Директорът на Народния театър „Иван Вазов“: Аз дойдох с една идея – идеята накъде да тръгне театърът и ясно показвам пътя на националния ни театър на световната карта
Секция: Интервюта
12 Октомври 2024 14:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Директорът на Народния театър „Иван Вазов“: Аз дойдох с една идея – идеята накъде да тръгне театърът и ясно показвам пътя на националния ни театър на световната карта

/КРОСС/ - Сега следва разговор, в който ще се редуват гордост и срам. В последните седмици корупционни скандали в няколко български театъра потресоха обществото. В същото време обаче Джон Малкович и други големи имена в тази сфера избраха България и така поставиха българската сцена на друго ниво в света на изкуството. За всичко това ще говорим сега с директора на Народния театър Васил Василев. Здравейте.

Васил Василев: Здравейте.

- Преди всичко искам да ви покажа и да ви припомня една снимка - май 2023 г. Лили Иванова я публикува вчера, късно вечерта, след като стана ясно, че си е отишъл Кирил Маричков. Вие познавахте ли го? Имахте ли възможност да се срещнете с него, било то в Народния театър, или някъде другаде?

Васил Василев: Първо искам да поднеса съболезнования на близките. Наистина загубихме един голям творец. И тук е мястото, не познаване само - мога да кажа, че ние израснахме с него. Казвам ние израснахме с него, като представител на Немската гимназия в град Ловеч, където емблематичната песен „Клетва" беше нашата клетва.

- Да, за хората, за които каквото и да кажем, ще е малко. Благодаря ви, че така започнахме разговора ни днес. Да поговорим обаче за тези скандали, които за съжаление се завъртяха около театрите в страната в последните седмици. Свикнали сме, когато се говори за театър, да има нужда от повече пари, защото никога няма достатъчно. И като че ли обществото стоеше винаги зад директорите, зад актьорите, зад това, че тази сфера има нужда от още. Сега обаче се оказва, че още има, но те отиват - по 25, по 30 хиляди лева, в джобовете на строителни работници, на бармани и т.н. Лесно ли се краде от театър?

Васил Василев: Аз ще започна, защото видях любопитния анонс, който направихте - за счетоводството и културата, и веднага бих казал, ако говорим за счетоводство, винаги проблемите са в Параграф 1 и в Параграф 10 в отчетните линии. Това е свързано най-вече със заплатите и най-вече с издръжката. Дали е лесно, трудно - трудно ми е да отговоря, защото в крайна сметка аз съм директор на Народен театър „Иван Вазов" и не съм разследващ орган. Така че приветствам всяка една проверка, защото проверките дават яснота каква е системата в момента.

- Във вашия театър има ли проверка? От Министерството на културата казаха, че ще започнат такава масова във всички институции в страната.

Васил Василев: Аз мога да ви кажа само периоди, в които не сме имали проверка - мисля, че беше месец септември, който мина. Иначе ние сме в постоянен мониторинг и това е хубаво нещо. Така че аз нямам притеснения. Лошото е, че започваме така да уеднаквяваме цялата система, което мисля, че тук е голямата грешка и на обществото, и на нас, и на медии, защото в крайна сметка става въпрос за някакви частни случаи, отделни случаи, които нямат нищо общо с театралната действителност.

Системата е добре изградена, системата работи по ясни правила. Когато се спазват тези ясни правила, мисля, че няма никакъв проблем. Но в крайна сметка, има дефекти на самата система на финансиране и тези дефекти се показаха още по време на COVID 2020 г., когато се оказа, че хората, работещи в сценични изкуства, нямат заплати и трябваше спешно да се промени, да се дотират допълнително заплатите, защото ние сме единственият сектор в държавата, в който сектор, за да си подсигурим заплатите, трябва да имаме резултат. И това е най-важното.

И тук ние, поставени в тези условия, правим страхотните представления, правим така, че нашата публика да идва, да гледа звездите на българския театър. И моля ви, приканвам ви - нека гледаме напред, защото наистина българската култура в момента е във възход. Аз приемам цялото това предизвикателство, защото за мен това е предизвикателство, което се случва, за една по-добра възможност да се дореформираме и да тръгне българският театър наистина в тази световна посока, в която аз, като директор на Народни театър „Иван Вазов, го повеждам.

- Ще стигнем и до постановките, защото определено има с какво да се гордеете. Но кажете ми, вие имате ли обяснение как се е получила тази схема? Защото вие виждате в момента, че институциите си прехвърлят отговорността. Някой казва „Това е изключение". Друг казва „В Министерство на културата има някой, който е знаел". От Министерство на културата пускат проверки и казват „Директорите имат прекалено много правомощия, трябва да променим модела на финансиране". Във всички тези посоки, както върви общественият дебат, вие коя смятате, че е най-правилната?

Васил Василев: Най-правилната е културата, това е най-правилната - какво правим на сцената, какво правим за нашите зрители. И мисля, че крайно време е просто да зачеркнем схемата 1 лев на приход, защото в крайна сметка ние до ден днешен не можем да си отговорим каква е функцията на театъра, каква е функцията на един малък театър в един малък град, каква е функцията на един национален театър, каква е функцията на един театър в София, какъв щат трябва да има този театър, какви постановки трябва да прави, каква е нашата задача всъщност. Защото в момента ние сме поставени в задача, която е „Изкарайте приходи". ОК, ние изкарваме приходи и когато ние изкараме нашите приходи, ние сме престъпници. Това ли искаме да предложим на обществото?

- Към кого беше този призив?

