Как се става дигитален родител с две поколения деца, които не познават свят без интернет?
Секция: Технологии
09 Юли 2024 10:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как се става дигитален родител с две поколения деца, които не познават свят без интернет? Над 65% от малчуганите на възраст между 7 и 12 години очакват да получават нови знания за сигурността онлайн от родителите си, показва проучване на Yettel

/КРОСС/ Първият досег на децата с интернет става все по-рано и днес всяко второ дете между 7 и 12 години прекарва онлайн повече от три часа дневно, показва скорошно проучване на Yettel, което изследва дигиталния живот на подрастващите и какви са основните предизвикателства не само за децата и тийнейджърите, но и за възрастните. Данните сочат, че 68% от малчуганите между 7 и 12 години очакват да получат информация и знания по темата безопасен интернет именно от родителите си, а при тийнейджърите процентът е 42%. Това доказва важната роля, която заема семейството като източник на знание и ценен опит, за да бъдат децата по-запознати и подготвени за виртуалния свят. За да помогне на родителите в тази нелека задача, телекомът надгражда дългогодишната си програма "Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения" с полезно съдържание в помощ на семействата, свързано с интернет потреблението на децата и рисковете, на които са изложени онлайн.

"С кампанията „Дигитално родителство" се стараем да осигурим необходимите ресурси и проверена информация по разбираем начин, за да бъдат родителите подготвени за всяка ситуация и да знаят как да помогнат на децата си. Повечето от тях показват интерес и готовност да надграждат знанията и способностите си, което ни мотивира още повече да развиваме и усъвършенстваме програмата", посочва Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие" в Yettel.

По думите ѝ т.нар. „осъзнато родителство" вече не е изолирано явление, а животът на децата в интернет е неизбежна тема, която присъства във всяко семейство. Качественият контрол изисква родителите да познават платформите, в които децата прекарват значителна част от времето си. Важно е не просто да знаят кой и какво съдържание най-често споделя в тях, но и какви рискове и заплахи крият.



Целта на инициативата е да покаже на родителите, че не са сами и имат към кого да се обърнат за подкрепа и да получат информация по темата. В партньорство с Центъра за безопасен интернет операторът събира на едно място най-приложимите и актуални съвети за това как на практика да бъдем дигитални родители. Специалната страница се намира в уебсайта на Yettel, като скоро съдържанието ще бъде достъпно и в мобилното приложение.

Компанията разработва и Речник на дигиталната грамотност, който популяризира чрез серия от публикации в социалните медии, които родителите използват най-често. В тях телекомът обяснява базисни понятия и термини, започващи с буквите от азбуката и свързани с безопасността на децата в интернет. Обобщената информация от всички букви ще бъде поместена в специалната уебстраница.

„Като родители сме изправени пред предизвикателство, за което поколенията преди нас не могат да ни помогнат - правилно и отрано да започнем да подготвяме децата за навлизането им в дигиталния свят. Нашата задача като възрастни е непрекъснато да развиваме уменията им, за да могат сами да се справят с рисковете. Не можем да сме навсякъде с тях, а и не това е доброто родителство. Доброто родителство е в това да научим децата да могат сами да се справят с предизвикателствата били те офлайн или онлайн", коментира Антоанета Василева, координатор на Националния център за безопасен интернет.

Вече отглеждаме няколко поколения деца, които не познават свят без интернет и всъщност много от възрастните не си дават сметка, че са дигитални родители, посочва още Антоанета Василева. По нейните наблюдения има два вида родители - едните са жадни за знания, защото осъзнават, че имат още какво да научат и чакат с интерес информация от нас. А другите смятат, че знаят всичко и няма с какво да се изненадат.

„Родителите имат нужда от информация за това какви са рисковете за децата в мрежата, защото много често подценяват лошото, което може да се случи. От друга страна, има и информирани родители, които отиват в другата крайност - ужасно се страхуват и затова действат със забрани. Всъщност крайностите не са добра идея, защото виждаме, че най-рисково поведение и ситуации има с деца, които са били или крайно контролирани, или обратно - оставени абсолютно свободно да сърфират, без да са подготвени", пояснява Антоанета Василева.

Основните теми, които засяга инициативата включват рисковете в интернет - кога и как родителите трябва да говорят с децата си и особеностите при създаване на профили в социалните медии. Изграждането на критично мислене, особено у подрастващите, също е важен приоритет, заради нарастващата дезинформация и необходимостта от разпознаване на фалшиви новини и подвеждащо съдържание.

„Радваме се, че с развитието на програмата имаме възможността да подпомагаме и друг важен обществен приоритет - повишаване на дигиталните компетенции на населението, заложен в програмата Цифрово десетилетие на Европа. Целта е до 2030 г. поне 80% от населението на Европейския съюз на възраст между 16 и 74 години да има основни дигитални умения. В България този дял е около 36% към миналата година. Надяваме се, че с новия фокус върху родителите ще помогнем на децата да намерят нужната подкрепа по темата и ще допринесем за увеличаването на този процент", заключва Маргита Колчева.