Виенският музей „Албертина“ показва творби на Ева Березин
Секция: КУЛТУРА
04 Май 2024 20:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Виенският музей „Албертина“ показва творби на Ева Березин

/КРОСС/ Виенският музей „Албертина" представя творби на унгарската художничка Ева Березин, която от 1976 година живее и работи в австрийската столица.

В картините й може да се говори за среща на хумора с ужаса, на красивото с грозното и отблъскващото, разказва директорът на „Албертина" Албрехт Шрьодер. В живописно-графичните светове на художничката има гротескни фигури и странни фантастични същества.

Широката тематична палитра, която включва както странното, така и трагично екзистенциалното, варира от привидно средновековни зверства до ежедневни баналности и хумористични, иронични епизоди. Художественото въображение сякаш извира от света на сънищата. Платната на Березин са изпълнени с призрачни фигури, излезли от омагьосани дълбини. Тя пренася фантастични същества от чудни вселени в живописна, а със скулптурите си - и в триизмерна реалност, казват от виенския музей.

Освобождаването на подсъзнателното и съпътстващата го творческа сила са тясно преплетени със семейната история и биография на художничката. Едва след смъртта на майка си през 2007 година Березин открива дневниците ѝ, които тя пише през 1945 година, когато успява да се спаси от Холокоста. Както в повечето семейства на оцелели, за тази тъмна глава никога не е говорено. Березин успява да разчете дневниците и така за първи път научава за загубата на безброй членове на семейството в нацистките концентрационни лагери.

Освобождаването на потисканото бележи началото на една артистична преориентация, напомняща митологичната история за феникса, който възкръсва от пепелта. Изкуството на Березин улавя непоносимото, трагично травматичното и екзистенциалното, казват от "Албертина". Авторката тематизира насилието и силата на неосъзнатото във всяка своя творба. 

В живописно-графичните светове на художничката, изпъстрени с весели цветове, се срещат хибридни и гротескни фигури и странни фантастични същества. Тя често дарява своите обекти с животинско поведение. И обратното, многобройните животни, които обитават картините на Березин - кучета, котки, магарета, жаби, попови лъжички, птици - от сови до чапли, октоподи и цели армии от мишки - носят човешки черти. Разкрива се една художествена вселена, която сякаш се е разпаднала по шевовете, тържествуваща с безброй пакости. Моменти на безсмислици, гротескни сцени, сливащи се в апотеоз на загадъчното и маргинализираното.

Изкривяването на обичайните гледни точки, прекъсването на перспективата и преобръщането на обстоятелствата напомнят карнавални състояния или внушават маниерно преувеличени експерименти, за художничката няма фалшиви жестове, нe съществува фалшива живопис, отбелязват от "Албертина".

Изложбата „Ева Березин. Thick Air" е отворена до средата на септември.