„Риголето“ ще разкаже тъжната история за изкушение, грях и саможертва в сряда
Секция: КУЛТУРА
21 Май 2024 21:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Риголето“ ще разкаже тъжната история за изкушение, грях и саможертва в сряда Под палката на маестро Димитър Косев /гост/, на 22 май в операта от Верди ще се представят чудесни солисти, оркестър и хор

/КРОСС/ Вечната история за подлост, прелъстяване, излъгани надежди, подмолни пориви, проклятие и зловеща развръзка, вплетени в класическия прочит на една от най‐обичаните и въздействащи Вердиеви опери от Джузепе Верди - „Риголето", ще оживее на сцената на Държавна опера - Бургас на 22-ри май, сряда, от 19 часа. Под палката на Димитър Косев, който преди дни дирижира и бляскавата оперетна гала" Любов, шампанско и... още нещо" в Бургас, ще бъде представен музикално-сценичният разказ за гърбавия шут Риголето, единствената радост в семплия му живот - красивата му дъщеря Джилда, за лишения от съвест Херцог, обединяващ образ на подлостта, както и за всички герои на трагичната приказка за излъганото доверие.

Персонажите на една от най-известните опери на Верди, към която самият композитор не е криел своите пристрастия, ще дарят публиката с разнопосочни преживявания - от възхита пред силата на чистата обич, погубена от бездушието, до трагичната безнадеждност на потъпканите наивни пориви. Присъстващите в залата на Операта ще бъдат стоплени и емоционално разтърсени от тъжната история. Неслучайно големият италиански композитор е заявявал, че ако се наложи да спаси само една от своите опери, би избрал именно "Риголето". Задълбоченият режисьорски прочит на доц. д-р Александър Текелиев, разчитащ кодовете на човешката психика, доказва силата и посланието на тези думи. Режисурата залага на сложните взаимовръзки между действащите лица и психологически подход в изграждането на образите. На спектакъла на 22 май, под диригентската палка на Димитър Косев, главен диригент на Държавна опера - Русе, чест и желан гост и на бургаска сцена, великолепният каст от солисти, оркестърът и хорът на Бургаската опера не просто ще изпълнят по майсторски начин партитурата, характерна с красивата си мелодика и психологическа наситеност. А и ще разкажат - със завладяващ артистизъм, вечната история за ада и рая в една човешка душа, за погубващите пориви, за възмездието, за картите на Съдбата, които се подреждат според собствените ни избори, за подлостта, предателството, чистилището, изкуплението. Творците‐ваятели на изкуство от най‐висша проба - с усет, вкус и превъплъщение, релевантни на художествените внушения, вплетени в музикалната тъкан, и сценичните решения, издържани напълно в класически стил, ще създадат на зрителите чиста проба естетическа наслада. Споени са всички компоненти на един силен спектакъл - цялата палитра от чувства и взаимоотношения, вплетени в човешкото битие, съществува, живее, продължава да вълнува - с вещото задълбочено тълкуване на екзистенциални теми, във Вердиeвия шедьовър "Риголето". Художник на класическата постановка е Иван Попов, помощник-режисьор - Петър Тихолов. Операта се изпълнява в оригинал - на италиански език, и е със субтитри на български език, дело на Сребрина Славова, които дават възможност да се проследи в детайли драматургичният сюжет и диалозите.

Забележителен е и солистичният състав: всеки от тях - с изключителни индивидуални качества и същевременно с това - постигната забележителна кохезия на сцената; оркестърът с концертмайстор Христо Белчев, с монолитно звучене на сложната партитура - и в технически план, и в изграждане на динамични нюанси; мъжкият хоров състав с диригент Александър Чепанов - с отлично балансирано звучене, и на сцената, и като фон на драматичното действие - зад завеса.

