Станислав Божанков - „Визия и интуиция“
Секция: КУЛТУРА
14 Август 2024 17:17
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Станислав Божанков - „Визия и интуиция“

/КРОСС/ Творчеството на Станислав Божанков се отличава с дълбока концептуалност и иновативност, се развива в областта на живописта, графиката, колажа и инсталацията.

Художникът представя самостоятелната изложба „Визия и интуиция", която събира 50 избрани произведения, които обхващат три основни теми - сърдечно, джазово и слънчево. 

Станислав Божанков е художник на свободна практика. Той се занимава се с живопис, графика, прави колажи и инсталации, въобще художникът твори в почти всички съвременни и модерни техники и в почти всички традиционни техники.

Станислав Божанков е роден през 1966 г. в Кюстендил. Завършва Краковската художествена академия през 1995 г.

„Имах късмета да попадна на един от техните големи майстори в графиката - проф. Анджей Пич. Той е създател на Краковското биенале, прочутото Краковско биенале, което сега е триенале, и е в топ 5 на този тип прояви в световен мащаб, вече 40-50 години", каза художникът и добави, че проф. Анджей Пич е един от голямата вълна на полската школа, която прави бум в Европа и в света в 70-те и 80-те години на миналия век. Двамата се сприятеляват.

„Чиракувах при него, помагах му в неговата работа и там научих страшно много неща, чисто технологично, за изкуството, за етиката в професията и т.н.".

Полската школа е една сериозна европейска и световна школа. Българският художник успява още по време на следването да си създаде лични и професионални контакти в много области - сред галеристи, сред биеналета, триеналета и институции.

„Тези 30-35 години креативна професионална работа, като че ли едно 80-85% от изявите ми се оказаха в чужбина. Там се появявах по някакви естествени, натурални причини, повече там, отколкото тук. Съответно различното там се забелязва, оценява, награждава. Едни награди водят до следващи покани, следващите покани водят до следващи. Получава се някаква консеквентност на развитие на една творческа линия, творческа практика".

По думите му творчеството е много особен процес и има нещо много магично в него.

„Никога не знаем как се случват нещата. При всички случаи това са ферментирали неща, които през перцепциите ни, през сензорите ни от заобикалящия ни живот са влезли в нас, ферментирали са, след това са излезли съответно през ръката - това ни е инструментът. Но ферментацията е тайната, тя е истинският процес и истинската тръпка. Творчеството наистина е един магичен процес. В ежедневното живеене ни влизат различни знаци, кодове, емоции, чувства, които по някакъв начин би трябвало да излязат. Креативната натура не търпи пълна душа и пълно емоционално състояние, просто трябва да си го изхвърли, да го изкара, за да освободи и да напълни пак чашата".

Заглавието на изложбата му „Визия и интуиция" е вдъхновено от дефиницията на италианския философ Бенедето Кроче, който определя изкуството като израз на интуицията, т.е. на вътрешното виждане. Божанков възприема тази идея като своя художествена философия, изразена чрез специфичния визуален език, който той е развил през годините. Тази изложба представлява синтез на неговите интуитивни възприятия, претворени във визуални форми, цветове и символи, които изразяват неговата визия за съвременния свят.

Произведенията в изложбата „Визия и интуиция" демонстрират уникалния стил на Станислав Божанков, който съчетава класически и съвременни техники. Художникът експериментира с разнообразни материали, като ръчно лети хартии, текстил, дървесина и пясък, за да постигне многопластови текстури и дълбочина в творбите си. В графичните си работи Божанков използва класически печатни техники, комбинирани с иновативни подходи, които обогатяват визуалния му език. Творбите му са част от над 50 музейни и публични колекции в страни като Италия, Полша, България, САЩ и Китай, което свидетелства за широкото международно признание на неговия талант.

