/КРОСС/ Благодарение на хората в отбраната въоръжените ни сили са готови да действат професионално и ефективно за защитата на територията на страната, да допринасят за международния мир и стабилност и да предоставят неотложна помощ при кризи. Това заяви министърът на отбраната Атанас Запрянов днес, 3 септември, на тържественото откриване на новата академична 2024-2025 г. във Военна академия „Г.С. Раковски". По традиция той и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов произнесоха първите за годината академични лекции пред командно-преподавателския състав и слушателите на Академията.
Министър Запрянов акцентира на предизвикателствата, рисковете и заплахите в променената среда на сигурност и очерта приоритетите пред отбранителната политика.
„Свидетели сме как войната все повече се отдалечава от схващанията, разбиранията и моралните ценности на демократичните държави. Наблюдаваме разширяването ѝ в нови области и измерения: киберпространство, космическо пространство и когнитивно измерение", посочи той. Сред непосредствените заплахи за демократичните страни и ценности министърът на отбраната посочи още тероризмът във всичките му проявления и нарастването на неконтролираната миграция.
„В този контекст нашият цивилизационен избор да бъдем част от свободния свят на най-проспериращите и мощни държави в света, обединени в Организацията на Северноатлантическия договор и Европейския съюз, ще бъде защитаван и укрепван", заяви министър Запрянов. „Именно затова продължаваме ускорено да градим силна българска отбрана в рамките на НАТО и ЕС, която, от своя страна, е възможна само с хора, възпитани и изградени като истински лидери. Затова те са основният приоритет и вниманието е фокусирано най-напред върху тях", категоричен беше министърът на отбраната. По думите му, хората в отбраната са най-важният компонент на способностите, затова във фокуса на усилията от една страна е решаването на проблема с високия процент незаети вакантни места за военнослужещи, а от друга - прилагането на иновативни подходи за ефективно управление на човешките ресурси, за повишаване на мотивацията на личния състав.
„Днес вие имате шанса да станете част от реална положителна промяна във въоръжените ни сили още от следващата година", обърна се към офицерите, обучаеми във Военната академия, министър Запрянов. „Първо, ще имате нови бойни машини, самолети и кораби. И не в някое светло далечно бъдеще, а само след няколко месеца. В напреднала фаза са проектите за нова система за противовъздушна и противоракетна отбрана - IRIS-T, за трикоординатни радари и за бреговите противокорабни ракетни комплекси. Второ, с новата техника и придобитите тук знания ще продължите напред и нагоре като военни лидери от нов тип - способни, уверени и успешни. Трето, за вашия труд ще получавате заплати, изчислявани по нова база, обвързана със средната работна заплата по данни от Националния статистически институт. Това ще осигури предвидимост, устойчивост и усещане за сигурност у вас и у хората, които ръководите", отбеляза министърът на отбраната и допълни, че се работи активно за нов социален пакет от мерки в интерес на хората в отбраната.
Министър Запрянов изтъкна необходимостта от адекватно финансиране на отбраната не само за решаване на проблема с некомплекта, но и за ускоряване на модернизацията и превъоръжаването, както и за повишаване на нивото на подготовка и готовност на силите.
„Твърдо продължаваме политиката за утвърждаването на страната ни като ефективен съюзник в НАТО и член на ЕС", посочи министър Запрянов и акцентира на укрепването на възпиращия и отбранителен потенциал на НАТО по източния фланг, най-вече в района на Черно море. По думите му, в бъдеще приносът ни ще се засилва, особено що се отнася до изграждането на съюзни структури и формирования на наша територия, развитието на военната мобилност и на способностите на страната-домакин.
„Нашата задача е да помогнем на хората да осъзнаят навреме обективната реалност, че отсега нататък отбраната ще заема все по-важно място и ще дава все по-съществен принос в гарантирането на сигурността на нацията", заяви министър Запрянов.
Българската отбранителна политика в новата стратегическа реалност
Лекция на министъра на отбраната Атанас Запрянов
на тържественото откриване на новата академична 2024-2025 г. във Военна академия „Г.С. Раковски"
3 септември 2024 г.