На 22 май противоречивият образ на шута Риголето ще бъде пресъздаден от забележителния баритон Марян Йованоски, солист на Националната опера на Северна Македония и на Държавна опера - Бургас, който на 17 май бе неотразим в друга коронна негова роля - на Тонио в шедьовъра от Леонкавало „Палячи". В ролята на Джилда в сряда влиза харизматичното сопрано Илина Михайлова /гост/, солист на Държавна опера - Варна и Националния музикален театър „Стефан Македонски", която се представи блестящо на оперетната гала под палката на маестро Косев преди дни на бургаска сцена. Тя ще се превъплъти отново - с професионализъм, усет към изграждането на персонажа и вокално майсторство, в образа на наивната девойка, живееща в своя малък мечтателен свят, откъснат от реалността. Срещайки изкусен прелъстител, в лицето на Херцога, тя попада в неговия демонски капан, който вещае сигурната й гибел. В волята на Херцога на Мантуа, самодоволният безсъвестен прелъстител и бонвиван, влиза тенорът Валерий Георгиев, солист на Държавна опера - Варна и Държавна опера - Бургас, който преди дни също имаше запомнящо се представяне на оперетната гала в Бургас. Емблематичната Ария на Херцога "La donna e mobile" в неговото вълнуващо изпълнение със сигурност ще бъде възторжено приета от публиката. Басът Делян Славов ще бъде респектиращ - и вокално, и като сценично присъствие, в ролята на наемния убиец Спарафучиле, за когото стойността на човешкия живот е нищо, в сравнение с няколко сребърника. Ярка, цветна, красива, шеметна, обаятелна и грабваща сетивата ще бъде прелестното мецосопрано Йоана Кадийска в ролята на Мадалена, сестрата на Спарафучиле, която, освен лекомислие, крие добро и състрадание в сърцето си. Впечатляващи и напълно споени с цялостното звучене на спектакъла на сцената в сряда ще бъдат: басът Костадин Мечков - като Граф Монтероне, който отправя проклятие, поразяващо виновните за неговата бащина болка; мецосопраното Калина Попова - въздействаща и женствена като Джованна, приближената прислужница на Джилда; сопраното Стефка Христозова и басът Петър Тихолов - аристократични в образите на Графиня и Граф Чепрано; баритонът Йордан Христозов - като придворния Маруло, който живее в интригантския свят на висшето общество; тенорът Любомир Тодоров - в ролята на Матео Борса, също част от благородническата свита; сопраното Стефка Христозова - като Паж.

Музиката на Верди съдържа драматургичен заряд, разказва истории, вплита чувства в нотния текст, разкрива образи, носи послания отвъд времето.

Пораждащата силни емоции история на „Риголето" ще бъде разказана в сряда на сцената на Операта от великолепен творчески и артистичен състав - чрез средствата на синкретичното оперно изкуство, по начин, който не само доставя естетическа наслада, но и вълнува и поражда разнопосочни въпроси. Постановката постига цялостно внушение, изследвайки характери и представяйки драматични съдбовни обрати, изпълнението - на високо художествено ниво. Завладяваща е обединяващата емоция във Вердиевата опера, спояваща по осезаем начин отделните компоненти на спектакъла, в който всеки един от участниците е равностоен - като вложена професионална енергия и желание. Силните преживявания и емоции са гарантирани в съботната вечер на 22 май от 19 часа в залата на Бургаската опера.

Предстои спектакъл на „Риголето" със същия състав - на 28 май от 19 часа в залата на Драматично-куклен театър - Враца.

За творбата:

Либретото на прочутото Вердиево произведение „Риголето" е на Франческо Мария Пиаве, сътворено по пиесата на Виктор Юго „Le Roi s`amuse" /„Кралят се забавлява"/ Верди така се увлича в написването на операта, че успява да я завърши едва за 40 дни. Първоначалното име на операта, „Проклятието", впоследствие бива заменяно няколко пъти. Заради цензурата се налагат и някои промени в либретото, като акцентът е върху вътрешната драма на героите. La donna è mobile е сред най-прочутите и често изпълнявани оперни арии на света - песента на Херцога на Мантуа в третото, последно действие на „Риголето". В превод заглавието означава „Жената е непостоянна".

Билети - на касата на Операта, каса "Часовника", както и в мрежите на Grabo - https://grabo.bg/burgas/operata-rigoleto-0vh9k и Eventim - https://www.eventim.bg/bg/bileti/drzhavna-opera-burgas-zala-opera-burgas-1409505/performance.html