„Бъдещето: Образование": Държавата дължи 66 млн. на университетите
Секция: Наука
04 Юни 2024 19:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Бъдещето: Образование": Държавата дължи 66 млн. на университетите Връзката между университетите и бизнеса, образованието и професиите на бъдещето - сред основните теми в тв дискусията

/КРОСС/ Работещите в системата на висшето образование настояват държавата да спазва закона за висше образование, като не само възнагражденията, а и други норми спадат в тези изисквания. Сред тях са научноизследователската и художествената творческа дейност, за които би следвало да се отделят 10% от бюджета, а в момента, изключвайки БАН и военните училища, се отделят недостатъчните 1,5 %, с което държавата дължи на университетите 66 милиона за тези дейности и това се превръща в основен повод за протестите. Това заяви проф. Темелкова, ректорът на Висшето училище по телекомуникации и пощи и председател на Съвета на ректорите на висшите училища в България, в специализираната телевизионна дискусия „Бъдещето: Образование 2024", която Bulgaria ON AIR организира и излъчи на 3 май в своя ефир, а модератор на дискусията беше Калина Донкова - журналист и продуцент на предаването „Директно".

"ТУ в София е най-големият университет в страната и има годишен бюджет за наука около 1,2 млн. лв. Аналогичен бюджет на първия университет в Германия - надхвърля 1 млрд. евро. При нас успяваме чрез работа по проекти да осигурим допълнително финансиране", допълни по темата и обясни проф. дн инж. Иван Кралов, ректорът на ТУ-София.

Проф. д-р Евгени Станимиров, ректорът на ИУ-Варна, съобщи по време на дискусията, че ИУ-Варна тази година разкрива 5 нови специалности, като две от тях са по програми, които се реализират с други държави. По негови думи колаборирането с чужди преподаватели отваря врати и за научни изследвания.

В разговора тримата ректори се обединиха около твърдението, че висшето образование и бизнеса трябва да си взаимодействат и да работят съвместно, като липсата на този процес влияе негативно и на двете страни. Проф. Темелкова посочи, че Висшето училище по телекомуникации и пощи получава около 500 хил. лв. финансиране от страна на бизнеса за научноизследователска дейност, проекти и инвестиции в лаборатории.

„Бизнесът осъзнава, че не може образованието да стане без неговото участие. За да може младите специалисти да са адекватни, участието на бизнеса е необходимо още от процеса на създаване и обучение в инженерните специалности", категоричен беше проф. Кралов. В „Бъдещето: Образование 2024" ректорът сподели добрата новина, че се наблюдава тенденция през последните години на завръщане на студенти от чужбина, които се реализират в България.

Проф. д-р Евгени Станимиров посочи, че в момента бизнесът страда от остър недостиг на кадри, а образователните структури страдат от остър недостиг на желаещи да учат висше образование, което всъщност кара бизнеса и образователните структури много повече да оценяват тази връзка и знаят, че едни без други не могат.

"В момента образователната система не стимулира развитието на децата. Трудно мотивираме, амбицираме да дадат най-доброто от себе си. Резултатите от матурата са вследствие на това отношение. Доброто образование ще се цени все повече и повече", това заяви съоснователят на Академия „Никола Тесла" д-р Валентина Иванова в телевизионната дискусия по темата за образованието при по-малките. В студиото на Bulgaria ON AIR тя коментира, че технологичното развитие затруднява предаването на знания от предишните поколения към новите, тъй като разликата между поколенията рязко се увеличава. По думи на д-р Иванова изкуственият интелект кара децата да си мислят, че знаят всичко.

Съоснователите на школа за ранно чуждоезиково обучение "Jolly Kids" - Пресиана Шишева и Светослава Койнева, разказаха в студиото за чуждоезиковото обучение в ранна детска възраст и ползите и предимствата от него. Двете отбелязаха, че ранното чуждоезиково обучение развива интелекта на децата, спомага за техните когнитивни умения, развива логичното им мислене и им помага да бъдат по-експресивни и комуникативни.

"Не си представяйте, че това е някаква концентрация като в класната стая. Те не стоят на чинове, не учат и повтарят. Всичко е свързано с различни игри, които са вплетени в една обща тема. При нас винаги се работи през приказки. Една приказка става темата на няколко поредни занимания и децата по тази тема учат песнички, рисуват, правят театър. Повтаряйки едни и същи думички в много различни ситуации, без да им превеждаме, те придобиват усета какво означава тази дума", уточни за зрителите Пресиана Шишева.

"Едно сътрудничество между бизнеса и учебните заведения трябва да бъде с голям ангажимент и от двете страни, дългосрочно. Фокусът да не е само върху университетите, а да навлизаме и в средното образование. Колкото по-рано започнем да комуникираме с едно дете на тема пари, толкова по-образован народ ще имаме и това ще рефлектира върху бизнеса", коментира Йорданка Костова - директор „Управление на таланти и работодателски бранд" в Пощенска банка. В студиото тя допълни, че практиката е децата да бъдат включвани в реални казуси чрез изкуствен интелект, което помага на децата да разберат своите силни страни.

Проектът се осъществява със специалната подкрепа на Пощенска банка, Технически университет-София, Висше училище по телекомуникации и пощи, Икономически университет-Варна, Jolly Kids и Академия „Никола Тесла".