Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“
Секция: Наука
27 Юли 2024 14:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Химици установиха как Рембранд е комбинирал специални пигменти за златните детайли на „Нощна стража“

/КРОСС/ Химици от Националния музей и Университета в Амстердам за първи път установиха как Рембранд е използвал специални пигменти от арсенов сулфид, за да създаде съвършена златна боя, съобщава електронното издание „Юрикалърт".

С помощта на сложни спектроскопски техники те са успели да засекат наличие на пигменти от минерала парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево/червено) в детайли от известната му творба „Нощна стража".

Подкрепени от подобни проучвания на свързани исторически източници, химиците стигнали до заключението, че Рембранд умишлено е комбинирал тези конкретни пигменти от арсенов сулфид с други багрила, за да пресъздаде точно златния блясък в дрехата на един от персонажите в картината.

Откритието е публикувано в научното списание „Херитидж сайънс" с автори Фредерик Брурс и Нушка де Кайзер, докторанти в Института за молекулярни науки на Университета в Амстердам и изследователи в Националния музей. Те стигат до заключението, че Рембранд е използвал доста необичайна комбинация от пигменти, за да изобрази златните нишки в бродираната връхна дреха, носена от лейтенант Вилем ван Ройтенбурх. Той е дясната от двете централни фигури в предната част на стрелковата рота, водена от капитан Франс Банинк Кок (фигурата в черно).

Откриването на пигментите на арсеновия сулфид е станало в рамките на мащабния изследователски проект „Операция „Нощна стража", който започна през 2019 г. и продължава да дава поразителни резултати. Пълното рентгеново флуоресцентно сканиране (MA-XRF) на картината вече беше разкрило наличието на арсен и сяра в части от облеклото на Ван Ройтенбурх. Това накара изследователите да предположат наличието на добре познатите арсенови сулфидни пигменти орпимент (жълто) и реалгар (червено). Подробно изследване на две малки проби от боята, взети от картината, обаче показва друго. Високотехнологичният анализ, съчетаващ светлинна микроскопия с микрораманова спектроскопия, електронна микроскопия и рентгенова прахова дифракция, разкрива наличието на по-необичайните компоненти на арсеновия сулфид - парареалгар (жълто) и полуаморфен парареалгар (оранжево-червено).

Наличието на парареалгар в исторически картини често се обяснява с остаряването на реалгара, който под въздействието на светлината с течението на времето се превръща в парареалгар. Учените обаче твърдят, че Рембранд умишлено е избрал да използва тези пигменти в стремежа си да имитира точно златните детайли на дрехите на Ван Ройтенбурх. Нагряването на жълтия пигмент парареалгар води до образуването на червеникав полуаморфен парареалгар. След това Рембранд го е комбинирал с оловно жълто и вермилион (червен живачен сулфид), за да се пресъздаде златният блясък.

Това химическо обяснение е подкрепено от обстоен преглед на историческите източници, съобщаващи за използването на арсенови сулфидни пигменти. Изглежда, че в Амстердам през XVII в. е имало по-широка гама арсенови пигменти, отколкото се е смятало досега. Те вероятно са пристигали по известните търговски пътища от Германия/Австрия и Венеция до Амстердам. Това се потвърждава и от сведенията за използването на много подобна смес от пигменти от Вилем Калф, съвременник на Рембранд в Амстердам. Затова изследователите заключават, че Рембранд умишлено е използвал парареалгар и полуаморфен парареалгар заедно с оловно жълто и вермилион, за да създаде специалната оранжево-златиста боя.