БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик
Секция: ПОЛИТИКА
18 Септември 2024 09:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
БСП: България губи милиарди годишно от бездействие по важни транспортни проекти и проблеми с товарния трафик

/КРОСС/ Изключително важни въпроси и нерешени с години проблеми се поставиха на проведеното по инициатива на ПГ на „БСП за България" изслушване в Народното събрание относно затрудненията при преминаването на границите ни и инициативата на Гърция и Турция за намиране на алтернативен транспортен коридор и заобикаляне на България. Такъв извод направи заместник-председателят на парламентарната група на социалистите Иван Иванов.

„С години държавата е бездействала по този въпрос. Разбира се, че не може да носите отговорност за предходни правителства, но можете да поправите чуждите грешки. На вас се е паднал ангажиментът да решите тези проблеми и очакваме да направите всичко възможно, така че в най-кратки срокове да се постигне облекчение на трафика", обърна се към ресорните служебни министри Иванов.

Той обърна внимание на състоянието на граничните ни пунктове. „Като народен представител в предходно Народно събрание, лично съм присъствал как на ГКПП „Кулата" ни се промотираше грандиозен ремонт за милиони, който щял да облекчи трафика. И сега ни заявявате, че това нещо тепърва предстои. Можете да направите ревизия защо тези ремонти не са дали резултат и трябва да се прави нов", посочи социалистът.

Иван Иванов подчерта, че много сериозен е проблемът по границата ни с Румъния, където, освен че българските превозвачи губят милиони, гражданите на Русе страдат от товарния трафик. „Казвате, че разработвате система за управление на трафика, но срокът за въвеждането ѝ 2026 г. е изключително тревожен. Ако трябва, вземете частна система и я инкорпорирайте", предложи народният представител.

Иванов каза още, че на четвърти министър поставя въпроса за проблема с двойния контрол на румънската граница. „Какво правите, за да окажете натиск върху румънската страна, защото тези опашки са заради това? Фериботът Русе-Гюргево и третия мост на Дунав - удряйте по масата, за да станат по-бързо. България трябва да лидира този процес", призова той.

Народният представител от „БСП за България" Иван Петков отчете, че за последните 35 години българската държава не е направила нищо за развитието на жп превозите, а това е най-лесният начин за облекчаване на шосейните пътища.

„Ако погледнем нашите съседи, в Румъния имат новоизградени трасета за товарни превози, които са свързани с техните пристанища. Гърция в последните години е инвестирала над 4 млрд. евро в този сектор, а в България той целенасочено не се развива. Преди години се коментираше за проект, свързващ Солунското пристанище с Бургас, Варна и Русе чрез жп транспорт, който трябваше да бъде реализиран през 2027-2028 г., но още не е започнал. Защо не се развива тази инфраструктура", попита Петков.

„Хаос по границите на държавата ни и той не е от вчера, но ескалира. Стоим пред портите на Шенген, а на нашите порти е ад - така го описват шофьорите, не аз", обобщи председателят на ПГ на „БСП за България" Борислав Гуцанов от парламентарната трибуна.

Той постави въпроса за товаропотока между Далечния Изток и Европа и според него истинската причина, заради която България все още не е част от сухопътния Шенген. „В момента големите контейнеровози основно преминават през Суецкия канал и оттам - през Гибралтар, Бискайския залив, Ла Манш и се разтоварват на пристанищата на Западна Европа. А другата опция е отново през Суецкия канал, но после на пристанищата в Солун или Пирея и оттам през Гърция и България - отново стоките достигат до Европа, но по два пъти по-кратък път", обясни Гуцанов.

Той цитира забавянията с години по строежите в Кресненското дефиле, пътя Ботевград-Видин и връзката от Кулата до Видин като причините България да губи милиарди от товаропоток, който ни заобикаля. Според него, в епохата на високите технологии и транспортните връзки, е недопустимо държавата да бездейства по тези инфраструктурни проекти. И отбеляза, че не става въпрос само за автомагистралата, тъй като жп линията по този маршрут не е започнала да се прави вече 35 години.

„С ясно основание Турция и Гърция поставят въпросите за забавянето на границите на България и заобикалянето ни през Северна Македония и Сърбия", смята Гуцанов и постави въпроса защо държави, които не са част от ЕС, са способни да направят това, което България не може.

„Няма ли я волята на народните представители и на изпълнителната власт да бъдат изградени тези инфраструктурни коридори, ще продължаваме да бъдем в това жалко състояние, в което се намираме и България да губи милиарди годишно", заключи Борислав Гуцанов.