/КРОСС/ "Възраждане" продължава да настоява за решение на казуса с 2 млн. автомобила, които могат да останат без годишен технически преглед, заради недомислена наредба
Преди повече от седмица този въпрос беше повдигнат на брифинг в Народното събрание от народния представител от "Възраждане" - Ангел Славчев. След този брифинг той започна разговори с Министерства и поиска свикване на междуведомствена комисия и промяна в наредбата, която заплашва 2 млн. автомобили да останат без технически преглед и да бъдат спрени от движение.
"Пораженията, които недомислиците във въпросната наредба могат да нанесат са огромни, а последиците са за редовия български гражданин. Наредбата е нормативен акт и тя може да се променя само от съответното Министерство. Тя не подлежи на гласуване в Народното събрание. Аз като народен представител, обаче, заедно с моите съмишленици от "Възраждане" ще продължим да настояваме, докато наредбата бъде променена, така че да не заплашва българите и автомобилите им от спиране, тъй като към момента, много малко бензинови автомобили могат да издържат на нейните критерии и да преминат ГТП", коментира той пред журналисти.
Вчера Ангел Славчев, народен представител от групата на „Възраждане", отправи въпрос към служебния Министър-председател Главчев, във връзка с изискванията, по отношение на годишните технически прегледи (ГТП) и ограничението за автомобили, които не покриват новите газови норми в наредбата, приета през 2018 г. и която влезе в сила от юли тази година. Той поиска обяснение, кога ще бъде свикана междуведомствена комисия между двете министерства - това на околната среда и водите и Министерство на транспорта и съобщенията, в чиито компетенции е решаването на проблема, тъй като напрежението сред обществото е голямо и изисква бързи и навременни действия.
Славчев припомни от най-високата трибуна в държавата, тази на Народното събрание, че действаща наредба, приета от ГЕРБ, заплашва 2 млн. автомобила да останат без технически преглед и да бъдат спрени от движение. Заложените критерии за бензиновите автомобили, според него са недостижими за покриване, както и за някои от по-новите автомобили към настоящия момент. От „Възраждане" уточниха, че предвид проблема са организирани редица срещи с институциите в страната - със служебния министър на транспорта, и с министъра на екологията.
От „Възраждане" са направили и предложение за изменение на наредбата в чл. 37, чл. 40, за да се даде възможност за осигуряване на 30-дневен срок на автомобилите, които не отговарят на посочените изисквания да отстранят проблема, без да се спират колите от движение. Както и да се даде възможност на автомобила да му бъде назначена по-ниска екологична група, но не и да се спира от движение. Парадокса е, че автомобили на 40 години могат да минат преглед без проблем, а коли на 4 години биват спирани от движение.
Ангел Славчев обясни, че наредбата е написана така, че неизправностите за автомобилите са разделени на три категории - незначителни, значителни и опасни и допълни, че още през 2018 г. тогавашният министър по околната среда и водите с нарочно писмо до Министерство на транспорта прибавя към категория "опасни неизправности" и автомобили, които не отговарят на газовите норми. Служебният премиер Главчев пое ангажимент в рамките на следващата седмица да свика такава комисия за промяна на наредбата.
Веднага след изслушването, служебният Министър - председател поиска оставката на шефа на ДАИ. От "Възраждане", обаче са категорични, че ще търсят решение до край.
"Ако един държавен служител не е изпълнил задълженията си е съвсем естествено да подаде оставка или тя да му бъде поискана, ние обаче търсим решение за българските граждани и реални промени в наредбата, така че тя да не им вреди и това няма да се промени. Очакваме реални действия и свикване на междуведомствената комисия от служебния премиер, която да даде реални решения на проблема.", коментира още Ангел Славчев от "Възраждане".