Комбинираният туристически продукт може да осигури целогодишност на туризма по Черноморието
Секция: Туризъм
10 Юни 2024 17:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Комбинираният туристически продукт може да осигури целогодишност на туризма по Черноморието

/КРОСС/ С нестандартно изнесено събитие в сърцето на Южното Черноморие катедра „Икономика на туризма" към УНСС изпрати поредната успешна академична година. Деветият бизнес дискусионен форум от ПР календара на катедрата на тема „ТУРОПЕРАТОРИТЕ И БРАНД БЪЛГАРИЯ - Район Южно Черноморие - слънчевото здраве" събра водещи учени, експерти и мениджъри от сферата на туризма в Hotel Paradiso Dreams в Несебър.

Ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров прие поканата на проф. д-р Мариана Янева, ръководител катедра „Икономика на туризма", и се включи в дискусионния форум, като заяви, че подобни събития показват тясната връзка между университета и бизнеса. По думите му катедра „Икономика на туризма" е много добър пример в тази област с многобройните възможности за стажове на студенти и споразуменията с водещите асоциации в туризма.

През последната академична година катедра "Икономика на туризма" проведе редица форуми, свързани с идеята за четири сезонен бранд България, както и развитие на обща комуникационна среда с идентични послания за българския туристически пазар. Проф. Янева, като дългогодишен експерт по PR, създаде календар от събития с фокус върху здравния, деловия и развлекателния туризъм.

Последното за академичната година събитие включва в дискусиите ролята на туроператорите в комуникирането на бранд България, която остава изключително важна. „Без туроператорите няма как големите курорти да се развиват пълноценно, особено когато все още говорим предимно за сезонен туризъм", коментира проф. д-р Мариана Янева. Тя допълни, че фокусът върху здравния туризъм е свързан с традициите и възможностите, които имат българските курорти по Черноморието в областта на климатолечението, балнеолечението и останалите здравни продукти. От друга страна, деловият туризъм може да осигури целогодишност на туристическия продукт. „Ако интегрираме здравния, деловия и развлекателния туризъм, особено под формата на т.н. bleisure, може да постигнем по-висока запълняемост и целогодишно развитие на черноморските дестинации", подчерта проф. Янева.

Тя изрази своята благодарност към управляващите директори на Hotel Paradiso Dreams в Несебър доц. д-р Ася Панджерова и докторант Димитър Кръстев, които предоставиха панорамно пространство за провеждане на събитието с изключителна гледка към залива на Слънчев бряг. „Избрахме една по-нестандартна форма, която е продължение на нестандартната тема на дискусионния форум. С провеждането на тази дискусия искаме да поставим основите на едно бъдещо партньорство и комуникация и да продължим добрите резултати, постигнати в мероприятията на катедрата през академичната година", заяви доц. Панджерова. Общата цел е да се оформят предложения, които да се комуникират на местно, регионално и национално ниво, за да може туризмът ни да заеме едно ново място в държавната и в местната политика.

Докторант Димитър Кръстев обясни, че управляващата компания Hotels and Dreams Ltd. се е насочила към управлението на хотелски обект в региона на Слънчев бряг, за да диверсифицира портфолиото си след поемането на управлението на Aparthotel Lucky Bansko SPA & Relax, който работи като целогодишен хотел. Предизвикателствата не са малко, но опитът на компанията показва, че с правилната стратегия и дългосрочен фокус, може да се постигнат високи резултати. „Слънчев бряг е курортът с най-добре развитата инфраструктурна свързаност в България, но все още има и някои предизвикателства - сезонът не е достатъчно продължителен, реалната заетост е не повече от три месеца. Затова подкрепяме усилията на катедра „Икономика на туризма" за създаване на целогодишен бранд в полза на всички заинтересовани лица в сектора", допълни Димитър Кръстев.

Участниците в дискусията се съгласиха, че туроператорската дейност продължава да има своята ключова роля, особено за водещите национални курорти в България. „Предвид голямата леглова база без намесата на туроператорите на голяма част от хотелите ще бъде доста трудно да оперират. Туроператорите се ангажират дългосрочно, за хотелиерите това носи сигурност и предсказуемост и позволява да се достигне т.н. break-even point, обясни бизнес консултантът Румен Диканчев. Според него е необходимо да се подобри комуникацията бранд-туроператори, за да се предадат правилните послания на дестинациите. Трябва да се имат предвид и предпочитанията на новите поколения, които оказват все по-голямо влияние върху бизнеса. „Туроператорите трябва да отговорят на промените в потребителското поведение, да се дигитализират, и да пакетират динамично", препоръчва Румен Диканчев.