Уважаеми господин адмирал,
Уважаеми господин генерал-майор,
Уважаеми преподаватели и обучаеми,
Уважаеми госпожи и господа,
Образованието е огромна ценност. То е свобода, прозорец, светлина, мощно оръжие, посока и ключ към много врати. Преди повече от две столетия американският лекар, поет, преподавател и писател Оливър Уендъл Холмс е казал: „Образованието на един човек трябва да започне поне 100 години преди той да се роди". Военното образование не е изключение.
Военна академия "Георги Стойков Раковски", която е най-старото висше военно училище в България и е наследник и продължител на най-добрите традиции във военното образование и военната наука, вече 112 години подготвя елита на българския офицерски корпус. Ръководството и академичният състав на Академията сте призвани да обучавате и възпитавате новите поколения военни и цивилни лидери в духа на европейските ценности - индивидуални свободи и права на човека, демокрация и върховенство на закона. Тези ценности са в основата на патриотизма и националните ни традиции като свободна, демократична и правова европейска държава. Държава, за която мечтаеха и се бориха Левски, Ботев и Раковски.
По традиция имам честта да изнеса първата лекция за новата академична учебна година. Винаги ми е особено приятно и вълнуващо по различни поводи да се завръщам тук, във Военната академия, където завърших първия випуск на Генералщабния факултет и на която имах честта да бъда началник преди 22 години.
Днес всички ние живеем в коренно променена, нова реалност. Войната не само се завърна в Европа, но тя бушува в самото ѝ сърце, едва на няколкостотин километра от нас. Бруталната и непредизвикана военна агресия на Руската федерация срещу Украйна, съпътствана от системните военни престъпления на руските въоръжени сили, представлява грубо нарушение на Устава на ООН и на международното право. Тази агресия фактически разруши изградената след Втората световна война европейска архитектура за сигурност. Реваншистката, ревизионистична и неоимперска политика на Русия носи висок рисков потенциал както за предизвикване на нови, така и за разпалване на замразени кризи и конфликти.
Освен Русия, която е най-значителната и директна заплаха за сигурността на Алианса, необходимо е да наблюдаваме с повишено внимание и политиката на Китай. Въпреки, че с Китай поддържаме традиционно добри двустранни отношения вече 75 години, като съюзник в НАТО България споделя съюзната оценка, според която Пекин продължава да поставя системни предизвикателства пред евроатлантическата сигурност. Считаме, че Китай трябва да прекрати всякаква материална и политическа подкрепа за руската агресия против Украйна. На срещата на върха на НАТО във Вашингтон съюзниците ясно заявиха това.
Предизвикателствата, рисковете и заплахите нараснаха по мащаб и сложност. Свидетели сме как войната все повече се отдалечава от схващанията, разбиранията и моралните ценности на демократичните държави. Наблюдаваме разширяването ѝ в нови области и измерения: киберпространство, космическо пространство и когнитивно измерение. Ускорените промени, стратегическите сътресения, всеобхватната нестабилност, авторитарните и тоталитарни режими ще са предизвикателства, които ще фрагментират базирания на правото международен ред и ще засилят стратегическото съревнование и противопоставяне.
Тероризмът във всичките му проявления остава непосредствена заплаха за демократичните страни и ценности. Икономическите проблеми, социалното неравенство, въоръжените конфликти, демографският натиск, изчерпването на жизненоважни ресурси като питейна вода и обработваема земя, породени от климатичните промени, неизбежно водят до нарастване на миграцията. Неконтролираната миграция предизвиква сериозни икономически и социални проблеми. Запазва се рискът от проникване чрез миграционните потоци на лица, свързани с международния тероризъм. Наред с това, свидетели сме на възходящ тренд на популизъм и краен национализъм, които атакуват и ерозират нашите ценности и единството на обществата и демократичните държави.
