Тенор от Венецуела и баритон от Литва – лауреат на Втория конкурс за млади оперни певци „Стоян Попов“ – солисти в „Бохеми“ в сряда
Секция: КУЛТУРА
21 Октомври 2024 19:57
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Тенор от Венецуела и баритон от Литва – лауреат на Втория конкурс за млади оперни певци „Стоян Попов“ – солисти в „Бохеми“ в сряда

/КРОСС/ Спектакълът на Пучиниевия шедьовър под диригентската палка на Иван Кожухаров е със забележителен солистичен състав и е посветен на 100-годишнината от смъртта на великия композитор.

В годината, в която целият музикален свят чества 100‐годишнината от земната кончина на Джакомо Пучини, бургаската публика ще има възможността да проследи драматично-лиричната история на една от емблематичните му опери - „Бохеми", на 23 октомври, сряда, от 19 часа, в залата на Държавна опера - Бургас. Бургаският културен институт посвети и други значими събития на тази годишнина, както и на 165-годишнината от рождението на гениалния италиански композитор: мащабната оперна гала „Вива Пучини" - през м. април в залата на Операта, и друг шедьовър от Пучини - „Тоска" - през м. юли на сцената на Летния театър, в рамките на Бургаските музикални празници „Емил Чакъров" 2024.

Изтъкнатият български диригент със световна кариера Иван Кожухаров застава зад пулта на представлението в сряда. "Бохеми" е неговата стихия - като вложена емоция и брилянтна диригентска интерпретация. Забележителен е и солистичният състав на „Бохеми". Много силно вокално и артистично присъствие постигна сопраното Нона Кръстникова, като нежната девойка Мими, с чиста душевност, отдадена изцяло на идеята за любовта, като основополагащ смисъл и стимул в живота й, който губи своите щастливи оттенъци, бавно, но сигурно - с напредването на неизлечимата болест и терзанията, витаещи във влюбеното й сърце.  Ролята й е наситена с драматизъм в лирични отблясъци, нюансиран с обертоновете на трагичната обреченост. Нона Кръстникова постигна плавна градация на емоциите, като бе въздействаща както в тихия регистър, отразяващ помръкналите нюанси на нейната болка, така и в кресчендото на избликващата вътрешна сила, която е забележителна, въпреки външната й ранимост. Запомняща се, ярка, стилна, помитаща със сценичен чар и много силни превъплъщения в нейните противоречиви страни от личността е сопраното Мария Цветкова-Маджарова, в ролята на Мюзета - капризна красавица, която, обаче, има любящо топло сърце, изпълнено със съпричастност.

Като Рудолф, поет, един от приятелската компания парижки студенти-бохеми, на бургаска сцена излиза венецуелският тенор Рейналдо Дроз - гост. Дроз е възпитаник на Райна Кабаиванска и победител в 12-ия международен оперен конкурс „Анита Черкуети" в Монтекозаро, Италия. От няколко сезона е щатен солист на Държавна опера - Варна. Изявявал се като солист в постановки на Софийската опера и балет и на други сцени в България. В образа на певицата с фриволно поведение - чаровната кокетка със състрадателно сърце - Мюзета, ще бъде Мария Цветкова-Маджарова - сопран. Баритонът Миндаугас Мишкинис, Литва - лауреат на Втория национален конкурс за млади оперни певци с международно участие "Стоян Попов" 2023, е другият приятел от бохемската компания - художникът Марсел. Участието в спектакъл на Държавна опера - Бургас е част от наградата му като лауреат на конкурса. В образа на Шонар, музикант, ще дебютира баритонът Андрей Юрковский. Като философа Колин на сцената излиза басът Костадин Мечков. В ролята на хазяина Беноа ще видим Йордан Христозов, баритон, който ще се представи и в образа на високопоставения богаташ Алсиндор. продавачът на играчки Перпиньол ще бъде тенорът Любомир Тодоров, а в образите на Митничар/ Сержант ще се представи басът Петър Тихолов.

Диригент на спектакъла е Иван Кожухаров, режисьор на постановката - Александър Текелиев, художник - Радостин Чомаков, диригент на хоровия състав - Александър Чепанов, помощник-режисьори: Лина Пеева и Петър Тихолов. Всички солисти, оркестранти и артист-хористи бяха споени от единно чувство на трагична романтична обреченост, психологическа дълбочина, но без излишен патетизъм, вложени в партитурата на Пучини, безспорно гениална. Постановката на доц. д-р Александър Текелиев напълно импонира на смислово-естетичните поанти на композитора и либретото, изграждайки характерите и вплитайки ги в действието, с полифонична вещина на вложените идеи в пластовете на сюжетното развитие.

"Голямата болка в малката душа" - това е темата на Пучини в оперите, както пише композиторът в писмо до Габриеле Д' Анунцио през 1912 г.

Нищо от неговото творчество не съдържа по-изразено това послание от последното действие на "Бохеми".

Композиторът с голямо желание работи върху тази своя оперна творба. Той завършва операта само за осем месеца. За емоционалното му взаимопроникване с творбата говорят неговите думи: „Когато започнах да описвам смъртта на Мими и ми хрумнаха мрачните акорди, свирейки ги, ме обзе такова вълнение, че трябваше да стана и сам в тишината на нощта неудържимо заплаках." Първото представление на операта „Бохеми" се е състояло на 1-ви февруари 1896 г. в Торино под диригентството на Артуро Тосканини. Веднага с разлика само от няколко дни тя е изнесена в много италиански театри - Рим, Неапол, Палермо, като в Палермо е бисирано цялото първо действие.

Партитурата на „Бохеми" съдържа най-вълнуващите характеристики на Пучиниевата лирична музикална концепция - искрено-топла мелодика, бликаща емоционалност, романтични оттенъци и драматизъм. Сценичното действие е изтъкано от жанрово-комични сцени, редуващи се с лирични епизоди и моменти, наситени с драматизъм, граничещи с трагична обреченост, мрачна поетика, психологизъм със сгъстени краски в емоционалния спектър, но без излишен патетизъм. Гениалният Пучини е втъкал по непосредствен начин безгрижния смях, характерен за парижката бохема, вървящ паралелно с пламенните любовни чувства и терзания, преминаващи в мрачните нюанси на неутешимата мъка, предвещаваща трагедиен край. Музиката на Пучини изобилства от мелодични арии, дуети и ансамбли, в които се отразяват с психологическа вещина образите на героите. Важна роля в цялостната постановка е отредена и на оркестъра, а лайтмотивите се проявяват в тъканта на сценичното действие в зависимост от душевните състояния на героите.

Билети за „Бохеми" - на касата на Операта, каса „Часовника" /пред хотел „България"/, както и в мрежите на Eventim - https://www.eventim.bg/bg/bileti/bohemi-burgas-opera-652454/event.html?ca=2 и Grabo - https://grabo.bg/burgas/opera-03v746d.