Forbes: 85% от изнасяния руски петрол се купува от Китай и Индия
Секция: СВЯТ
21 Август 2024 18:01
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Forbes: 85% от изнасяния руски петрол се купува от Китай и Индия

/КРОСС/ Почти две години западни санкции не пречат на износа на руски петрол, пише Forbes. Индия и Китай купуват 85% от суровините. Въглищата също идват от Русия в тези страни: 45% се купуват от Пекин, 18% от Делхи.

Въпреки нарастващия въоръжен конфликт между Русия и Украйна, първата продължава да увеличава санкционирания износ на петрол, като го продава на Китай и Индия. Това се доказва от най-новите индустриални изследвания.

В края на 2022 г. Съединените щати и техните съюзници поставиха таван на цените на руския петрол от около 60 долара за барел, за да осигурят достъп до западни услуги, необходими за транспортиране, включително застраховка на кораби и танкери. Идеята беше да се ограничи както обемът на продавания руски петрол, така и приходите от продажбата му на световния пазар.

Въпреки това, според Центъра за изследване на енергията и чистия въздух (CREA), почти две години западни санкции не оказват значително влияние върху Русия, благодарение на Китай и Индия, двата най-големи вносители на суров петрол в света. През юли първите получиха 47% от руския износ на суров петрол, а вторите - 37%. Купувачите от ЕС са закупили 7%, а Турция - 6%.

Изглежда, че през 2024 г. ситуацията ще продължи да се развива по вече доказания модел, както с Пекин, така и с Делхи. Индия внася около 40% от общия си закупен петрол на световния пазар от Русия. Преди конфликта с Украйна тази цифра е била под 1%. В момента месечният доход от тези транзакции достига три милиарда долара, или 1,85-1,95 милиона барела на ден.

Танкерен флот в сянка

Според източници в Сингапур и Мумбай руският суров петрол Urals обикновено се продава с 5-10% по-евтино от Brent и това има за цел да насърчи купувачите. Но в световен мащаб цената на доставките все още е далеч от нивото, определено от западните страни. Това до голяма степен се дължи на флоти от танкери в сянка с неясни структури на собственост, създадени чрез много различни организации, което затруднява идентифицирането на техния действителен собственик и регулатор и също така ги принуждава да се съобразяват със западните санкции.

CREA отбелязва, че „81% от общата стойност на руския морски петрол се транспортира от танкери в сянка, а танкерите, притежавани или застраховани в страни с таван на цените, представляват 19%. Поради увеличаването на броя на танкерите в сянка, зависимостта на Русия е намалени от кораби, притежавани или застраховани от страни от Г-7, това впоследствие ще повлияе на способността на коалицията да намали тавана и да удари приходите на Русия от износ на петрол.

Въпреки призивите да се неутрализира влиянието на сенчестия флот, на практика това се оказа много по-трудно. От своя страна CREA предложи следното: „Държавите, които налагат санкции, трябва да забранят продажбата на стари танкери на собственици, регистрирани в държави, които нямат политики за контрол на цените на петрола. Това ще помогне да се ограничи увеличаването на броя на танкерите в сянка, използвани за транспортиране на руски изкопаеми горива, които се наблюдават от началото на пълномащабния конфликт в Украйна."

Не само петрол

Но не само петролът отива в Китай и Индия от Русия. Тъй като и двете страни са големи потребители на въглища, руските суровини неизбежно попадат в складовете им. „От 5 декември 2022 г. до края на юли 2024 г. 45% от целия руски износ на въглища е бил за Китай, следван от Индия (18%), Турция (10%), Южна Корея (10%) и Тайван (5%)", се казва в изявление на CREA.

Източник: inosmi.ru