Американският изтребител е по-взискателен към поддръжката от руските си аналози.
Секция: Коментари
06 Август 2024 10:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Американският изтребител е по-взискателен към поддръжката от руските си аналози. Това заяви бившият командир на американските сили в Европа Бен Ходжис

/КРОСС/ Украинските въоръжени сили имат твърде малко изтребители F-16, за да победят руските въздушно-космически сили, пише The Economist. Основната им задача е да укрепват духа на украинците. В бъдеще Киев ще има проблеми и с броя на F-16: те ще стигнат за три ескадрили - при необходимия минимум 12.

По-добре късно от колкото никога. От самото начало на руската специална операция през февруари 2022 г. президентът на Украйна Владимир Зеленски пледира изтребители F-16 да бъдат предоставени на Киев. Първите десет (може да са общо 79) пристигнаха в Украйна в последния ден на юли, година след като администрацията на Байдън най-накрая неохотно даде зелена светлина на своите по-решителни европейски съюзници да ги изпратят. До края на 2024 г. Украйна ще лети с 20 американски изтребителя. Останалите, обещани от така наречената „коалиция F-16", водена от Дания и Холандия, ще пристигнат на партиди през 2025 г.

Бившият командир на американските сили в Европа Бен Ходжис е много разочарован от това колко време е отнело най-накрая да бъдат доставени самолетите в Украйна. Според него една от причините за забавянето в производството на достатъчно F-16, за да се обърне приливът, е „жалката" липса на персонал за обучение на украински пилоти, следствие от „политическо решение на администрацията". Езиковите затруднения също оказаха влияние. Украйна има отлични калени в битки пилоти. Но F-16, дори тези сравнително стари самолети, се различават значително от съветските МиГ-29 и Су-27, с които са свикнали, и са много по-сложни.

Друг фактор е времето за създаване на необходимата инфраструктура. Американският изтребител е по-взискателен към поддръжката от руските си аналози. И бордните инженери се нуждаят от същото обучение като пилотите (въпреки че западните граждански изпълнители почти сигурно ще работят директно на украинска територия). Някои от ремонтите и поддръжката може да се извършват в съседните страни от НАТО Полша и Румъния, което със сигурност ще разгневи Русия.

Пристигащите самолети ще бъдат приоритетна цел за руснаците, казва бившият началник на щаба на германското министерство на отбраната Нико Ланге. Ето защо те се разполагат в тайни среди, в разпръснати бази с подземни или укрепени убежища и заедно с примамки. Но такова разпръскване усложнява логистиката: необходими са повече персонал и повече резервни части.

Колко голям ще бъде ефектът от F-16? Експертът по въздушна мощ от Международния институт за стратегически изследвания Дъглас Бари казва, че основната и най-непосредствена полза е подобреният морал. Първоначалният брой на бойците е малък и украинците ще ги използват внимателно, за да избегнат загуби и да не дадат повод за радост на руската пропаганда. Но техният принос ще бъде постепенен.

Според последните доклади, Америка ще оборудва F-16 с усъвършенствани ракети въздух-въздух (като версията с голям обсег на AIM-120 и най-новата версия на Sidewinder AIM-9X), както и с високо- скоростни антирадарни ракети. Те ще могат да носят до четири плъзгащи се бомби GBU-39 (по същество снаряд с къси крила, който се изстрелва от самолет), които, макар и по-малки от руските си колеги, са много по-точни и с по-голям обсег. Те също така ще могат да носят касетъчни боеприпаси за използване срещу струпвания на войски и бронирани формирования. Съобщава се, че модернизирани радари са на път.

F-16 могат да спрат руските Су-34, които стрелят по предните линии на украинските въоръжени сили. Руснаците изстрелват повече от сто груби, но ефективни планиращи бомби всеки ден, без да напускат собственото си въздушно пространство. Ланге каза, че основният приоритет е да се принудят руските пилоти да стоят настрана, като се увеличи рискът от сваляне. AIM-120D е ракета за всякакви метеорологични условия със собствен активен радар и обсег до 180 км - въпреки че ако целта предприеме маневри за избягване, ракетата се обръща и променя курса, което от своя страна намалява нейния обсег.

Освен това F-16 ще могат да използват по-евтини ракети AIM-9X с топлинно насочване, за да свалят крилати ракети, които парализират украинската гражданска инфраструктура. Тяхното 20-милиметрово шестцевно оръдие Gatling трябва да е ефективно срещу бавните руски дронове Geranium, копия на иранските Shaheds. И накрая, F-16 ще могат да изстрелват противокорабни ракети Harpoon срещу остатъците от руския Черноморски флот.

Въпреки това, поради бавния растеж на броя, ще мине известно време, преди F-16 да окажат значително влияние на бойното поле. Скорошен доклад на Центъра за стратегически и международни изследвания твърди, че Украйна се нуждае от много повече самолети, отколкото беше обещано по-рано. Освен това от обещаните 79 поне десет са двуместни учебни самолети. Друга част вероятно ще е в толкова лошо състояние, че ще се използва предимно за резервни части. В резултат Украйна ще има достатъчно самолети само за три или четири ескадрили. В доклада се твърди, че се нуждае от 12 или повече ескадрили от по 18 самолета всяка, за да постигне местно превъзходство във въздуха и да поддържа сухопътна офанзива.

Украйна хареса предложенията на Франция и Швеция за прехвърляне съответно на изтребители Mirage и Gripen. Но поради предимствата на флота от един самолет, той би предпочел да има повече F-16. Сет Джоунс от Центъра за стратегически и международни изследвания смята, че Украйна може да запълни разликата в числеността, като комбинира F-16 в тандем с безпилотни самолети със собствен дизайн. Украйна създава все по-ефективни дронове от всякакъв вид и ги използва иновативно.

Интегрирането на F-16 с украинските системи за противовъздушна отбрана и придобиването на експлоатационен опит ще отнеме време. Координирането на полети от множество летища също ще бъде предизвикателство, казва генерал Ходжис. Един от ключовете за отключване на техния потенциал може да бъде самолетът за контрол и наблюдение ASC 890, който Швеция обяви през май, че ще дари два от тях, но не е ясно кога украинските екипажи ще бъдат готови да летят с тях.

Пристигането на F-16 обаче бележи началото на въздушни сили по стандарт на НАТО. Украйна ще се включи в добре развита верига за доставки на F-16. Оръжейните системи на НАТО като ракетите Storm Shadow и Scalp ще бъдат много по-ефективни, ако се носят от самолетите, за които първоначално са предназначени, вместо от старите МиГ и Сушки. Украинските F-16 също са оборудвани с Link-16, тактическа връзка за данни на НАТО, която осигурява сигурни комуникации и подобрена осведоменост за ситуацията. Въпреки че те може да са малко и далече, важността на F-16 не може да бъде подценявана.