Двадесет години без Николай Гяуров
Секция: КУЛТУРА
02 Юни 2024 14:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Двадесет години без Николай Гяуров

/КРОСС/ „Първият бас на планетата", „цар на басите", „наследник на Орфей" са само част от определенията, с които световната критика нарича оперния певец Николай Гяуров. Днес се навършват двадесет години от неговата кончина.

БЪДЕЩА ФУТБОЛНА ЗВЕЗДА 

Той е роден на 13 септември 1929 г. във Велинград. Родителите му са бежанци от Беломорието. Като ученик Гяуров е вратар не само на гимназиалния, но и на градския отбор по футбол. Годината е 1948. Провежда се окръжно първенство.

„Събрахме пари за топка, а мрежата си направихме от стара мрежа за футболна врата. Отидохме с футболистите и баскетболистите в Пазарджик. И Николай Гяуров беше с нас. И през ум не ни минаваше, че ще стане един от най-известните българи. Беше вратар на футболистите и можехме най-много да помислим, че един ден ще стане номер 1 на националите... Отворихме торбичките на обед, развиваме вестниците и вадим хляб и сланина. Гледаме - Гяуров яде хляб и мармалад... Нямали прасе хората. Разбира се, всички режат по късче за вратаря на отбора - после той игра блестящо", разказва Екатерина Генова, тогава запалена волейболистка.

МУЗИКАЛЕН ОБРАТ 

По-късно, в казармата, Николай Гяуров е ръководител на драматичен кръжок, играе в пиеси, дирижира хор. На прегледа на войнишката самодейност, поради заболяване на солиста, поема и солото. След като завършва военната си служба, заминава за София, където през 1949-1950 г. учи пеене в Държавната музикална консерватория при Христо Бръмбаров.

Николай Гяуров продължава музикалното си образование в Ленинградската консерватория (1950-1951), а през 1951-1955 г. следва в Московската консерватория. Там той натрупва богат репертоар от оперни арии и песни. В него преобладават Верди, Мусоргски, Pимски-Корсаков, Росини, няколко имена от предкласиката. Студентът се запознава с песенното творчество на Глинка, Рахманинов, Рубинщайн, Чайковски, Шуберт, Шуман, Волф.

През 1955 г., като абсолвент, дебютира на сцената на Московската оперна студия в ролята на Дон Базилио („Севилският бръснар" от Дж. Росини). Изпитната му работа е оценена за отличен. През същата година получава Първа награда и златен медал на Петия световен фестивал на младежта и студентите във Варшава.

ГОЛЕМИЯТ СТАРТ

Големият старт на кариерата му е „Гран при дьо Пари" на международния конкурс по пеене в Париж през септември 1955 г. В конкуренция със 147 оперни артисти от страни като Франция, Италия, Австрия, Белгия, Гърция и Венецуела, той е признат за изключително дарование, сравняван е с имена, които са мярка в певческото изкуство - Шаляпин и Борис Христов. Оттогава започва и световното утвърждаване на яркия му талант по концертните подиуми и на оперната сцена.

На 18 март 1956 г. младият певец, вече солист на Софийската народна опера, дебютира на нейна сцена в ролята на Дон Базилио. По-късно, като редовен член на Софийската опера, участва в спектаклите на театъра в София и при гостувания в чужбина.

От есента на 1957 г. до края на сезона е стажант, а няколко месеца по-късно - редовен артист в московския „Болшой театър" и желан гост в артистичното семейство на театъра. В същото време, гастролира на оперните сцени в Ленинград, Киев, Саратов.

ИТАЛИЯ И ЦЕЛИЯТ СВЯТ

В края на 1957 г. за първи път заминава за Италия - страната-люлка на оперното изкуство. За образа на Мефистофел в операта „Фауст" Гяуров е аплодиран бурно от италианската публика, а критиката определя неговото сценично изкуство като изтънчено, изградения образ - святкащ и гръмотевичен. През ноември 1958 г. певецът гостува в парижката „Гранд опера", пее Мефистофел на френски, а в рекламите за спектакъла е наречен „изключителен български бас, един от най-хубавите гласове в света".

