Електронните услуги на Регистъра на особените залози спестиха на гражданите близо 1 млн. лв.
Секция: БЪЛГАРИЯ
17 Октомври 2024 12:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Електронните услуги на Регистъра на особените залози спестиха на гражданите близо 1 млн. лв.

/КРОСС/ Електронните услуги, които Информационно обслужване внедри в Централния регистър на особените залози (ЦРОЗ), са спестили на гражданите и бизнеса близо 1 млн. лв. за последните 14 месеца. За периода по електронен път са подадени над 36 000 заявления, сочат данните на информационната система. Това спестява 50% от изискуемата такса, която се плащаше на гише преди 1 юли 2023 г. Най-много са подадените заявления за учредяване на залог, следван от заявките за лизинг и запори. Издадени са близо 14 000 удостоверения по електронен път, което е спестило значително време и близо 200 000 лв. на гражданите и бизнеса.

„С пускането в експлоатация на новата информационна система на Централния регистър на особените залози, завършихме цялостната реформа в регистърното производство", каза изпълнителният директор на Информационно обслужване Ивайло Филипов. По думите му с въвеждането на регистъра са решени дългогодишни проблеми и е осигурена пълна публичност, прозрачност и проследимост на процесите. Платформата гарантира спазване на поредността на вписванията, което е изключително важно за регистърното производство и се превърна в гарант за кредитните институции.

Новият регистър е изцяло публичен и предоставя електронни услуги за всеки етап от подаване на заявления за вписване или промяна в обстоятелства по залог, обявяване на актове и други свързани действия по закон, до издаване на удостоверения и генериране на справки. Освен електронните услуги за граждани, ЦРОЗ има напълно функционално и изцяло електронен автоматизиран обмен със системата на Национална агенция за проходите (НАП) по отношение на запорите на имущество в обхвата на Закона за особените залози.

За последните 14 месеца, откакто информационната система на ЦРОЗ влезе в експлоатация, са подадени общо над 150 000 заявления, от които над 64 % са през автоматизирания обмен с НАП. За тях такса не се дължи. Други 30% са подадени по електронен път през Електронния портал за заявяване на електронни административни услуги на Агенция по вписванията. Подадените заявления на гише са намалели до незначителните 9 400 броя. Средно на ден се обработват по близо 320 заявления, което е в пъти повече, в сравнение с обработката на документите на гише, както това се случваше преди 1 юли 2023 г.

Възможността да се подават заявления по електронен път спестява значително време на гражданите, а от друга страна облекчава натовареността на служителите в службите по вписванията. От общия брой подадени заявления едва 9 % са отказани, което се дължи на по-малки допускани грешки или липсващи документи при използването на електронните административни услуги.


За Информационно обслужване

Информационно обслужване е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. Информационно обслужване е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. Информационно обслужване разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 640 висококвалифицирани експерти в различни области. Информационно обслужване е пълноправен член в асоциацията на най-развитите обществени доставчици на ИКТ услуги в Европа EURITAS. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015 за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2018 за управление на предоставяните ИТ услуги, ISO 37001:2016 за борба с подкупването и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати.