Археолози откриха останки от динозаври в Уелс
Секция: ЛЮБОПИТНО
17 Юни 2024 18:31

Археолози откриха останки от динозаври в Уелс

/КРОСС/ Години наред палеонтолозите са смятали, че динозаврите са обитавали Земята, с изключение на днешен Уелс. Вместо това тази част на Обединеното кралство е известна като страната на драконите, а измисленият червен дракон дори е символ на гордост на уелското знаме. Ново проучване обаче установи, че едно от тези същества може би действително е съществувало в този регион.

Голямо откритие на вкаменелости в Уелс разкрива съществуването на уелски динозаври, които някога са обитавали тропическа низина край морето преди 200 милиона години. В Бари и други близки райони са открити динозавърски отпечатъци, които показват, че тези динозаври са се разхождали из топлите низини. Новите открития, публикувани в Proceedings of the Geologists' Association, дават тласък на други доклади от последното десетилетие, които изследват както наличието, така и разнообразието на видовете динозаври в тази част на праисторическия свят.

Едно от най-големите открития е в Лавернок Пойнт, близо до Кардиф и Пенарт. Скалите в тези райони съдържат тъмно оцветени шисти и варовици - доказателство за древни плитки морета. Районът съдържал и големи количества кости. Някои от тях са от риби, акули и морски влечуги. За няколко от тях обаче беше потвърдено, че са кости на динозаври.

"Костното легло рисува картината на тропически архипелаг, който е бил подложен на чести бури, които са отмивали материал от околността, както от сушата, така и от морето, в приливната зона", каза водещият автор Оуейн Евънс, бивш магистър по палеобиология в Бристолския университет.

"Това означава, че само от един фосилен хоризонт можем да реконструираме сложна екологична система с разнообразен набор от морски влечуги като ихтиозаври, плезиозаври и плакодонти във водата и динозаври на сушата", добави Евънс.

По време на теренната работа в Лавернок изследователският екип откри два важни предмета: фосилизирани останки от остеодерма на плакодонт и гълтачна кост на целакант. Според Крис Дъфин, ръководител на изследователския проект, тези останки обикновено се срещат рядко в Обединеното кралство. Откритията създават нова картина за това какъв тип динозаври са бродили из Великобритания и как може да са изглеждали.

"Обемът на останките от динозаври, открити в Лавернок, е изключително вълнуващ и дава възможност да се изучи сложен и често загадъчен период от тяхната еволюционна история", каза Майкъл Бентън, професор в Училището по науки за Земята в Бристол и друг ръководител на проекта.

"Идентифицирахме останки от голямо животно, подобно на платеозавър, заедно с няколко кости, които вероятно са принадлежали на хищен теропод", твърди Бентън.

Изследователският документ обхваща и значително количество нова информация от микрофосилите, открити на обекта. Те включват зъби на риби, люспи и фрагменти от кости на хиляди различни видове. Откритие от такъв мащаб ще помогне да се открият основните видове, живели в тези плитки морета преди много време.