/КРОСС/ Влизането на камион със земни маси в депо „Враждебна" струва 7,40 лв. на тон, а със строителни отпадъци - 30 лв. на тон. Това каза в BTV „Тази сутрин" инженер Николай Неделков, директор на Столичен инспекторат.
Тези земни маси трябва да влизат в депо „Враждебна", но поради високите цени, икономическият интерес на транспортните и строителните фирми е засегнат. Ето защо те намират места, които са удобни за изсипването на тези земни маси. Места, които никой не проверява. Така избягват актовете, както и не плащат таксите в депото, категоричен беше той.
Николай Неделков изчисли, че един камион пренася по около 10 тона на курс, а на ден курсовете му са десетки, което практически означава стотици левове само от една товарна машина.
От BTV припомнят, че именно той разкри схема за източването на пари и образуването на над 240 нерегламентирани сметища чрез извозването с камиони на Столичната община строителни материали, маскирани като стари мебели и едри битови боклуци.
Схемата е толкова голяма, че явно не е проблем да се дават стотици хиляди левове под формата на подкупи, за да се запази комфорта на човека, който го практикуват, поясни директорът на Столичен инспекторат.
Николай Неделков посочи, че е част от екипа на инспектората от 2013 г., като от 2017 г. насам е минал през различни нива. От края на миналата година пък е директор на звеното. За 11 години е чувал различни слухове за злоупотреби с извозването на отпадъците в столицата.
Когато седнахме да разговаряме с г-н Васил Терзиев, ние се разбрахме, че трябва да се решат два проблема - този с отпадъците и този с нерегламентираните сметища, посочи още той.
Директорът на Столичен инспекторат каза, че това, което е трябвало да се свърши, е да се открият по-голямата част от нерегламентираните сметища.
В края на зимата и началото на пролетта инспекторите са открили над 240 такива сметища, на които се изсипват както битови и строителни отпадъци, така и големи количества земни маси от строителните обекти.
От данните, които ми бяха предоставени, става ясно, че на тези камиони със строителни отпадъци и земни маси, плащат наполовина по-малко, ако използват нерегламентирани сметища. А това, което установихме в хода на проверките, беше много интересно - при получени сигнали в нашия оперативен център, проверките се забавяха. Това породи у мен различни съмнения. Започнах да работя с хора от други сектори и актовете се увеличиха значително, разказа още той.