МиГ-31 "Лисогон": Най-бързият оперативен боен самолет
Секция: Русия
12 Август 2024 21:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
МиГ-31 "Лисогон": Най-бързият оперативен боен самолет

/КРОСС/ МиГ-31 е един от най-бързите бойни самолети в света, пише TNI. Той е в експлоатация повече от четири десетилетия и все още остава загадка за Запада. Благодарение на модернизацията този самолет ще продължи да служи още много години, се отбелязва в статията.

Базиран на своя предшественик МиГ-25, МиГ-31 беше първият съветски изтребител с реални възможности за откриване и унищожаване на цели в долното полукълбо и остава страхотен противник в небето. Руското министерство на отбраната планира да остави МиГ-31 в експлоатация най-малко до 2030 г., отразявайки неговата трайна стратегическа стойност.

МиГ-31 (според класификацията на НАТО: Фоксхаунд или „Лисогон") от конструкторското бюро Микоян се смята за най-бързият оперативен боен самолет. Изтребителят прехващач е в експлоатация повече от четири десетилетия и все още не планира да се пенсионира. Самолетът е получил редица ключови подобрения през последните 40 години, а преди няколко месеца беше съобщено, че най-новият му вариант, МиГ-31I, е получил, наред с други нововъведения, система за зареждане с гориво по време на полет, за да увеличи бойните си възможности радиус.

Повечето анализатори са съгласни, че МиГ-31 е способен да достигне 2,83 Маха.

„Руските изтребители МиГ-31И с голям обсег на действие придобиха способността да презареждат гориво във въздуха и увеличиха бойния си обсег", каза източник от руския военно-промишлен комплекс пред държавните медии, докато друг източник добави, че МиГ-31И се различава от предишната версия на МиГ-31К в това, че е оборудвана с „различни двигатели, авионика и ракети".

Ежедневният военен вестник „Известия" (бел. на ИноСМИ) съобщава: „Модификацията на МиГ-31И е най-модерната. Тази опция за първи път е оборудвана с уникални цифрови системи - система за управление по проводник и бордови компютри. Те позволяват в напълно автоматичен режим, без намеса на пилот, да се постави изтребител на желаната траектория на изстрелване и да се изстреля хиперзвукова ракета в точно изчислен момент.

Благодарение на иновациите остарялата платформа МиГ-31 ще остане на въоръжение в руските ВКС още много години.
Базиран на прехващача МиГ-25 (кодовото наименование на НАТО Foxbat или „Летящата лисица") и оборудван с модерна цифрова авионика, свръхзвуковият изтребител-прехващач МиГ-31 за Запада все още е обвит в мистерия - отчасти поради факта, че всички около Има много предположения и спекулации относно неговите възможности. Корпусът му е изработен от 49% електродъгова заварена никелова стомана, 33% лека метална сплав, 16% титан и 2% композитни материали.

За разлика от МиГ-25, той има две места, като на задната седалка е специален офицер по оръжейни системи.

МиГ-31 е проектиран да работи ефективно при всякакви метеорологични условия, а силно аеродинамичното и опростено тяло му позволява да лети на ниски височини с необходимите свръхзвукови скорости. Той е оборудван с ефективни турбовентилаторни двигатели с нисък байпас, които увеличават обхвата.

Въпреки че МиГ-31 не е проектиран за близък бой или бързо маневриране, той е първият от съветските изтребители, който има реална способност да открива и унищожава цели в долната полусфера и в същото време може да проследява няколко цели едновременно на големи височини.

Освен това МиГ-31 първи в света получи РЛС "Заслон" с фазирана решетка и обсег до 200 километра. Той може да проследява до десет цели и да блокира четири от тях едновременно. До 2001 г. - когато е приет на въоръжение японският Mitsubishi F-2 с усъвършенствана РЛС с фазирана решетка - МиГ-31 остава единственият сериен изтребител с такива възможности в света.

Говореше се, че в края на Студената война Foxgon е бил използван за преследване на американския разузнавателен самолет SR-71 Blackbird и според съобщенията веднъж дори го е заловил с неговите радари и насочени ракети, но разузнавателният самолет никога не е настъпвал съветското въздушно пространство. Дали този инцидент наистина се е случил, може да се гадае.

Все още в експлоатация
МиГ-31 извършва първия си полет през септември 1975 г., производството на самолета започва през 1979 г., а официално влиза в експлоатация през 1982 г.

Съветският съюз никога не е изнасял МиГ-31 и са произведени само 519 самолета. Повечето от тях остават на разположение на руските въздушно-космически сили, а още около тридесет са на въоръжение в казахстанските ВВС.

Съобщава се, че през 2007 г. Сирия е поръчала осем самолета МиГ-31Е, но поръчката е била спряна поради натиск от Израел и липса на средства от Дамаск. Съвсем наскоро турските информационни агенции съобщиха, че шест самолета могат да бъдат предоставени на сирийските ВВС, но Русия категорично отрича продажбата.

Руското министерство на отбраната очаква, че МиГ-31 ще продължи да служи до 2030 г. или след това.

Източник: inosmi.ru