Темата „Сърдечно" е централна в творчеството на Станислав Божанков, която той развива през последните две десетилетия. Вдъхновен от мисълта на Аристотел, че „Мисълта е в сърцето", художникът изследва връзката между сърцето и съзнанието. Произведенията в тази серия са визуални интерпретации на сърцето не като анатомичен орган, а като символ на вътрешния свят и духовното състояние на човека. Сред най-впечатляващите произведения са три монументални платна от серията „Голям сърдечен иконостас", които комбинират абстрактни иконографски елементи и форми, за да създадат универсално послание за духовност и съзидание.

В серията „Джазово" Божанков изразява своята любов към музиката и по-специално към джаза. Това е колекция от произведения, които визуализират музикалните ритми и импровизации на джаза чрез цвят и форма. В платната от тази серия художникът използва ярки и чисти цветове, които се преплитат в динамични композиции, напомнящи джазови импровизации. Тук, линиите и петната следват ритмични схеми, които създават усещане за движение и свобода, характерни за джаза. Произведения като „Jump Session (Jazzi)" и „Джаз настроение" предават енергията и емоциите на музиката, трансформирани във визуални образи.

Серията „Слънчево" е ода на природата и нейната красота, изразена чрез светлина и цвят. Тези творби представят експресивни абстракции, които интерпретират светлината и топлината на слънцето като символ на живот и обновление. „Слънчево" е изпълнена с ярки цветови изблици, които създават усещане за радост и оптимизъм. В произведения като „Абстрактни гори" и „Слънчеви колажи", Божанков използва хармонични комбинации от цветове, които придават на платната пространственост и дълбочина. Тази серия е израз на стремежа към връзка с природата и нейното въздействие върху човешките сетива и дух.

„Това са едни мои експерименти. Ползвайки различни видове платно, с естествения цвят, натуралния цвят на платното, вкарани в приложна композиция, с процепи, перфорации, които сами по себе си са композиция и композират визията, участват във визията. Отделно, че има триизмерност - дупки са, и една такава работа, закачена на стената, през тези дупки се вижда стената. Като центърът е пак една импровизация на тема „Сърце" и е лепнато анатомичното сърчице. Шито е също - шитите елементи също правят определен тип рисунък. Има и мидички, различни символи. Оченцето е шито, перфорирано, тук - пак оченце. Змията, светилище, обиталище с кръстче".

Според него дигиталният свят е такъв, какъвто е и ние можем само да го приемем с позитивните му черти.

„Има си и своите негативни черти - загуба на нормална комуникация, човешка. Но пък в нашите среди, в нашата професия по-скоро има позитивно влияние. Арт пазарът се глобализира. Той не е само във физическите галерии, премести се и в онлайн галериите, в онлайн пространството. Човек комуникира със своя колекционер в Нова Зеландия примерно, в Америка, в Китай. Вярно, контактът не е физически, но е достатъчно конкретен и качествен. Така че ние, художниците, ползвайки позитивните черти на дигитализацията и на този нов свят, в който сме, може само да сме доволни и правейки го по правилния начин, да сме на плюс от цялата тази работа, да се обогатяваме. Отделно, че след малко мога да вляза и да видя какво се случва в „Тейт Модърн". След половин час, ако реша, мога да видя какво се случва в Мадрид, в Париж и т.н. и да го видя в добро качество".

Станислав Балабанов коментира и темата за изкуствения интелект.

„Изкуственият интелект специално на мен - аз съм малко консервативен, традиционалист съм - опитвам се все още да не вниквам в това какво е, какво представлява, какво би могло да представлява и всичките хипотези и утопии, свързани с това какво би могло да доведе и в позитивен план, и в негативен план, по пътя на тази цивилизация, защото така или иначе вече влиза този изкуствен интелект и тук е една голяма питанка. Не се знае какво ни чака".

Изложбата „Визия и интуиция", която ще бъде открита на 13 август в музей-галерия „Анел", представя еволюцията на един творец, чийто визуален език е дълбоко вкоренен в интуицията и вярата в универсалността на изкуството. Това е едно пътуване през вътрешния свят на Станислав Божанков, който чрез своята визия създава нови, вълнуващи измерения на съвременното изкуство. Ценителите на изкуството ще имат възможността да се докоснат до творчеството на Станислав Божанков до 6 септември 2024 г. | БГНЕС