През следващите години Николай Гяуров гастролира с роли и концерти в много страни. Стабилната гласова постановка му позволява да пее без усилие и най-тежки партии от драматичния, комичния и лиричния басов репертоар. Изпълненията му се отличават със забележително вокално и артистично майсторство, природна надареност и усет към изразителния детайл, очертаващ някои рядко долавяни от певците черти в характера на изпълнявания герой.

В началото на 1960 г. заминава за втори път за Италия и дебютира на сцената на „Ла Скала", в ролята на Варлаам от „Борис Годунов". Там пее заедно с другия велик български бас - Борис Христов в ролята на Борис Годунов, и с Димитър Узунов - в ролята на Дмитрий Самозванеца. На сцената, през която са минали най-големите световни оперни певци, младите Узунов и Гяуров несъмнено излизат като победители, спечелват взискателната публика и предизвикват аплодисментите й.

ЦЕЛИЯТ БАСОВ РЕПЕРТОАР НА МИЛАНСКАТА СКАЛА

Печатът в Милано не скъпи похвалите и възторзите си, когато в рецензиите става дума за певческото и сценичното изкуство на Гяуров: „Той е един от онези музикални типове, родени комици, които Скалата не трябва да изпусне в никакъв случай". От този сезон (1959-1960) Николай Гяуров поема целия басов репертоар на Миланската скала и в десетилетното си присъствие на нея (26 поредни сезона - до 1986) пресъздава всички централни образи от италианския и руския оперен репертоар. Всяка поява на Гяуров в „Ла Скала" е градация в интерпретациите на творби от Верди, Доницети, Гуно, Белини, Бойто, Мусоргски, Моцарт.

Неоспорим е приносът на Гяуров в обогатяването на репертоара на театри като виенската „Щатсопера", парижката „Гранд опера", лондонската „Ковънт гардън", Метрополитен опера в Ню Йорк, оперите в Чикаго и Сан Франциско. На международния музикален фестивал в Залцбург, Караян гради своята репертоарна политика с оглед гласовото и артистично присъствие на Гяуров. Най-крупните постановки на тази сцена са „Дон Жуан", „Борис Годунов", „Дон Карлос".

ДОРИ 20 ДУШИ ДА ПЕЯТ ЕДНОВРЕМЕННО, ТОЙ Е ЧОВЕКЪТ, КОГОТО СЛУШАШ И ГЛЕДАШ

През 1993 г. Николай Гяуров прави своя сценичен дебют в ролята на княз Гремин, в „Евгений Онегин", на сцената на кралската опера „Ковънт гардън" в Лондон. За тази роля критикът Майкъл Оливър казва: „Гяуров все още контролира чудесно гласа си. Той все още притежава това качество, че дори двайсет души да пеят едновременно, той е човекът, когото слушаш и гледаш. Така че ролята му в тази постановка е всичко друго, но не и епизодична". Същата година гостува в Япония с театър „Комунале" от Болоня. В Токио Николай Гяуров участва в „Риголето" заедно с италианската певица и негова съпруга Мирела Френи.

През 1996 г., след 7-годишно отсъствие от българската оперна сцена, Николай Гяуров се завръща в България. Заедно със съпругата си Мирела Френи пристигат в София по покана на Пламен Карталов, директор на Софийска опера и балет, за концерт в НДК, посветен на 40 години творчески път на прочутия бас. В концерта участва оркестърът на Софийската опера и балет под диригентството на Владимир Гяуров, син на оперното семейство.

ПРИЗНАНИЕ

Николай Гяуров е носител на многобройни награди и звания. Удостоен е със званието „Народен артист" (1962), с почетното звание „Командатор на Италия" (1974), с френското отличие „Командьор на Ордена за изкуство и литература" (1989), почетен член на Виенската щатсопера (1989), „Кавалер на Почетния легион" на Франция (15 май 1991). Лауреат е на Димитровска награда (1966). Носител е на наградата „Гран при дьо Пари" на Международния конкурс по пеене в Париж, Франция (1955), на ордена „Народна република България" (първа степен, 1959), на ордена „13 века България" (1989), на орден „Стара планина" (първа степен, 1996).

 

Николай Гяуров умира на 2 юни 2004 г. в дома си в Модена, Италия.

Източник: БТА