В контекста на този все по-несигурен свят, нашият цивилизационен избор да бъдем част от свободния свят на най-проспериращите и мощни държави в света, обединени в Организацията на Северноатлантическия договор и Европейския съюз, ще бъде защитаван и укрепван. Именно затова продължаваме ускорено да градим силна българска отбрана в рамките на НАТО и ЕС, която, от своя страна, е възможна само с хора, които да бъдат възпитани и изградени като истински лидери. Независимо дали защитаваме нашата собствена територия и тази на нашите съюзници, дали допринасяме за международния мир и стабилност, или предоставяме неотложна помощ при кризи, нашите въоръжени сили винаги са готови да действат професионално и ефективно, благодарение на хората в отбраната. Именно те са нашият първи приоритет и вниманието ни е фокусирано най-напред върху тях.
Затова днес вие, обучаемите, имате шанса да станете част от реална положителна промяна във въоръжените ни сили още от следващата година. Първо, ще имате нови бойни машини, самолети и кораби. И не в някое светло далечно бъдеще, а само след няколко месеца. В напреднала фаза са проектите за нова система за ПВО и ПРО - IRIS-T, за трикоординатни радари и за бреговите противокорабни ракетни комплекси. Второ, с новата техника и придобитите тук знания ще продължите напред и нагоре като военни лидери от нов тип - способни, уверени и успешни. Трето, за вашия труд ще получавате заплати, изчислявани по нова база, обвързана със средната работна заплата по данни от Националния статистически институт. Това ще осигури предвидимост, устойчивост и усещане за сигурност у вас и у хората, които ръководите. В Министерството на отбраната работим активно за нов социален пакет от мерки в интерес на хората в отбраната.
Днешното събитие предоставя отлична възможност да си припомним, че преди месеци се навършиха 75 години от създаването на НАТО и 20 години от членството на България в Алианса. С чувство на удовлетворение отбелязваме колко много постигнахме за тези години, но и осъзнаваме колко много все още трябва да бъде направено. България днес е възможно най-надеждно защитена против военна агресия, защото гради отбраната си в рамките на колективната отбрана на НАТО и Общата политика за сигурност и отбрана на ЕС. Стратегическата концепция на НАТО и Стратегическия компас на ЕС са неразделна част от стратегическата рамка на отбранителната ни политика. Днес България е надежден съюзник в НАТО и това е наш особено важен национален интерес.
Стратегическият компас на нашата отбранителна политика е направеният от нацията ни избор да бъдем част от демократичната и свободна евроатлантическа общност и ценностите, които ни обединяват - свобода на личността, демокрация, върховенство на закона. Затова твърдо продължаваме политиката за утвърждаването на страната ни като ефективен съюзник в НАТО и член на ЕС, с активен принос към изграждането на предното присъствие на югоизточния фланг на Алианса. В тази връзка, на последната среща на върха на НАТО във Вашингтон заедно с останалите съюзници взехме ключови решения за бъдещето на НАТО. Решенията са в три главни направления: засилване на възпирането и отбраната; институционализиране за помощта на Украйна и засилване на сътрудничеството със сходно мислещи наши партньори от Индийско-Тихоокеанския регион.
Приносът ни към колективната отбрана е свързан с изграждането и поддържането в готовност на договорените за България формирования и способности по военните и граждански Цели за способностите на НАТО. През 2024 г. стартира нов цикъл на отбранително планиране в Алианса. Новият пакет Цели поставя значително по-високи изисквания към способностите, особено що се отнася до подобряването на системата за командване и управление, готовността на силите, поддръжката на страната-домакин и националната устойчивост. Отделяме повишено внимание на договарянето на военните и граждански Цели за способности на НАТО и съответните проекти и инициативи за изграждане на военни способности на ЕС, така че да осигурим повишаване на възпиращия и отбранителен потенциал и изпълнение на отбранителните планове. В новите условия способностите за колективна отбрана са неотделима част от националната ни отбрана.
