Повече часове практика за бъдещите учители, увеличават се и средствата за обучението им
Секция: Наука
26 Септември 2024 17:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Повече часове практика за бъдещите учители, увеличават се и средствата за обучението им

/КРОСС/ С 65% се увеличава коефициентът за финансиране на обучението на студентите по педагогически специалности. Това ще позволи да се насочат повече средства за практическа подготовка на бъдещите учители, които ще прекарват повече време в базовите училища и ще получат по-голяма подкрепа от учители наставници. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков при откриването на конференцията „Развитие на уменията в България", на която Организацията за икономическо сътрудничество развитие (ОИСР) представи доклада за страната ни, изготвен по проекта „Техническа подкрепа за стратегия за уменията в България". Проектът е финансиран от Европейската комисия и подкрепя една от целите, заложени в Пътната карта за присъединяването на България към ОИСР.

Част от препоръките в доклада са свързани именно с изграждането на умения у учениците и възрастните за реализация на променящия се пазар на труда и с квалификацията на учителите. „Моделът на първоначалната подготовка на нашите учители ще бъде по-компетентностно ориентиран. Няма да се случва само в университетските зали, а ще се пренесе в по-голяма степен в класните стаи. Така че нашите студенти-бъдещи учители още от университетската скамейка да имат изградени професионални умения, които ще са им необходими, когато започнат работа", обясни министърът. По думите му следващата седмица ще се проведат дискусии с факултетите, които подготвят бъдещи учители как да се случи най-добре тази промяна.

В тази насока ще се работи и със студенти по други специалности. Тази година по проект на МОН за пръв път се въвежда дуално обучение във висшето образование. „Това ще даде възможност на студентите да получат по-компетентностно ориентирано образование за изграждане на умения за съответното работно място - фирма, организация, училище, за да могат те да станат добри специалисти още с влизането на пазара на труда. Това ще даде стратегическо предимство на нашето висше образование", посочи министър Цоков.

Той припомни, че вече бяха направени стъпки за промяна и на учебните програми в училищата, които също да акцентират върху формиране на умения на учениците, а не толкова върху усвояване и възпроизвеждане на понятия. В тази посока се променя и оценяването. „През тази година успяхме да променим характера на 50% от задачите от външното оценяване в 10. клас по БЕЛ и математика да - да бъдат задачи с по-голяма практическа насоченост, свързани по-скоро с установяване на уменията, не само възпроизвеждане на знания на учениците", обясни министърът. По думите му предстои тази промяна да се случи от тази година и в изпита за четвъртокласниците, а от следващата - и за седмокласниците.

По време на конференцията заместник-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова представи и политиките за учене на възрастни и развитие на уменията. Представен беше и проектът на МОН „Програма за уменията", насочен към възможностите за учене през целия живот и валидиране на уменията на възрастни. Обсъдена беше и една от препоръките на ОИСР за играждане на Национален съвет за уменията.
„Уменията на младите и възрастните са в своята логична връзка и последователност", коментира зам.-министърът на образованието Таня Михайлова по време на форума. Тя отбеляза, че най-ценният ресурс са хората, а най-добрата инвестиция не е материална, а е знанието.

В конференцията участваха заместник-министърът на образованието Наталия Митева, ръководителят „Стратегии за уменията" в ОИСР Андрю Бел, координаторът на проекта за България Рикардо Еспиноа, председателят на Синдиката на българските учители д-р Янка Такева, представители на работодателските организации, академичната общност и неправителствения сектор.

Пресцентър на Министерство на образованието и науката