Възраждане” продължава да настоява за решение на казуса с 2 млн. автомобила, които могат да останат без годишен технически преглед, заради недомислена наредба
Секция: ПОЛИТИКА
04 Август 2024 15:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Възраждане” продължава да настоява за решение на казуса с 2 млн. автомобила, които могат да останат без годишен технически преглед, заради недомислена наредба

/КРОСС/ "Възраждане" продължава да настоява за решение на казуса с 2 млн. автомобила, които могат да останат без годишен технически преглед, заради недомислена наредба
Преди повече от седмица този въпрос беше повдигнат на брифинг в Народното събрание от народния представител от  "Възраждане" - Ангел Славчев. След този брифинг той започна разговори с Министерства и поиска  свикване на междуведомствена комисия и промяна в наредбата, която заплашва  2 млн. автомобили да останат без технически преглед и да бъдат спрени от движение.

"Пораженията, които недомислиците във въпросната наредба могат да нанесат са огромни, а последиците са за редовия български гражданин. Наредбата е нормативен акт и тя може да се променя само от съответното Министерство. Тя не подлежи на гласуване в Народното събрание. Аз като народен представител, обаче, заедно с моите съмишленици от "Възраждане" ще продължим да настояваме, докато наредбата бъде променена, така че да не заплашва българите и автомобилите им от спиране, тъй като към момента, много малко бензинови автомобили могат да издържат на нейните критерии и да преминат ГТП", коментира той пред журналисти.

Вчера Ангел Славчев, народен представител от  групата на „Възраждане", отправи въпрос към служебния Министър-председател Главчев, във връзка с изискванията, по отношение на годишните технически прегледи (ГТП) и ограничението за автомобили, които не покриват новите газови норми в наредбата, приета през 2018 г. и която влезе в сила от юли тази година. Той поиска обяснение, кога ще бъде свикана междуведомствена комисия между двете министерства - това на околната среда и водите и Министерство на транспорта и съобщенията, в чиито компетенции е решаването на проблема, тъй като напрежението сред обществото е голямо и изисква бързи и навременни действия.

Славчев припомни от най-високата трибуна в държавата, тази на Народното събрание, че действаща наредба, приета от ГЕРБ, заплашва 2 млн. автомобила да останат без технически преглед и да бъдат спрени от движение. Заложените критерии за бензиновите автомобили, според него са недостижими за покриване, както и за някои от по-новите автомобили към настоящия момент. От „Възраждане" уточниха, че предвид проблема са организирани редица срещи с институциите в страната - със служебния министър на транспорта,  и с министъра на екологията.

От „Възраждане" са направили и предложение за изменение на наредбата в чл. 37, чл. 40, за да се даде възможност за осигуряване на 30-дневен срок на автомобилите, които не отговарят на посочените изисквания да отстранят проблема, без да се спират колите от движение. Както и да се даде възможност на автомобила да му бъде назначена по-ниска екологична група, но не и да се спира от движение. Парадокса е, че автомобили на 40 години могат да минат преглед без проблем, а коли на 4 години биват спирани от движение.

Ангел Славчев обясни, че наредбата е написана така, че неизправностите за автомобилите са разделени на три категории - незначителни, значителни и опасни и допълни, че още през 2018 г. тогавашният министър по околната среда и водите с нарочно писмо до Министерство на транспорта прибавя към категория "опасни неизправности" и автомобили, които не отговарят на газовите норми. Служебният премиер Главчев пое ангажимент в рамките на следващата седмица да свика такава комисия за промяна на наредбата. 

Веднага след изслушването, служебният Министър -  председател поиска оставката на шефа на ДАИ. От "Възраждане", обаче са категорични, че ще търсят решение до край.

"Ако един държавен служител не е изпълнил задълженията си е съвсем естествено да подаде оставка или тя да му бъде поискана, ние обаче търсим решение за българските граждани и реални промени в наредбата, така че тя да не им вреди и това няма да се промени. Очакваме реални действия и свикване на междуведомствената комисия от служебния премиер, която да даде реални решения на проблема.", коментира още Ангел Славчев от "Възраждане".