Ще спре ли вносът на стари коли в България
Секция: Автомобили
16 Юни 2024 17:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ще спре ли вносът на стари коли в България

/КРОСС/ Текстове, предложени от Министерството на околната среда призовават за забраняване на вноса на коли, с екокатегория под Евро 4. Предвижда се дори да се забрани на собствениците на такива коли да ги продават. 

Мярката е част от новия Интегриран план за енергетика и климат. Понастоящем текстовете са подложени на обществено обсъждане преди да бъдат внесени за одобрение в Европейската комисия. Целта е да се намалят вредните емисии.
Рестрикциите засягат най-вече 20-годишните автомобили или по-старите от 20 години. Но освен за вноса, забрана ще има и за продажбите. Тоест, ако сте собственик на стара кола и искате да я продадете, ще може да го направите, но за трета държава. Или да я предадете за скрап. 

Иван търси кола втора ръка, внос от чужбина. Иска хем да е подходяща за гора, хем за магистрала. Но ударя на камък. 

В новия план е предвидено вносът и продажбата на коли под Евро 4 да бъде преустановен. Идеята срещна съпротивата на вносителите на коли, втора ръка, като Георги.

„Има голям вторичен пазар, покрай него живеят 30 процента от сервизите, пазара за авточасти. Ние спираме работа и те спират", заяви той.

Освен гибел за търговците, Георги прогнозира, че е възможно и някои от българите да останат без кола. „Българите нямат възможност да купуват нови автомобили. Една електрическа кола струва 60-80 хиляди лева", смята той.

От Асоциацията на вносителите на автомобили смятат, че мярката заплашва хората от селата и малките градове.

„Те са средство за придвижване до болници, до по-големи населени места. Като крайна мярка смятам, че това е несправедливо. Със сигурност ще има истерия", посочи Любомир Доросиев.

Друга от мерките в плана предвижда да се спрат от движение коли, на които са премахнати катализаторите или филтрите за твърди частици. А данъците за старите автомобили да станат по-високи.

„Ако вдигнат данъците драстично, доста хора ще почнат да ги изхвърлят по моргите и за оползотворяване на отпадъци, но трябва също така да помислят какви бонуси могат да дават за Евро 5 и Евро 6", посочи още той.

От Министерството на околната среда и водите не коментираха темата, тъй като планът е в процес на обществено обсъждане. Колкото до Иван... той все пак е твърдо решен да купи по- стара кола.

„Защото всяка една кола под Евро 4 ще се чупи по-малко, имал съм и по-нови коли и ми е писнало от ремонти", допълва той.

Източник: Нова телевизия