Над 110 млн. са регистрираните електронни прегледи за по-малко от 2 години
Секция: Здраве
11 Октомври 2024 11:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Над 110 млн. са регистрираните електронни прегледи за по-малко от 2 години

/КРОСС/ Общият брой на регистрираните в Националната здравноинформационна система (НЗИС) електронни прегледи надхвърли 110 млн. Внушителната цифра е постигната за по-малко от 2 години, откакто Информационно обслужване въведе в експлоатация електронното документиране на извършените прегледи. Средно на ден се регистрират над 220 000 прегледа в електронен формат от близо 14 500 лекарски практики, а денталните прегледи, регистрирани в системата надхвърлят 3.7 млн. Данните показват, че все още по-голямата част от регистрираните електронни прегледи са по линия на финансиране от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), въпреки че съгласно чл. 28г, ал. 3а и 3б в Закона за здравето, лекарите са задължени да вписват в НЗИС всички електронни здравни записи, независимо от здравноосигурителния статус на пациентите и източника на финансиране.

Общо със системата работят над 34 000 лекари от болничната и извънболничната медицинска помощ, над 10 500 зъболекари, 7 310 фармацевти, 3 260 аптеки, 1 075 лаборатории и 389 болнични заведения. Ежедневно платформата обработва внушителните 750 000 електронни здравни записи, което превръща НЗИС в един от най-използваните софтуерни продукти в България. Общият брой на регистрираните здравни записи от пускането на платформата в края на 2020 г. досега достигна 410 млн. Системата има 9 основни и над 30 надграждащи версии, и разполага с повече от 330 функционалности.

„За по-малко от 4 години Информационно обслужване извърши чаканата от две десетилетия пълна дигитална трансформация на основните процеси в извънболничната и болничната помощ и на практика постави основите на електронното здравеопазване в България", каза изпълнителният директор на компанията Ивайло Филипов. По думите му дигитализацията е насочена изцяло в полза на пациентите, които получават по-качествени медицински дейности и имат възможност да контролират здравната система, да я предпазват от злоупотреби и източване на публичен ресурс. От друга страна, оторизираните здравни власти могат да извършват детайлни анализи на заболеваемостта на населението, ранна диагностика, превенция на риска от хронични и неинфекциозни заболявания и да взимат информирани управленски решения.

Данните от НЗИС показват, че общият брой на издадените електронни рецепти надхвърли 63 млн. Средно на ден, централизираната онлайн система за предписване и отпускане на лекарствени продукти, обработва над 110 000 е-рецепти. Изписаните „бели" рецепти от медицинските специалисти надхвърлят 5 млн. Онлайн системата за предписване и отпускане на лекарства намали драстично риска от неправилно отпускане на медикаменти и облекчи максимално пациентите, лекарите и фармацевтите.

Платформата за издаване на електронни направления, която беше пусната в експлоатация в началото на декември 2020 г., също отчита впечатляващи резултати. През НЗИС са издадени над 62 млн. е-направления, като средно на ден системата генерира над 134 000 направления.

Реализираните електронни хоспитализации в болниците доближават 5.2 млн. Модулът за електронна обработка на приетите пациенти позволява на лечебните заведения да подават по електронен път извършените дейности по хоспитализация, дехоспитализация, проведените лабораторни изследвания, консултации, издаване на епикризи и др. Средно на ден се регистрират по 9 500 електронни хоспитализации.

Данните показват, че все повече граждани използват мобилното приложение еЗдраве, което дава достъп личното им здравно досие и до всички регистрирани в НЗИС прегледи, направления, рецепти, ваксини, хоспитализации, резултати от лабораторни изследвания, имунизации и др. От пускането му в експлоатация приложението е изтеглено близо 200 000 пъти и активно се ползва от потребителите.

За Информационно обслужване

Информационно обслужване е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. Информационно обслужване е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. Информационно обслужване разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 640 висококвалифицирани експерти в различни области. Информационно обслужване е пълноправен член в асоциацията на най-развитите обществени доставчици на ИКТ услуги в Европа EURITAS. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015 за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2018 за управление на предоставяните ИТ услуги, ISO 37001:2016 за борба с подкупването и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати.