Над половин милион гледания събраха видеа на млади студенти от НАТФИЗ в ТикТок
Секция: БЪЛГАРИЯ
22 Август 2024 08:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Над половин милион гледания събраха видеа на млади студенти от НАТФИЗ в ТикТок

/КРОСС/  Как се учи и работи по важна екологична кауза, разказват техните преподаватели от Академията

 За трета поредна година НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" си партнира с

#ПромениКартинката - информационната кампания на Филип Морис България, която алармира за проблема със замърсяването на околната среда с неправилно изхвърлени фасове и провокира към отговорно потребителско поведение. За поредна година талантливите студенти-второкурсници във факултет „Екранни изкуства" под зоркото око и професионализма на своите преподаватели създадоха нова поредица от кратки, но много въздействащи видеа, които събраха над половин милион гледания в социалната мрежа ТикТок.

Творбите им набират популярност и в другите социални канали, а междувременно се излъчват и на редица културни и арт фестивали в страната, които си партнират с кампанията #ПромениКартинката.

 

Прожекция на видеоклиповете на Международният филмов фестивал в Бургас

Девет екипа от студенти във втори курс по режисура, операторско майсторство, драматургия, монтаж, звук и продуцентство представят по провокативен и въздействащ начин своя поглед за проблема със замърсяването на околната среда с неправилно изхвърлени фасове, отправяйки апел за социално отговорно поведение. Най-новата поредица креативни видеа на младите артисти можете да видите в Специални проекти - Промени Картинката (promenikartinkata.bg).

Разговаряме с преподавателите от НАТФИЗ, които „променят картинката" заедно със студентите си -  доц. Росица Илиева, един от основните преподаватели в модула по „Филмов и телевизионен монтаж" в катедра „Аудиовизуално производство" във факултет „Екранни изкуства" в НАТФИЗ, гл.ас. д-р Христо Бонев, преподавател в специалност „Филмово и телевизионно продуцентство" в НАТФИЗ и Вера Мутафчийска, преподавател по драматургия в Академията.

 

 

Как оценявате тази колаборация и какво стои зад успешното партньорство, според вас?

Вера Мутафчийска: Основна причина за този успех, е естеството на самата кампания #Променикартинката, която има за цел да провокира общественото внимание към важен екологичен проблем и да призовава към отговорно потребителско поведение. Битката срещу замърсяването с неправилно изхвърлени цигарени филтри и други отпадъци е еко кауза, която е много близка до студените, както и до НАТФИЗ като институция. А в днешни дни, когато замърсяването на околната среда е наболяла тема, опазването ѝ определено си заслужава вложените енергия, мисъл и усилия.

 

Снимка: Вера Мутафчийска, НАТФИЗ

 

Гл.ас. д-р Христо Бонев : Колаборацията с #ПромениКартинката е изключително полезна за обучението на студентите от Факултета по "Екранни изкуства" в НАТФИЗ, тъй като ги поставя в реална среда, с реални партньори и широка аудитория. Така те успяват да направят плавен преход от чисто академичната среда, в която са работили до момента, към професионалната практика. Зад успешното партньорство стои преди всичко взаимното доверие, което бе изградено още първата година заедно с Филип Морис България по кампанията #ПромениКартинката.

Доц. Росица Илиева: Когато има съвместимост на идеите, толерантност, уважение, творческа свобода, разбиране и добра воля за успешно постигане на обща цел, се установява атмосфера на сътрудничество и доверие в дълбочина, което за дълготрайно партньорство в перспектива е изключително важно. Това се случи с проекта #ПромениКартинката в партньорство с НАТФИЗ.

 

Прожекция на видеоклиповете на фестивала OPEN BUZLUDZA 2024

Как преминава обучението на студентите в модул "Телевизионна реклама" в НАТФИЗ и как проектът, посветен на кампанията #ПромениКартинката помага на студентите да прилагат на практика наученото?