Васил Василев: Това е към тези, които коват законите на страната. Това е към министъра на културата - да има по-смели решения в момента, защото сега е моментът, в който ние трябва да променим системата, и сега е моментът ние да защитим институциите си и хората, които работят при нас.

- Вие говорите с голяма любов за Народния театър - институцията, която управлявате. Каква е обстановката обаче в Народния театър днес? Помним всички тези брожения, протести, те бяха част от новините дълго време. Сега как е там според нас?

Васил Василев: В момента е изключително лоша обстановката в Народния театър. Вчера имах една среща, в която среща в моя кабинет бяха Деклан Донелан и Джон Малкович, и си говорихме за творчески процеси.

- Усещам иронията в отговора ви, но за зрителите, които питат къде са „Хъшове", къде е „Животът е прекрасен" - на тях какво ще им кажете?

Васил Василев: Къде е Народна република България? Какво да кажем...

- Съмнявам се, че оспорвате качествена на тези постановки.

Васил Василев: Не, разбира се, разбира се. Но за хубаво, когато се явих на конкурс в Народен театър „Иван Вазов", аз дойдох с една идея - идеята накъде да тръгне театърът, какво да направим. Мисля, че до ден днешен аз ясно показвам пътя на националния ни театър и ясно представяне на световната карта, защото от съвсем скоро Народният театър наистина е на световната карта. Неслучайно споменах тези две големи имена, които в момента имат премиери в Народен театър „Иван Вазов".

Разбирате ли, за съжаление, ние имаме 85 спектакъла, които играем в афиша на Народен театър „Иван Вазов". Имаме 3 сцени, имаме 20 дена, в които ние можем да играем. Когато имаме премиери, разбира се, играем по-малко. И нямаме възможност всички тези 80 и няколко представления да бъдат програмирани правилно.

- Т.е. това е причината според вас те да отсъстват от програмата?

Васил Василев: Да. Разбира се, има осъвременяване на репертоара. Ние винаги гоним това, което е най-новото да бъде повече в афиша. Това са нормални европейски практики. Знаете ли, ние сме в една страна, която е малко по-различна от всички останали европейски. Ако там, когато излезе един спектакъл, той се играе месеци наред, но всяка божа вечер, то при нас, ние в рамките на един месец играем 40 различни спектакъла. И всеки един актьор от нас - ние имаме даже актьори, които влизат в 15 роли в един и същи месец, допълнително се занимават и с репетиции, и това е една...

- Вие разбрахте какво ви питам. Това ли е отговорът, който искате да ми дадете?

Васил Василев: Не ви разбрах.

- Тези постановки няма да ги има на този етап, защото смятате, че няма място? Просто да разберем.

Васил Василев: Всяко нещо е с течение на времето си. Когато осъвременяваш, когато отиваш в нова посока на театъра, разбира се, че ти осъвременяваш репертоара.

- Разбрах ви. Кажете ни сега за тези нови големи постижения. Как убедихте едни от най-големите имена в сферата на театъра да дойдат тук, в България, и да поставят в България?

Васил Василев: Това не са случайни събития. Това е моята биография. Това са много стъпки, които в миналото съм ги направил. С тези личности са водени големи преговори. Трудно ми е да го обясня, трудно ми е да обясня, но мога да кажа един хубав спомен с Джон Малкович, когато пристигна преди една година със „Самотата на памуковите полета" и режисьор Тимофей Кулябин в театъра. Ние си говорихме с него творчески някъде около час и половина в кабинета.

Говорихме си за спектакли, за филми. Аз реших да го попитам и да го поканя да поставя в Народния театър. Започвахме да коментираме пиеса и когато реших да задам най-тежкия въпрос на един мениджър към творец, знаейки той от каква висота е, знаейки откъде идва - какъв е хонорарът за това негово представяне, той ме погледна и каза „Колко е обичайният хонорар при вас?". Аз му казах сумата и Джон каза „Това е моят хонорар. Аз не идвам за пари, театърът за мен не е за пари. Аз имам други места, откъдето мога да си изкарам парите". Но тук е моментът да кажа и още нещо - един Боб Уилсън, който постави „Бурята" при нас. Сега, с многобройните ни турнета, които имахме във фестивали - последното беше в Грузия, в Тбилиси, ние с него започнахме да обсъждаме нов проект, който той трябва да направи, той ще направи в Народен театър „Иван Вазов".

Предизвикахме го да направи един спектакъл на български фолклорни елементи и фолклорна музика. Деклан Донелан, който тази вечер има трета поред премиера в Народен театър „Иван Вазов" заедно с Ник, те не само ще поставят още веднъж в на сцената на нашия театър, защото тези имена, които споменах, те открито казват, че един от най-добрите световни актьори се намират на сцената в Народен театър „Иван Вазов".

Той не само ще се върне да поставя на наша сцена. Преди една седмица ние подадохме техните документи, на Ник и на Деклан, да станат български граждани и да работят за България.

- Наистина?! Това е голяма новина! Кажете обаче, останаха ни няколко секунди до края на разговора, с едно изречение - накъде нагоре гледате? След като всички тези имена са вече тук, какво е нагоре за вас?

Васил Василев: Какво е нагоре? Нагоре е, когато нашите салони бъдат пълни със световна публика, и София и Народен театър се превърнат в център на театралното световно изкуство. Имаме предизвикателство.

- Това е голямо предизвикателство, но първите стъпки мисля, че са направени. Благодаря ви много, че бяхте гост на предаването.

Васил Василев: Благодаря ви.

- Мисля, че голяма част, не само от нашия екип, а и българите следят внимателно какво правите вие. Актьорите наистина са невероятни. И все така! Васил Василев, благодаря ви, че бяхте гост на предаването.