ЦИК с важно обръщение към социологическите агенции и медии за изборите на 09 юни
Секция: ПОЛИТИКА
06 Юни 2024 11:08
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ЦИК с важно обръщение към социологическите агенции и медии за изборите на 09 юни

/КРОСС/ УВАЖАЕМИ ДАMИ И ГОСПОДА,


Общественият съвет към ЦИК се обръща към доставчиците на медийни услуги и към социологическите агенции да спазват духа и буквата на Изборния кодекс - чл. 204 и чл. 205, и да не разпространяват и публикуват данни от социологически проучвания, т.нар. екзит-пол, в хода на изборния ден, преди 20 часа, под каквато и да е форма.

Съгласно текстовете на Изборния кодекс (т. 15 от Допълнителни разпоредби), забраната се отнася и до профилите в социалните мрежи като Фейсбук, X (Туитър), Вайбър, Ютюб, Тик-ток и др. на доставчиците на медийни услуги.

Извършването на социологически проучвания в изборния ден е регламентирано в Изборния кодекс и се извършва единствено от регистрирани в ЦИК агенции. В този смисъл, отговорността за предоставяне на междинни данни лежи и върху регистрираните социологически агенции, а не само върху публикуващите ги медии.

Общественият съвет призовава четирите агенции, регистрирани в ЦИК, а именно Алфа Рисърч, Галъп Интернешънъл Болкан, Тренд и Mаркет Линкс да поемат публично общ "джентълменски" ангажимент като заявят, че се ангажират да не предоставят своите данни по време и начини, които предполагат или допускат нарушаване на закона.

Ако бъде поет такъв ангажимент, публикуваните преди 20 часа в електронни медии или социални мрежи прогнозни резултати, „класации" и др.под. ще бъдат априори дискредитирани като ненадеждни, тъй като обществото ще знае, че те не могат да са продукт на реални екзит-полове, проведени от регистрираните в ЦИК отговорни социолози професионалисти и ще ги игнорира.

Наблюдатели и анализатори неведнъж са отбелязвали влиянието на незаконно публикуваните прогнозни резултати в хода на изборния ден върху поведението на гласоподавателите, в т.ч. били са отчитани и мобилизация на купения или контролиран вот, именно в последните часове на изборния ден.

В днешния свят на 24-часов непрекъснат информационен поток, Общественият съвет смята, че за краткия интервал от 13 часа, колкото е продължителността на изборния ден, правото на информация може и следва да отстъпи пред правото на свободен и необременен с прогнозни резултати избор на избирателите за управлението на страната.

Купуването и продаването на гласове са престъпления, а парите не са всичко. На 9 юни 2024 г. да замълчим до 20 часа.


Обществен съвет към ЦИК