 

Снимка: гл.ас. д-р Христо Бонев, НАТФИЗ

 

гл.ас. д-р Христо Бонев: Студентите първоначално изучават теория на драматургията и режисурата на телевизионна реклама, а след това преминават към упражненията, като всеки екип от режисьор, оператор, монтажист, звукар, дизайнер и продуцент създава две реклами, едната от които е социална. Проектът, посветен на кампанията #ПромениКартинката, дава възможност на студентите да работят над важна екологична кауза, която припознават като своя лична и това ги стимулира да вложат сърце и душа във видео творбите си.

Вера Мутафчийска: Това е чудесна възможност за изява на студентите, чрез която те могат да провокират своя талант и да работят върху реална, социално значима кампания. Освен това пряката колаборация с бизнеса е много ценна за учащите се, защото впоследствие, ако започнат работа в рекламния свят, придобитият опит от този проект би им бил много полезен, за да се реализират като професионалисти.

доц. Росица Илиева: За всяка от кратките видео творби трябваше да се извърви целия специфичен път на производствен процес в партньорство със с партньорите - от написването и разработването на сценария и подготовката за снимки в седмицата за подготовка през седмицата за реализация, където имаха по един ден за снимки, по един ден за монтаж и по един ден за звук за всяка от рекламите до представянето на готовите видеа на съответния партньор и тяхното обсъждане и приемане.

           В случая с #ПромениКартинката, изключително предимство има фактът, че студентите бяха много мотивирани от припознаването на посланията на кампанията, както и от факта, че Филип Морис България им гласува доверие и им предоставя възможност да генерират, развият и реализират творческите си идеи, популяризирайки техните видео творби на редица културни фестивали и събития в страната, сред които и филмови фестивали. Това засили интереса на студентите, направи процеса на обучение много по-лек и приятен, като провокира фантазията и творчеството им и изгради у тях не само знания, но и вяра в собствените им възможности. 

Как се разви проектът през годините и каква промяна наблюдавате в процеса на работа на студентите по въздействащите видеа спрямо предишните издания?

Вера Мутафчийска: Създадената галерия от видеа през годините е впечатляваща и всеки, докоснал се до нея, може да открие любимо въздействащо видео, което да го приобщи към каузата за опазване на околната среда от замърсяване с неправилно изхвърлени фасове.

https://www.youtube.com/watch?v=NLqP1BsR8b8&t=2s

Тази година беше моят дебют като преподавател по драматургия на реклама и за мое щастие студентите общо шестнайсет - девет бъдещи режисьора и седем драматурга, бяха изключително будни, интелигенти и интересни.

Това, което се опитах да им предам, бяха основните похвати при създаване на реклама следствие на седемнайсетгодишния ми опит като рекламист в рекламни агенции и вътрешно маркетингови отдели на компании. Съвместно с работата на колегите от другите модули, мисля, че се получиха чудесни видеа в различни жанрове, някои от които за първи път като крими комедия, тв викторина, рап видео, научно-популярен филм. Освен мнението ми на преподавател, добавям и широкия отзвук на видеата в социалните мрежи на НАТФИЗ, които достигнаха над 500 хиляди гледания общо.

гл.ас. д-р Христо Бонев: Проектът се развива много успешно и видеата от предишните години достигнаха до голяма аудитория, при това - не само в България. Студентите знаят, че видеата, които направят, няма да се показват само на изпита им, а ще се излъчват на редица събития и културни фестивали и ще бъдат достъпни онлайн и в медиите. Това ги амбицира и те се стремят всяка следваща година да надхвърлят направеното през предишните години.

 

Снимка: доц. Росица Илиева, НАТФИЗ

 

доц. Росица Илиева: Всяка следваща година подготвянето, разработването, организирането и реализирането се усъвършенстваше. Изключително кратките срокове за реализация на видеата, заложени в учебния график на втори курс, както и фактът, че всеки следващ випуск студенти прави социални реклами за първи път в живота си и то в партньорство с реален партньор и трябва да се съобразява с неговите професионални изисквания и стандарти, правят проекта доста предизвикателен, напрегнат и интересен.

           Както знаете, всяка нова учебна година студентите са различни, но те работят под ръководството на един екип от преподаватели, който успява да установи и  подобри начина на водене на работа, така че предизвикателството за съответния нов випуск студенти да бъде сведено до минимум от гледна точка на обучение, организация и реализация на съответния проект.

*Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България