Светилище на седем хиляди години в Ловешко разкрива тайните си
Секция: КУЛТУРА
16 Юли 2024 14:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Светилище на седем хиляди години в Ловешко разкрива тайните си

/КРОСС/ Археологическият монумент датира от прехода на неолита към халколита, което е повече от 2000 години преди началото на Египетската цивилизация Ямно светилище на седем хиляди години, оградено с ритуален трап, е разкрито и проучено по бъдещото трасе на автомагистрала " Хемус ", сред селата Дойренци и Дренов в Ловешко.

Археологическият монумент датира от прехода на неолита към халколита, което е повече от 2000 години преди началото на Египетската цивилизация. Това заяви в изявление за Българска телеграфна агенция акад. проф. Васил Николов от Националния археологически институт и музей на Българската академия на науките. Той и основен помощник доктор Галина Самичкова от същия институт управляват разкопките, които са почнали преди две години със сондажи.

След спиране, през май тази година още веднъж е възобновена работата на един най-големите археологически обекти в тази част на автомагистралата. Той е дълъг към 740 метра и необятен над 70 метра. В светилището са разкрити 40 обредни ями Ширината на светилището е към 196 метра, дължината му е още по-голяма, само че остава в непроучван терен. В него са разкрити 40 обредни ями, добави ученият.

" Това светилище на към 7000 години е на най-ранните земеделци и скотовъдци в българските земи - хора, които са произвеждали храна, уседнали са в селища със постоянни къщи и към този момент доста интензивно се грижели за плодородието на нивите си. Именно към това е била ориентирана обредността, практикувана в ямното светилище ", уточни акад. Николов. В Ловешко разкрива тайните си светилище на седем хиляди години, оградено с ритуален трап (Снимка: Даниела Балабанова/ БТА) По думите му за актуалния човек, е мъчно да разбере мисленето на хората отпреди 7000 години, само че за тях това е била извънредно значима активност за добива на повече жито, за изобилие на животните и в фамилията. Първоначално обредите за изобилие са се правили край селищата, само че през идващите епохи тези действия излизат отвън тях, правят се на най-плодородните земи.

" Това е един подобен образец, няма друго такова светилище, намерено в днешна Северна България, на което да сме хванали тъкмо обредния трап, който лимитира свещена повърхност. Свещеното място, на което хората са правили такива обреди, е било постоянно до извор ", изясни ученият. Това е времето на първата европейска цивилизация Културата, която показват тези хора, е добре проучена в днешните български земи. Това е времето на първата европейска цивилизация. " Шесто и пето хилядолетие преди Христа са златните хилядолетия на днешните български земи. Това светилище е точно в средата на този интервал.

Хората, които са го основали и употребявали, са моторът на културата в Европа, тук, в днешните български земи са корените на европейската цивилизация. Именно тази богата обредност, която ние записваме, е доказателство и в това отношение ", сподели още акад. Николов. В светилището са разкрити и скелетни човешки остатъци, които са положени в пълнежа на рова, който огражда светилището. Каква е била тъкмо ролята им, предстои на спомагателни проучвания и пояснение. " На място открихме три черепа един до различен с костни остатъци от един скелет, на друго - остатъци от скелет без череп, а на последващо - череп с малко скелетни остатъци.

Всички са на младежи и са били препогребани в рова. Най-възрастният субект, който сме намерили отново в рова, е съвсем напълно непокътнат в свито състояние. Черепът е доста значим в религиозно-митологичната система на античните земеделци. Тази обредност, която за пръв път записваме по Долния Дунав, предстои на доста разбори и изводи ", съобщи археологът.

На място в рова и в обредните ями са открити и остатъци от натрошени керамични съдове. Хората правят жертвоприношение - колят животно, подготвят храна за обща софра на роднините, само че част от нея влиза в обредната яма, която символизира утробата на богинята Майка. Поставят тази храна с молбата богинята до умножи това, което получава в утробата си и да роди новата годишна продукция на полето, новите генерации. Светилището е употребявано освен от жителите на едно село, а от целия регион. " Това е общественост от хора, които дружно правят ритуалите, тъй като те са в мощна обществена връзка и свещеното им място ги сплотява ", добави акад. Васил Николов. 

По думите му екипът ще приготви цялостна документи с доста рисунки, чертежи, фотографии и по-късно данните от изследването на светилището ще бъдат оповестени в монографичен теоретичен труд.