Коста Стоянов: Благодарение на упоритата работа на „Възраждане“ успяхме да постигнем голяма победа за децата с дислексия
Секция: ПОЛИТИКА
13 Август 2024 14:53
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Коста Стоянов: Благодарение на упоритата работа на „Възраждане“ успяхме да постигнем голяма победа за децата с дислексия

/КРОСС/ Благодарение на упоритата работа на „Възраждане" успяхме да постигнем голяма победа за децата с дислексия. Това заяви народният представител от „Възраждане" инж. Коста Стоянов, по време на пресконференция във Варна.

На пресконференцията присъстваха още общинският съветник от групата на „Възраждане" в Общински съвет Варна - Юлиян Губатов, Полина Ставрева - Костадинова, която е доктор по специална педагогика, както и Александра Чолакова - специален педагог и родител на дете с дислексия.

Инж. Стоянов припомни, че по предложение на "Възраждане" и след двугодишен натиск на 31.07.2024 г. Министерски съвет прие изменения на Наредбата за приобщаващо образование.

„С тях се вменява задължение на държавата да осигурява технически средства и софтуер за подпомагане на обучението на деца с физически увреждания и със специфични нарушения на способността за учене като дислексия, дисграфия и дискалкулия.", отбеляза народният представител.

Необходимите средства за закупуване на технологиите ще се осигуряват по Националната програма на МОН „Информационни и комуникационни технологии".

Идеята бе представена пред структурата на "Възраждане" във Варна в средата на ноември 2022 г. от Александра Чолакова - родител на дете с дислексия и арт-терапевт.

Изключително положителният обществен отзив обедини силите на общинските съветници, на народните представители и на експерти от "Възраждане".

„Очертаха се две линии за действие:

едната на местно ниво - чрез Общински съвет - Варна към кмета и дирекция „Образование и младежки дейности", а другата на национално - чрез разработване и внасяне на законопроект от народните представители на "Възраждане", който да включи подпомагащи технологии за ученици с дислексия, дисграфия, дискалкулия и смесени разстройства на способността за учене.

Днес можем да кажем, че нашият труд постигна качествена промяна за доброто на българските дете. С промените Наредбата за приобщаващо образование вече ще дава възможност директорите да допуснат подпомагащи технологии в час за учениците със специални потребности. Освен това, МОН преценява да отдели средства в специална програма за закупуване на техника и софтуер.", каза още инж. Стоянов.

„Все още обаче е необходимо да се предприемат изменения и допълнения в Закона за предучилищното и училищно образование, за да се гарантира, че учениците със специални потребности и тези със затруднения, но без специален статут „ученик със СОП", ще получат адекватен цялостен подход и качествено образование.", отбеляза Полина Ставрева - Костадинова.

На местно ниво борбата продължава - Сдружение на родители внесе цялостна програма за закупуване и управление на 50 броя технически средства подпомагащи четенето за ученици с дислексия с придружаваща поддръжка и обучения за заинтересованите страни.

В национален план от „Възраждане" възнамеряват да продължат действия в насока за допълнителни промени в Наредбата за приобщаващо образование.