета от „Фалстаф"; Пучиниевите Лаурета от „Джани Скики" и Мюзета от „Бохеми"; Татяна от „Евгени Онегин" на Чайковски, Адела от „Прилепът" на Щраус и много други.

Андрея Мирчев, тенор - в ролята на Алфред Жермон:

Андрея Мирчев е роден през 1999 г. в Пловдив, в семейство на дългогодишни артисти в Държавна опера Пловдив. Средното си образование е завършил в ПГМТ "Проф. Цветан Лазаров" в гр. Пловдив. Негов вокален педагог е баритонът с международна известност Петър Данаилов - директор на Sofia Opera Performing Seminars и директор на Младежки оперен театър. През ноември 2018 година Андрея Мирчев е победител в престижния международен певчески конкурс "Балканска романсиада" и е носител на специалната награда" Гран при" на конкурса. През декември същата година участва във финалите на интернационалния конкурс ‘'Романсиада" в Москва. През 2018 г. и 2020 г. е активен участник в международните Sofia Opera Performing Seminars, чиито Гала концерти се изпълняват в престижни концертни зали и оперни театри в България. От октомври 2019 г. Андрея Мирчев е редовен студент по класическо пеене в НМA "Проф.Панчо Владигеров'' - София, в класа на доц. Елица Нешевска. Има активна концертна дейност в София, Варна, Пловдив. През есента на 2019 г. е ангажиран в професионална оперна трупа и участва като солист в редица изяви на трупата в десетки културни центрове в Германия, някои от които: Kevelaer Konzerthaus, Schwetzingen Theater, Испания Auditorio Nacional de Música Madrid Palacio de la Opera Coruña, Palacio de Congresos y Exposiciones de Galicia Auditorio de Zaragoza PUENTE KURSAAL - Kursaal, San Sebastian Coliseu dos Recreios Лисабон и др. В България Андея Мирчев развива активна концертна дейност в София, Пловдив, Сливен, Варна и др.

Оперният му репертоар включва целите партии на: Алфредо от "Травиата" - Джузепе Верди, Неморино от "Любовен еликсир" - Гаетано Доницети,Родолфо от "Бохеми" - Джакомо Пучини, Lo sposo deluso -Дон Аздрубале -В. А. Моцарт Vestas Feuer -Мало -Лудвиг ван Бетовен, Граф Алмавива - "Севилският бръснар" от Джоакино Росини.

В камерния и кантатно-ораториалния жанр изпълнява с успех произведения на Росини, Шуберт, Чайковски, Рахманинов, Панчо Владигеров, Парашкев Хаджиев, италиански канцонети. Андрея Мирчев има записи за Българска национална телевизия. От 2022 г. е солист на Държавна опера - Бургас.

Александър Крунев, баритон - Жорж Жермон:

Завършва СМУ „Любомир Пипков" - София, специалност „пеене", а след това - ДМА „Проф. Панчо Владигеров" - София, вокален факултет, в класа на проф. Илия Йосифов. Учил е и при Никола Николов и баритона Сабин Марков. Последният му вокален педагог е Гена Димитрова. Първите му спектакли са в малки роли в Софийска опера и балет. Дебютът му в централна роля е още като студент в ролята на Жорж Жермон в операта „Травиата", постановка на Държавна опера - Пловдив. От тогава до днес репертоарът му е нарастнал със седемдесет роли. Публиката го познава като Риголето, Набуко и Фалстаф от едноименните опери, а също и като Яго в „Отело", граф ди Луна в „Трубадур", Ренато от „Бал с маски", Маркиз Поза в „Дон Карлос", дон Карло в „Ернани", дон Карло в „Силата на съдбата" от Верди, в оперите на Пучини - барон Скарпия в „Тоска", Шарплес в „Мадам Бътерфлай", Пинг в „Турандот", Леско в „Манон Леско", Марсел в „Бохеми", репертоарът му в оперите на Росини включва Фигаро от „Севилския бръснар", Тадео в „Италианката в Алжир"; в операта на Леонкавало „Палячи" изпълнява ролите и на Тонио и Силвио. В оперите на Моцарт той е познат като Дон Жуан, Алфио от „Селска чест", в „Хофманови разкази" е изпълнявал Линдорф, Копелиус, Да Пертуто и доктор Миракъл, в оперите на Доницети е Енрико от „Лучия ди Ламермур", Малатеста от „Дон Паскуале". Изпълнител на кантатно-ораториални произведения - „Кармина Бурана" на Карл Орф, „Реквием" на Моцарт, „Симфония №9" на Бетовен и други. Дългогодишен солист на Софийска опера и балет. От 2008 г. е солист на Държавна опера - Бургас. Гастролирал е в цяла Европа, Америка, Япония, Корея, Мароко, Алжир. Носител на награда „Златно перо" за постижения по случай Деня на славянската писменост и култура.