/КРОСС/ 73% от българите са активни онлайн потребители, а пък навлизащите азиатски платформи са все по-предпочитани. Но с това идват и проблемите за българските търговци.
Тонове дрехи, обувки и дребна електроника летят ежедневно към Европа и всяка световна точка чрез карго полети, запазени с месеци напред от най-големите китайски онлайн платформи.
Три клика, гореща оферта и седмица по-късно желаният продукт е вече и в дома на българските потребители.
Около 20 милиона пратки пристигат в България всяка година, което прави грубо около 10 пратки на лице, което пазарува онлайн, но 85%от тях се явяват от най-големите азиатски платформи.
„Основните притеснения се изразяват в това, че малък и среден бизнес търпят огромни загуби. От друга страна има финансови загуби поради затваряне на търговски обекти. Онлайн продажбите са основно зависими от самите потребители. Това, което привлича потребителя, е безплатната доставка и ниската себестойност на продукта и разбира се възможността от вкъщи или от всяка една точка да направи поръчка. Също така забелязваме, че в тези платформи се предлагат и продукти с нулева стойност само срещу регистрация в самия сайт, което пък е въпрос на национална сигурност, защото правейки регистрация вие създавате акаунт, след което търгувате с банкова информация и за съжаление не се знае кой разполага и с какъв аспект", обясни Владимир Димитров, БСК.
През последните месеци потребителски организации в Дания и Холандия изследват качеството на продуктите от азиатски онлайн платформи и установяват редица нарушения в стандартите за безопасност и сигурност, които могат да застрашат общественото здраве. У нас оплаквания все още не са постъпили, споделят от Европейския потребителски център.
Оказва се, че не само потребителските организации се явяват безсилни в проследяването на пратките. Властите също не могат да осъществят стандартизиран контрол. Затова тази седмица Българската асоциация за кръгов текстил инициира кръгла маса с представители на бизнеса и търговците.
бТВ, „Тази неделя"