Новият отбранителен план на НАТО за региона поставя завишени изисквания за поддръжка като страна-домакин при развръщането и преминаването на съюзни сили. Важно е да съчетаем националните военни потребности и съюзните изисквания по военната мобилност в контекста на плановете за възпиране и отбрана с индустриалното и инфраструктурно развитие на страната. Засилваме потенциала за възпиране и отбрана с гъвкави и боеготови сили на място - национални и съюзни, подобрена способност за бързо усилване, предно разполагане на запаси от въоръжение, боеприпаси и оборудване, както и засилени подготовка и учения по сценариите за колективна отбрана.
Укрепването на възпиращия и отбранителния потенциал на НАТО по източния фланг, най-вече в Черно море, е основен приоритет за България. В бъдеще нашият принос ще се засилва, особено що се отнася до изграждането на съюзни структури и формирования на наша територия, развитието на военната мобилност и на способности на страната-домакин. Затова е необходимо да се развива и надгражда сътрудничество с останалите съюзници от региона.
В непосредствена перспектива, нашият принос в осигуряването на изпълнимостта на отбранителните планове на Алианса е свързан със сформирането на наша територия на многонационален дивизионен щаб към Структурата на силите на НАТО, със създаването, съвместно с Румъния, на Регионално компонентно командване на специалните сили и с подписването на писма за намерение със съседните страни-членки за осигуряване на военната мобилност в региона.
Присъствието на многонационални формирования у нас е израз на съюзната ангажираност към сигурността ни и носи пряк възпиращ и отбранителен ефект. България, като страна-домакин на многонационална бойна група, ще продължи работата по създаване на необходимите условия за нарастване на бойната група до бригада, в случай на необходимост и съобразно оценката за нивото на заплаха. Целта ни е да създадем условия българските военнослужещи да живеят, да тренират и да се подготвят заедно с колегите си от съюзни армии за отбраната на страната ни, при наличие на съвременна материална база и съоръжения на наша територия.
В допълнение, руската военна агресия против Украйна възпрепятства свободното търговско корабоплаване в Черно море, като така засяга негативно и нашите икономически интереси. Тук съществува реалната опасност от морските мини, поради което заедно с Румъния и Турция създадохме противоминна група.
Оставаме активно ангажирани с военното сътрудничество със съюзниците и партньорите от Югоизточна Европа и региона на Черно море, както и с подпомагането на евроатлантическата интеграция на страните от Западните Балкани, Украйна и Грузия.
Дами и господа,
Във фокуса на националната отбранителната политика стои укрепването на националната отбрана като интегрална част от колективната. Затова продължаваме изпълнението на приетите от Народното събрание „Програма за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили до 2032 г." и „Програма за инвестиции в отбраната до 2032 г.". Бих искал да подчертая, че и двете програми остават актуални. В контекста на вече успешно завършилия Стратегически преглед на отбранителната политика, изготвихме и обсъдихме на Съвет по отбрана проект на „Бяла книга за отбраната 2024". Целта на процеса беше да дефинира необходимите решения за донастройване и внасяне на корекции в провежданите политики, в рамките на действащата стратегическа и концептуална база на отбраната.
В условията на влошаваща се среда на сигурност и бушуваща пълномащабна война в непосредствена близост до нас, ще гарантираме приемственост в целите и приоритетите в отбраната и при изпълнението на ангажиментите ни в НАТО и ЕС. Ще продължим усилията за поетапното разрешаване на натрупаните през годините проблеми в сектора. Служебното правителство, следвайки положителните достижения в отбранителната политика и в дух на приемственост, ще работи за изпълнението на утвърдените от Народното събрание управленски решения. Нашата политика остава със силна евроатлантическа насоченост. Затова през мандата на служебния кабинет последователно ще реализираме, в дух на приемственост, няколко основни приоритета на отбранителната политика.
Най-напред искам да изтъкна, че в центъра на усилията ми е да гарантирам, че отбраната, като една от най-съществените държавни функции, стои в центъра на обществения интерес. Нещо повече. Нашата амбиция и ние като хора, посветили се на отбраната, е да мотивираме българското общество да осъществи необходимата пренастройка на мисленето си, предвид днешната коренно променена среда на сигурност. Нашата задача е да помогнем на хората да осъзнаят навреме обективната реалност, че отсега нататък отбраната ще заема все по-важно място и ще дава все по-съществен принос в гарантирането на сигурността на нацията.
Днес променената стратегическа среда продължава да поставя нови и още по-високи изисквания към способностите на нашите въоръжени сили по всички техни компоненти. Това обаче важи най-вече за хората, които са най-важният компонент на способностите. Ето защо това е приоритет номер едно в работата ми като служебен министър. Затова решаването на острия проблем с високия процент незаети вакантни места за военнослужещи е във фокуса на усилията ни. Общият некомплект надвишава 21%, като особено тежко е положението в Сухопътните войски, които са гръбнакът на нашите въоръжени сили. Сигурен съм, че решаването на този проблем ще остане основна задача и за следващите политически и военни ръководства на Министерството на отбраната. Защото без достатъчно подготвени и мотивирани военнослужещи и най-новата и модерна техника е практически безполезна. За да въведем нови и оперативно съвместими системи въоръжение следва да сме осигурили достатъчно подготвени професионалисти.
Усилията ни за преодоляване на недостига на военнослужещи съвсем очаквано днес се свързват с една тема, която медиите често пъти тълкуват манипулативно в търсене на сензация. Това, на свой ред, поражда политически мотивирани спекулации. Става дума за необходимостта да стартираме широк обществен дебат за евентуално въвеждане на форми на задължителна военна подготовка на гражданите за защита на Отечеството. Заявявам категорично, че в Министерството на отбраната не обсъждаме и не предвиждаме връщане на наборната военна служба, или на казармата, каквато я познаваме от миналото. Този въпрос беше разгледан и в контекста на вече завършилия Стратегически преглед на отбранителната политика.
Нашият анализ отчита сериозните предизвикателства при попълване на високия процент вакантни длъжности и оттам необходимостта да търсим нови подходи, мерки и ресурси. Освен това, необходими са и мерки за преодоляване на кризата в окомплектоването на доброволния резерв, както и за подготовката на гражданите за защита на Отечеството, организацията и управлението на мобилизацията и мобилизационните ресурси, отчета и оповестяване на резервите със съвременни дигитални средства. Ето затова се налага да има широко обществено обсъждане на тези въпроси. В крайна сметка, за евентуално въвеждане на каквито и да е форми на задължителна военна подготовка, окончателната дума има Народното събрание.
Правим всичко възможно, за да се справим с острия проблем с недостига на военнослужещи. Вече споменах една от взетите спешни мерки, която вече е факт. Приети бяха изменения и допълнения на Закона за отбраната и въоръжените сили, с които от първи януари догодина ще имаме нова система за формиране на възнагражденията на военнослужещите. Заплатите на хората в отбраната по-рано тази година бяха увеличени средно с 10%. От началото на 2025 г. планираме увеличение от още около 30 на сто. Целта ни е да осигурим предвидимост, устойчивост и най-вече - усещане за сигурност у хората с униформа. Важно е средствата за тази мярка да бъдат осигурени, без това да е за сметка на вече планирани разходи за модернизация и превъоръжаване. Още по-съществено обаче е да не спираме дотук, а да съчетаем всичко това с прилагане на иновативни подходи за ефективно управление на човешките ресурси, за повишаване на мотивацията на военнослужещите и за изграждане у тях на ценности, умения, способност за критично мислене и висока психологическа устойчивост. Особено внимание отделяме и на социалните придобивки за военнослужещите и техните семейства.
Нашата цел е да запазим ускореното темпо на превъоръжаването, в което вече сме навлезли с напредъка през последните месеци по ключови инвестиционни проекти за придобиване на необходимите способности. В рамките на моя мандат досега постигнахме значителен напредък по редица инвестиционни проекти - завършване на проекта за бойните кораби, придобиване на боеприпаси за бойните машини „Страйкър" и придобиването на система за противовъздушна отбрана със среден обсег IRIS-T. От тази трибуна е мястото специално да благодаря на народните представители, които ни подкрепиха в тези усилия. Това е обнадеждаващ знак, че те разбират и споделят вижданията ни за важността и обективната необходимост от ускорено превъоръжаване в коренно променената среда.
Вече имаме приета от парламента Програма за инвестиции в отбраната до 2032 г., в която са основните инвестиционни проекти. Индикативната финансова рамка за реализация на Програмата е изготвена в съответствие с прогнозните данни за реалния растеж на БВП и е съобразена със сроковете за постигане на националните Цели за способности в рамките на Процеса на отбранително планиране в НАТО. Основен източник за финансиране на изпълнението на проектите за модернизация за изграждане на отбранителните способности са бюджетът на Министерството на отбраната и разходите за отбрана по централния бюджет. Но съществуват и други източници за финансиране, като например програми и фондове на американското правителство и финансови компенсации за предоставената на Украйна военна помощ.
За да изпълним всичко това, особено в контекста на необходимостта от ускоряване на модернизацията и превъоръжаването и повишаване на нивото на подготовка и готовност на силите, е необходимо да бъде осигурено адекватно финансиране на отбраната. Бюджетът за отбрана трябва да покрива ефективното изграждане, развитие и използване на българските въоръжени сили. Затова нарастването на разходите за отбрана следва да продължи устойчиво във времето. Трябва да осъзнаем, че 2% от БВП за отбрана вече са недостатъчни. Даже крайно недостатъчни. Поради необходимостта от ускорена модернизация и превъоръжаване и предвид експоненциалното поскъпване на отбранителните продукти на световния пазар, както и на база опита на други съюзници, например Полша и Румъния, вече мислим за целта разходите за отбрана да бъдат на един устойчив във времето минимум от поне 2.5% от БВП. Амбицията ми като министър на отбраната е още със Закона за държавния бюджет за 2025 г. това ниво да бъде достигнато.
Друг ключов приоритет за мен и целия ми екип е изграждането на национална устойчивост срещу хибридно въздействие. Руската война против Украйна е съпътствана и от хибридна агресия против НАТО, ЕС и в частност - срещу България. Основни мишени на руската подривна дейност са процесът на вземане на суверенни национални решения и единството на съюзниците, но също така и ценностите, които ни ръководят. Спирането на военната помощ за Украйна остава задача номер едно за руската хибридна агресия. Ето защо в контекста на поредните предсрочни парламентарни избори може да се очаква Кремъл да продължи с опитите си за намеса в изборния процес. Това е особено валидно за дезинформацията като инструмент на хибридната война против България и оттам - опитите за всяване на страхове и разделение в българското общество. Именно заради мощната кремълска кампания за дезинформация, която демотивира част от кандидатите за военна служба, Министерството на отбраната набляга върху изграждането на способности за противодействие и за провеждане на ефективна стратегическа комуникация с обществото.
Трябва добре да разбираме, че информацията днес става най-силното оръжие. Защото именно загубата на информационното поле може да осигури победа на противника без нито един изстрел. Като говорим за информационно превъзходство, тук имаме предвид не само информационните системи, които безспорно играят ключова роля за успехите на бойното поле и в театъра на военните действия, но също така и способностите да противодействаме на дезинформацията и за стратегически комуникации с обществото. В тези условия можем да победим, само ако умеем да комуникираме успешно нашия наратив и да осигурим стабилно информационно превъзходство над противника.
Основната роля за този успех играе системата на военната наука и образование, която подготвя бъдещите лидери в отбраната. За да имаме успешни и ефективни лидери, на първо място, това значи да възпитаваме критично мислене. И не само. Нужно е да засилим гражданското възпитание на хората в отбраната в духа на демократичните ценности и върховенството на закона, така че нашите военнослужещи да бъдат не само добри професионалисти, но и убедени защитници на ценностите, които ни обединяват като общество на модерна европейска България.
