/КРОСС/ Българските етерични масла и суровини за козметиката получиха висока оценка на WPC 2024 - Световния конгрес и изложение на парфюмерията в Женева, Швейцария. Родните продукти бяха характеризирани като „светлина за душата" и „топла прегръдка", „изключително качествени продукти с нежен, наситен аромат и фина текстура", които „галят сетивата", „успокояват ритъма на сърцето и дишането", „прочистват мислите", „дори сънищата стават по-чисти"... Това са само част от определенията на специалистите, професионалната публика и ценителите, които посетиха българския щанд в панаира Палекспо от 24-ти до 27-ми юни. Четиридневният форум събра производители, експерти и търговци на най-голямото събитие в индустрията на ароматите, за да дискутират тенденциите за развитие и бъдещето на сектора.
Българското участие бе организирано от Българската национална асоциация „Етерични масла, парфюмерия и козметика" (БНАЕМПК), с подкрепата на Министерството на земеделието и храните и Държавен фонд „Земеделие". На колективния щанд на страната ни продукцията си представиха доказани производители на етерични масла и преработватели, производители и доставчици на суровини, сред които: „АПИС АГРО 98" ООД, „АЯЛИ ГРУП" ЕООД, „"БРАЙТЕРС ЕООД, „Гален - Н" („БУЛ ФИТО ОЙЛС" АД), „ЕСЕНШЪЛ ОЙЛС" ООД. На самостоятелни щандове участваха „ЕНЪО БОНЧЕВ ПРОДАКШЪН" ООД и „КАТЕКО" ООД.
Основна тема на WPC 2024 бяха ключовите фактори, които движат иновациите в сектора и влиянието на технологиите и изкуствения интелект върху креативността на парфюмеристите. Изводът от дискусиите бе, че независимо от модерния прочит на създаването на продуктите, водещ принцип, който определя същността на индустрията, си остава ароматът и неговата решаваща роля в човешкото преживяване. Затова и щандът на БНАЕМПК, проектиран с тема "Аромати от България", естествено попадна във фокуса на световните тенденции и се превърна в популярна дестинация за присъстващите, предлагайки уникална комбинация от релаксация чрез аромати и прозрения за индустрията. Посетителите оцениха високо нашите мостри от етерични масла, екстракти, абсолю, розова вода, борова вода и др. флорални води, ароматерапия, конкрети, тинктури и др. деривати.
„Ние сме развълнувани от изключителния отговор на нашия щанд и високото ниво на ангажираност на публиката към представената гама продукти. WPC 2024 даде невероятна възможност за свързване на нашите членове с парфюмеристи, дизайнери на аромати, производители и търговци от цял свят, което го прави безценно събитие за обмен на идеи и застъпничество в индустрията", каза Гергана Андреева - изпълнителен директор на БНАЕМПК. Според нея силното участие от България и подкрепата на Министерството на земеделието и храните и на Държавен фонд „Земеделие" придава още по-голяма тежест на присъствието ни, институционализира дейността на Асоциацията и е било високо оценено от нашите европейски партньори.
По време на форума, бяха очертани нововъзникващите тенденции в ароматите и водещите принципи за развитие - ето три от акцентите:
Прочуване с участието на повече от 250 професионалисти в бранша предостави ценни данни, които ще оформят бъдещите разработки на аромати. Резултатите разкриват "пасифлора" като следващия модерен аромат за дома, а "земни/почвени нотки" ще се наложат в категорията „фини аромати".
Дълбоката интимност на човешката връзка с ароматите, в симбиоза с природата и науката, водят до глобални инициативи за устойчивост и интеграция на растежа в сектора с общочовешките, общностни и екологични нужди. Ароматната индустрия се ангажира да увеличи дела на възобновяемата енергия в производството, рециклиране/намаляване на отпадъците и намаляване на използването на вода.
Като индустрия, която зависи от здравето на планетата, секторът се ангажира да намали бремето на отпадъците, като се стреми да използва биоразградими съставки в своите ароматни продукти.
По време на форума изпълнителният директор на БНАЕМПК Гергана Андреева се срещна с председателя на IFRA - Международната асоциация за аромати и СЕО на Продаром Филип Масе, за да обсъдят важните теми за бранша. Продажбите на индустрията на етерични масла и продукти за козметиката възлизат на 7,3 милиарда евро в световен мащаб, като производителите на потребителски стоки надолу по веригата генерират 357 милиарда евро продажби от производство и търговия на дребно (23% в домашни грижи/почистване, 68% лична хигиена/козметика и 9% фини аромати).