Потребителски нагласи 2024: за 93,8% от българите качеството е важно или решаващо при пазаруване
Секция: БЪЛГАРИЯ
30 Май 2024 13:59
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Потребителски нагласи 2024: за 93,8% от българите качеството е важно или решаващо при пазаруване Потребителите дават приоритет на качеството пред цената и се доверяват на собствените марки, показва проучване сред 120 000 души на Лидл България

/КРОСС/ Цената продължава да бъде изключително важна за 82,8% от българските потребители, но последните данни отбелязват преднина на качеството, което е много важно за 93,8%. Това показва проучване на Лидл България сред близо 120 000 души, проведено през април 2024 г. чрез анкета в мобилното приложение Lidl Plus.

Високо качество, изгодни цени, оптимално съотношение качество-цена, бързо лесно и удобно пазаруване. Това са най-важните фактори, за да изберат къде да пазаруват, според потребителите, участвали в анкетата.

Според изследването чистото ценово ориентиране отстъпва място на съотношението качество-цена, което излиза на преден план в потребителските предпочитания. Изгодните цени са "важни" при пазаруване за 63,8% и "решаващи" за 18,4% от потребителите или за общо над 82%. Качеството е важно за 57,5% от респондентите и решаващо за цели 36% - или за два пъти повече потребители, в сравнение с тези, за които решаващи при пазаруване са цените на продуктите. Следва бързото и лесно ориентиране в магазина, което са отбелязали общо 85,4%.

"С това проучване на нагласите на огромен брой хора на практика получихме обратна връзка, че предимствата на Lidl съвпадат с потребителското търсене. Хората ни избират именно заради това - високо качество, изгодни цени, бързо и лесно пазаруване. Тези предимства са заложени в нашия бизнес модел на смарт дискаунтър, в основата на който са собствените марки и ефективните процеси. Така не се налага потребителите да избират между цена и качество, защото получават и двете, пестят средства и време за важните неща. Това ние наричаме умно пазаруване и то е актуално не само днес, заради предизвикателната среда. Този модел е устойчив, защото се фокусира основно върху ползите за потребителя", каза Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

Високо доверие към собствените марки

Проучването изследва и нагласите към собствените марки на Lidl, на които се доверяват 9 от 10 от участниците в анкетата. За 63% от тях, причината за това доверие е, че вече са опитвали собствените марки на Lidl и познават вкуса и качеството им. За други 27% доверието към собствените марки се основава на гаранцията за качество, която Lidl носи, поради цялостния контрол върху производствения процес. В 27% от случаите потребителите търсят собствените марки заради съотношението ниска цена - високо качество на собствените марки, показват още данните при повече от една възможност за отговор.

Стабилен интерес към здравословни и устойчиви продукти

Българските потребители следват европейската и глобална тенденция за стабилен интерес към здравословните продукти, както и тренда за нарастващо предпочитание към устойчиви продукти, произведени с грижа за хората и природата.

Според резултатите от проучването 9 от 10 запитани имат интерес към здравословни продукти, а над 88% от тях намират в Lidl всичко или почти всичко, което търсят от този сегмент. Доста висок - 85%, е и делът на хората, които имат интерес към устойчиви продукти, като близо 9 от 10 души намират в Lidl винаги или почти винаги това, което търсят като устойчив асортимент.

Тенденциите в Европа за 2024 г.

Данните от най-новия доклад на McKinsey и EuroCommerce State of Grocery 2024, който определя ключовите тенденции за търговията с бързооборотни стоки за европейските пазари, сочат, че и през 2024 г. позициите на дискаунт бизнес модела ще бележат ръст. Европейските потребители ще продължат да имат интерес към характерните за дискаунт магазините изгодни цени, акции и собствени марки с високо качество, посочва още в прогнозите си за сектора EuroCommerce. И през настоящата година, дори в условия на успокояващи се пазари, европейските потребители остават чувствителни към цените, но интересът към качеството расте. Според данните на доклада 83% от потребителите оценяват качеството на собствените марки като същото или по-високо от това на търговските брандове и не се очаква те да се върнат обратно към търговските брандове, дори при подобрение на пазарната ситуация.