Предвид уроците от войната в Украйна, Военната академия има задачата да се превърне в хъб за събиране, анализ и предаване на поуките от практиката. Това ще се отрази на концептуалната и доктринална база на отбраната. Днес виждаме как дроновете и способностите за водене на електронна война решават изхода на битките. И не само. Организацията също казва своята решаваща дума. Възможността за координирано едновременно водене на операции в различни домейни осигурява бойно превъзходство. Свидетели сме как руската армия, която от гледна точка на командването и управлението е застинала в миналото и е обременена от съветското наследство, се проваля пред украинските въоръжени сили, които проявяват гъвкавост, инициативност и бързо внедряват новости. Децентрализацията позволява на украинските командири да вземат бързи и адекватни решения съобразно обстановката на бойното поле. Войната доказа, че мисийното командване дава по-добри резултати от централизираното, като то може да се осъществи само от необременени в мисленето си инициативни и отговорни командири и лидери.
В тази връзка, военнообразователната система е необходимо да адаптира програмите си и преподаваното съдържание не само от гледна точка на военните уроци от войната в Украйна. В програмите бързо следва да навлязат поуките от практиката и от руската хибридна война против нас. Това предстои да бъде застъпено достатъчно силно в обучението на новите поколения лидери в отбраната. По това направление има широк потенциал за разширяване и задълбочаване на сътрудничеството на Военна академия не само с военнообразователните институции на НАТО, ЕС и съюзниците, но също така и с гражданските академични институции и неправителствените организации.
В новия стратегически контекст ясно си даваме сметка, че войната на Руската федерация против Украйна е заплаха за мира и сигурността в цяла Европа. Руската военна агресия е директно предизвикателство за НАТО и ЕС, включително и за нас самите. Ако оставим Украйна да бъде победена, руската реваншистка политика на агресия може да продължи и към други държави от бившия СССР и неговата предишна сфера на влияние. Това неминуемо значи да бъде засегната и нашата собствена сигурност. Именно поради всичко това победата на Украйна е в наш стратегически интерес. Това е единственият начин за възстановяване на мира в Европа и на международния ред, основан на правото. Ясно разбираме, че нашата сигурност утре зависи от победата на Украйна днес. Целта на Украйна е да се възстанови и да се прилагат принципите на международното право.
Потвърждаваме също така и подкрепата за евроатлантическото бъдеще на Украйна. Считаме, че Украйна един ден ще бъде част от ЕС и от НАТО, когато условията го позволяват. И това ще донесе допълнителна стабилност в региона на Черно море и в цяла Европа.
В светлината на казаното дотук, отговорно заявявам, че ще продължим да оказваме военна и военно-техническа помощ за Киев в духа на взетите от Народното събрание решения и на базата на постигнатото до момента. През юли предложихме на правителството да одобри изпращането на Украйна на боеприпаси и имущество, които въз основа на наш анализ бяха определени като излишни за Българската армия. В тази връзка, на 25 юли Министерският съвет взе съответното решение. Продължаваме да търсим допълнителни възможности за оказване на военна помощ и правим всичко възможно, за да ускорим процеса на нейното доставяне. За тази цел, работим активно с наши съюзници в НАТО.
Уважаеми госпожи и господа,
С началото на войната на Русия против Украйна политиката на силата в Европа се завърна, като архитектурата за сигурност на континента беше разрушена. Най-непосредствените предизвикателства за сигурността ни днес идват от руската военна агресия против Украйна, както и от хибридната война на Кремъл. Затова нашата задача като политическо ръководство на Министерството на отбраната е да продължим с ускорени крачки да изграждаме силна българска отбрана в НАТО и ЕС, като осигурим най-ефективно използване на средствата, които обществото ни отпуска за целта.
Уверен съм, че България ще продължи да се утвърждава като силен и уважаван член на НАТО и ЕС. С мотивирани хора в отбраната, с нова система на заплащане на вашия труд, ново въоръжение и бойна техника, очаквам значителен реален прогрес в развитието на способностите. Това е моят ангажимент към вас.
Останалото е във вашите ръце! И това е вашият ангажимент. Не към мен, а към хората и страната, които сте се заклели да защитавате.
Пожелавам Ви успешна нова академична учебна година!