България постигна пълна дигитална трансформация в здравеопазването за 3 години
Секция: Здраве
14 Юни 2024 17:22
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
България постигна пълна дигитална трансформация в здравеопазването за 3 години

/КРОСС/ Само за 3 години България успя да постигне пълна дигитална трансформация в сектора на здравеопазването. Това обяви Борис Костадинов, директор „Софтуерна интеграция" в Информационно обслужване по време на Втората международна конференция за технологии и иновации в Югоизточна Европа. Организатор на събитието, което се проведе в Солун, вчера, е Международният център за цифрова трансформация и цифрови умения на Cisco под егидата на Министерството на здравеопазването и на Министерството на цифровото управление на Гърция. Според Костадинов с подобен успех могат да се похвалят много малко държави в Европа.

„За да се постигне дигитална трансформация е необходима промяна в мисленето от „хартиено" към дигитално, което може да стане с повишаване на дигиталните умения", каза министърът на електронното управление Валентин Мундров.

От декември 2020 г., когато Националната здравноинформационна система (НЗИС) беше пусната в експлоатация от Информационно обслужване, досега са регистрирани впечатляващите 345 млн. електронни здравни записа, което превръща платформата в един от най-използваните софтуерни продукти в България. Със системата работят близо 45 хил. медицински специалисти.

Общият брой на регистрираните прегледи в електронен формат надхвърли 96 млн. Данните на Информационно обслужване показват, че средно на ден се регистрират над 210 000 електронни прегледа от над 13 500 лекарски практики в цялата страна.

Данните от НЗИС показват, че за по-малко от 3 години общият брой на издадените електронни рецепти надхвърля 54 млн., като 3.2 млн. от тях са т.нар. „бели рецепти" за диабет и антибактериални лекарствени продукти за системна употреба (антибиотици). Анулираните „бели" рецепти са едва 3% от издадените електронни „бели рецепти", което показва, че медицинските лица се справят успешно с изписването на е-рецепти и нямат проблем с електронизацията на процеса.

Модулът „Е-рецепта" се използва ефективно от близо 3 600 аптеки в цялата страна и над 7 250 фармацевти. Онлайн системата за предписване и отпускане на лекарства намалява драстично риска от неправилно отпускане на медикаменти и облекчава максимално пациентите, лекарите и фармацевтите. С дигитализирането на процеса се елиминира възможността за обработка на сгрешена, дублирана, изтекла или фалшива рецепта.

Системата за издаване на електронни направления, която беше пусната в експлоатация в началото на декември 2020 г., също отчита впечатляващи резултати. През НЗИС са издадени над 53.4 млн. е-направления, като средно на ден системата генерира над 80 хил. направления. Реализираните електронни хоспитализации в болниците надхвърлят 4.4 млн. Модулът за електронна обработка на приетите пациенти се ползва от 376 лечебни заведения в страната.

„Дигитализацията в здравеопазването значително подобрява прозрачността на процесите и качеството на здравните услуги в България", каза Борис Костадинов. Според него електронизацията е изцяло насочена към защита на правата на пациентите, които вече имат възможност да контролират здравната система, да я предпазват от злоупотреби и източване на публични средства.

За Информационно обслужване

Информационно обслужване е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. Информационно обслужване е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. Информационно обслужване разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 640 висококвалифицирани експерти в различни области на ИКТ сектора. Информационно обслужване е пълноправен член в асоциацията на най-развитите обществени доставчици на ИКТ услуги в Европа EURITAS. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015 за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2018 за управление на предоставяните ИТ услуги, ISO 37001:2016 за борба с подкупването и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати.