Напрежението между София и Скопие заради Коридор 8
Секция: Анализи
31 Юли 2024 11:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Напрежението между София и Скопие заради Коридор 8 Анализ на Виктор Стоянов и доц. Спас Ташев

/КРОСС/ Северна Македония излезе с декларация за пренасочване на евросредства от Коридор 8, който минава през България, към Коридор 10, преминаващ през Сърбия. Българското правителство заяви, че това нарушава международни ангажименти в областта на инфраструктурната свързаност. Темата коментираха Виктор Стоянов от Фондация „Македония" и доц. Спас Ташев от Институт за изследване на човека към БАН в "Твоят ден" по NOVA NEWS.

Стоянов каза, че ЕК няма да одобри средствата за прехвърлянето на коридорите. Той посочи, че тези пари са по Плана за растеж и са „пари срещу реформи", а една от тях е Северна Македония да построи своята част от Коридор 8, включително и жп линия до границата с България. Стоянов каза, че Мицкоски е дал заявка, че ще прекрати договора и ще плати неустойките.

Той посочи още, че правителството на РСМ не желае да има връзка с България. „Липсата на Коридор 8 като жп връзка лишава НАТО от мобилност. Италия и България не са свързани като страни членки на НАТО чрез жп връзка. Това означава, че южният фланг на НАТО е уязвим, тъй като армията и въоръжението се движи по релси".

Ташев смята, че темата все повече се коментира през призмата на унгарския интерес, а по този начин се обслужват интересите на Китай и Москва. „Що се отнася до интересите на НАТО, отдавна сигнализираме, че Северна Македония е слабото звено в тази структура. Оттам отдавна тече класифицирана информация към Белград и Москва", каза той. Ташев изрази надежда, че българската дипломация най-накрай ще преодолее пасивността спрямо Скопие. Той напомни, че от българска страна трябва да бъде положена около 2,5 км жп линия, а от страна на РСМ - около 150 км, част от която е изградена, но трябва да бъде модернизирана.