Коалиция за медийна грамотност представи интерактивна карта на медийната грамотност в България
Секция: БЪЛГАРИЯ
25 Октомври 2024 18:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Коалиция за медийна грамотност представи интерактивна карта на медийната грамотност в България „Медийната грамотност трябва да се превърне в базово умение на младите хора“ - каза зам. - министър Наталия Митева, официален гост на годишната експертна конференция на КМГ

/КРОСС/ При голям интерес и с близо 100 участници, сред които директори на училища, учители, представители на институции, НПО сектора и международни образователни експерти, премина годишната конференция „Медийна грамотност: устойчивост, експертност, решения", организирана от Коалиция за медийна грамотност (КМГ) и Фондация за свободата „Фридрих Науман".

Събитието се проведе вчера (23 октомври) във Sopharma Event Center, като основен акцент в него беше представянето на интерактивна карта на медийната грамотност в България. Тя структурира и визуализира данните (видове дейности, аудитория, обхват, ефективност и др.), събрани от КМГ за реализирани 182 проекта, свързани с медийна грамотност у нас, през последните 10 години.

„Тази карта е мястото, на което показваме усилията в областта на медийната грамотност в България. През последните години видяхме много разнопосочни такива, но нямаше координация, чрез която да проследим какво точно се случва, къде се инвестират средства и какъв е резултатът. Темата е много голяма и не е нужна конкуренция, а надграждане на усилията", каза Кристина Христова, председател на Коалицията, представяйки картата. Тя допълни, че за да имаме активно гражданско общество, е необходимо медийната грамотност да се превърне в национален приоритет и за нейното развитие трябва да се работи още от ранна детска възраст.

„Картата не претендира за пълнота и изчерпателност, тя е създадена в отворен формат и всяка заинтересована организация или експерт по темата може да допълни своя проект или програма" - коментира Иглика Иванова, член на УС на КМГ, която представи данните в картата. За целта тя покани желаещите да попълнят формуляр, публикуван в сайта на Коалицията, с който да подпомогнат обогатяването на картата.

Официален гост на откриващия панел на конференцията беше Наталия Митева, зам.-министър на образованието. "Днес медийната грамотност трябва да бъде сред базовите умения на младите хора. В свят, доминиран от информация, която влияе и променя нагласи, тя не е пожелателна, а трябва да е базова грамотност" - каза зам.-министър Митева пред участниците в конференцията. Тя сподели също, че една от важните задачи на МОН е да се мисли върху нов модел за учебни програми, които да развиват умения за живота. „Това изисква изключително качествена подготовка и продължаващо професионално развитие на учителите" - допълни зам.-министър Митева.

„Медийната грамотност е основен инструмент за справяне с дезинформацията", каза Мартин Котее, регионален директор на Фондация за свободата „Фридрих Науман", съорганизатор на конференцията. „Трябва непрекъснато да задаваме въпроси и да не спираме да се съмняваме в информацията, която ни заобикаля, за да успяваме да отсяваме вярната от невярната", уточни той.

„Ако сега имаме медийно грамотни ученици, в бъдеще ще имаме активни граждани, които гласуват, които изискват от политиците да си вършат работата и които допринасят за развитието на гражданското общество" - коментира Люба Йорданова от екипа на фондация „Заедно в час", която също се включи като официален гост на първия панел на форума.

Като партньори в тазгодишното издание на конференцията се присъединиха също образователната платформа Книговище, детската онлайн медия „Вижте" и словенската медия за деца Часорис.

Образователните експерти Соня Мерляк Здвоч от Časoris (Словения), Аралин МакКейн от Global Youth and News Media (Франция), Николета Фотиаде от Mediawise Society (Румъния) и Нуми Еверлинг-Беке от Idea Foundation (Унгария) споделиха успешни практики за развиване на медийната грамотност в училище , прилагани в техните държави.

В рамките на събитието се проведоха и експертни работни групи с участието на директори, учители и представители на НПО сектора в сферата на образованието. В резултат на дискусиите те откроиха няколко основни извода, които биха подобрили развитието на медийната грамотност на българските ученици. Сред тях са: обособяване на отделен час за медийна грамотност в рамките на програмата за гражданско образование, който да стартира от 3 клас; възможност за избор на медийната грамотност като избираем предмет; възможност за развиване на медийната грамотност в извънкласните дейности в рамките на училищната среда; използване на вече приложени и доказано ефективни практики за развиване на медийната грамотност в повече училища в страната; стимулиране на работата в екип между учениците; канене на гост-лектори в час - родители, журналисти, специалисти по темата.