Митрополит Серафим: Опело Христово е последование, което ни предава преживяването - все едно сме там, на Голгота
Секция: Православие
03 Май 2024 10:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Митрополит Серафим: Опело Христово е последование, което ни предава преживяването - все едно сме там, на Голгота

/КРОСС/ Опело Христово е последование, което ни предава преживяването по време на подготовката на Христовото тяло за погребение - все едно сме там, на Голгота, каза за БТА Негово Високопреосвещенство Неврокопският митрополит Серафим. Той посочи, че на днешния Велики петък минаването под Светата плащеница изобразява слизането ни с Христос в гроба. 

Велики или Разпети петък е денят, в който е разпнат Божият син Иисус Христос, за да стане изкупителна жертва за греховете на човечеството. На днешния ден в храмовете не се служи Света литургия, а богослужение, наречено Царски часове. В храмовете песнопенията са посветени на страданията, смъртта и погребението на Христос.

Днес преди обяд се извършва вечернята, по време на която се изнася Светата плащеница с изобразеното на нея положено за погребение тяло Христово. Тя се поставя пред изнесеното в средата на храма разпятие, там се извършва поклонение в края на вечернята, разказа Неврокопският митрополит Серафим. Традицията е през целия ден хората да се покланят на Светата плащеница. 

Тази вечер ще се извърши богослужение с Опелото Христово. Това е едно последование, като се редуват кратки тропари, предавайки ни настроението на всичко онова, което е свързано с преживяването по време на подготовката на тялото Христово за погребение. Там са и Неговата майка, Неговите ученици, свети Йоан Богослов, жените мироносци, Йосиф и Никодим - за всички тях чуваме в текстовете на Опелото Христово, разказа митрополит Серафим. 

В края на богослужението, така все едно сме на Голгота, пред кръста, от който е свалено тялото Христово, положено върху камъка и повито вече с чистата плащеница, заедно с Божията майка и Неговите ученици, всички тръгваме към гроба, в който да положим тялото Христово. Затова се излиза от храма и се прави литийно шествие, разказа Неврокопският митрополит Серафим. След литията свещеници издигат пред западния вход на храма високо Светата плащеница, държейки двете ѝ страни така, че всички хора да могат да минат под нея и да влязат в храма. 

Именно това е мястото, на което се минава под Плащеницата, тъй като това изобразява нашето слизане с Христос в гроба, обясни владиката. "Ние носим с него кръста си, спогребваме се с него, но и очакваме да възкръснем заедно с него", посочи още митрополит Серафим. 

След влизането в храма, Плащеницата се полага върху Светия престол, където в събота предиобед ще се служи вечерня със Света Василиева литургия, а вечерта е Пасхалната служба за Възкресение Христово. През нощта, като от гроба Господен, ще започнем с излизането, най-напред свещеникът със запалената свещ, със светлината, която символизира Възкресението Христово. Той ще прикани всички с песнопението „Елате, приемете светлина от незалязващата светлина и прославете Христос", разказа митрополит Серафим.