/КРОСС/ РУСЕНСКИЯТ УНИВЕРСИТЕТ И ПАРТНЬОРИ ОТ 3 ДЪРЖАВИ ПРЕДСТАВИХА НА СЕМИНАР ИНОВАТИВНА КОНЦЕПЦИЯ И ПОДХОДИ ЗА РАБОТА И ОТГЛЕЖДАНЕ НА ЛИЦА СЪС СПЕЦИФИЧНИ ОБРЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
На 8-ми и 9-ти октомври Русенският университет „Ангел Кънчев" бе домакин на заключителната среща и семинар по проект „Въвеждане на мерки на STICORDI на Балканите (фокус върху дислексия)". В събитията участваха експерти от проектния екип от Турция, Кипър и България, които през последните 2 години обединиха усилията си в аналитични, проучвателни и креативни дейности, за да разработят наръчници за педагози и родители и специализирана платформа, които да са в подкрепа на ежедневните предизвикателства, с които се сблъскват при работа и отглеждане на деца и младежи със специфични образователни затруднения.
Проектът има иновативен характер и трансферира опита и апробирана в Белгия концепция за работа с такива лица към правната рамка и възможностите на българската и турската образователни системи и техните национални особености. STICORDI е акроним, обозначаващ широк, гъвкав и отворен набор от обучителни мерки, целящи да осигурят приобщаваща среда и подходи, които да стимулират развитието на ученици със специални образователни потребности. Интервенциите, адаптирани въз основа на оригиналната Белгийска концепция, са разделени в 5 водещи категории - стимулиране, индивидуализирано и колективно компенсиране, ремедиация и освобождаване на ученика от задачи или изисквания, които са невъзможни за изпълнение, предвид специфичния му статус. Те бяха представени днес (09.10.2024) на семинар в Русенския университет, насочен към педагогическия персонал на детски градини и училища, представители на организации - доставчици на социални услуги, психо-, арт- и трудотерапевти, представители на местни и регионални публични администрации, неправителствени организации и родители с интерес към темата. На него участниците обсъдиха възможността за прилагане на разработените мерки в българските условия и ползите от въвеждането на този подход, както и необходимостта от последващи методологични, технологични, нормативни промени и продължаващо обучение, които да гарантират подкрепящата образователна среда за лица със специфични образователни потребности. Предлаганите интервенции от екипа на проекта са съобразени с дефицитите, които се проявяват при случаите на невробиологични нарушения като дислексия и със съвременните тенденции за индивидуализирано и обърнато към ученика образование.
Семинарът се провежда в две идентични презентационни сесии за мултиплициране на резултатите, постигнати от международния екип на проект STICORDI, финансиран от програма Еразъм+, под ръководството на Русенския университет. През следващите два месеца предстои апробирането на предлагания набор от мерки и в реална образователна среда.
Разработените наръчници за учители и родители ще бъдат разпространени чрез платформата на проекта https://elearning.sticordi-dyslexia.eu/ и свързаните с нея мобилни апликации, които са със свободен достъп.
За повече информация: доц. д-р Десислава Атанасова, зам.-ректор по научноизследователската дейност на Русенския университет