Младият предприемач Борис Карагеоргиев, собственик на Мистрал Травел, също подчерта значението на дигитализацията и активната комуникация с туристите в дигиталните канали. „Чатботовете навлизат сериозно в обслужването в туризма, на пазара вече има и автономни чатботове, които сами се ограмотяват. Това улеснява комуникацията с потребителите и предлага по-персонализирано обслужване с помощта на дигиталните продукти. Инвестицията в такива решения не е малка, но правилното им внедряване може да промени резултатите на бизнеса", смята той.

България има потенциал да се превърне в целогодишна дестинация за дигитални номади, като азиатският пазар е много перспективен, коментира консултантът и пътешественик докторант Данаил Алеков. „Необходимо е да се насочи маркетинговият фокус върху Югоизточна Азия. Тези пазари имат напълно паралелни системи за разплащане, резервации и комуникация, така че е необходимо да се адаптират нашите продукти към изискванията на тези пазари и да си партнираме с онлайн туристическите агенции в този регион", заяви той.

Студентите от специалност „Икономика на туризма" в УНСС имат много иновативни идеи за популяризиране на българските туристически дестинации. Росина Петрова, Анна Моллова и Христина Дечева представиха проекта си „Бъдеще в миналото" за имплементиране на технологиите на бъдещето в историите от миналото в Паметника на Бузлуджа. Идеята е да се създаде интерактивен музей с биометрични гривни и сензори, които следят нивата на ангажираност и позволяват да се оптимизира и персонализира преживяването на посетителите в реално време. Могат да бъдат внедрени и системи за контрол на климата и ароматите в помещенията, които да създават среда, близка до тематиката на всяка историческа епоха в различните зали. Холограмни изображения на исторически личности могат да разказват увлекателни истории на посетителите и да създават още по-голяма ангажираност, разказаха студентите.

„Имаме отлични туристически ресурси, мотивирани хора и добри идеи за постигане на дългосрочно положително развитие на туризма в България. От нас зависи да използваме тези предимства", смята проф. д-р Адриана Маджаров - преподавател в Stevens University, Ню Йорк. Тя подчерта значението на сензорните изживявания в туризма, които създават трайни впечатления сред потребителите и могат да бъдат използвани при брандирането на дестинациите в България и особено по Черноморието. Българските аромати и вкусове и особено българското вино трябва да заемат своето място в туристическото предлагане, коментира и докторант Екатерина Христова, член на УС на Българската асоциация на винените професионалисти. „Ако говорим за целогодишно преживяване, за туристите бранд България е комбинация от всички съкровища, с които разполагаме", каза тя.

„Когато говорим за бранд България, това не е само туризъм, има се предвид културно-историческо наследство, образование и подготовка на подходящите кадри, опазване на околната среда", посочи Станко Щерев, регионален председател на Българска асоциация за туризъм. По думите му трябва да преодолеем мита, че „България е малка държава", защото страната ни е на 16-то място по площ сред 49 страни, които имат територия в Европа. „Потенциалът на България е огромен", каза Щерев.

„Ресурсите на туризма у нас са неизчерпаеми и България е дестинация Номер 1 в света, но това все още го знаем само ние. Трябва да го научат и всички останали", подчерта Веселин Банковски, председател на Национално сдружение на малкия и средния бизнес в туризма. Неговият екип работи по различни проекти за създаване на регионални туристически продукти в сътрудничество със съседни дестинации като Гърция и Румъния. „Имаме шанс да развиваме комбиниран туристически продукт - здравен, делови, семеен, развлекателен, но трябва да предложим атрактивни пакети и да разширим предлагането. Най-голямата реклама е нашата работа, а удовлетворението на потребителите предоставя сигурност за следващите години", коментира Валери Паунов, главен представител на чешкия туроператор Чедок за Югоизточна България. Според гл. ас. д-р Светослав Калейчев от катедра „Икономика на туризма" когато говорим за бранд, трябва да търсим онези фактори, които създават асоциации в съзнанието на туристите. „Всеки човек може да бъде посланик на бранда. Удовлетворените потребители са едни от най-силните посланици на бранда на дестинациите", каза д-р Калейчев.

„Бранд България се създава и реализира от всички звена в бизнеса, защото туризмът е система от скачени съдове и ако в една част от нея има стеснение или затруднения, това се отразява на цялата система. Качеството на туристическия продукт е най-важният фактор за дългосрочния успех", заяви Валентин Атанасов, съпредседател на Сдружение „Рафаел - инфо, култура и туризъм". От няколко години той и съпредседателят на сдружението Злати Ковачева работят за възраждането на климатолечението в района на Южното Черноморие и Странджа. По думите им този потенциал все още не се припознава достатъчно, но в световен мащаб има голямо търсене за климатични здравни продукти.

Участниците в кръглата маса приветстваха усилията на катедра „Икономика на туризма" за ребрандиране на България като целогодишна дестинация с фокус върху здравния, деловия и развлекателния туризъм и изразиха готовност да продължат съвместната работа с екипа на катедрата.