Как да почистите стари икони
Секция: ЛЮБОПИТНО
02 Ноември 2024 12:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как да почистите стари икони

/КРОСС/  Почистването на картина, фреска или православна икона, е много деликатна и много, много рискована операция. Всъщност е достатъчно да направите една малка грешка, за да съсипете безвъзвратно едно произведение на изкуството. Интересна информация, е че в миналото тези, които са се занимавали с почистването на стари картини, са използвали много агресивни химически агенти , като сода каустик, които, от една страна, ефективно премахване на прах, сажди, дим и др. С течение на времето се установява, че почистването на едно произведение на изкуството, както и реставрирането му изискват селективни интервенции, насочени към различните области на самото произведение. Интервенции, които вземат предвид различните слоеве боя, насложените слоеве цвят и, очевидно, на първо място, вида на опората и вида на цвета. Измиването на темперна картина със сапун и вода например е равносилно на пълната й загуба, тъй като температа се разрежда във вода дори след дълго, много време. А цветовете на старинните икони всъщност са темперни!

Като цяло водата трябва да се избягва, дори и за други видове бои, дори в честите случаи, когато е използван фиксатор или лак за фиксиране на пигментите. Течността ще продължи да ги разтваря. И ако след това не е нанесена крайната боя или лак , опасностите се умножават. Изключение от забраната за почистване с вода правят картини, изпълнени с маслени бои и тези с краен лак. Но това със сигурност не е така със старите ни икони!

 Ето защо, тъй като за стари и ценни картини е по-добре да поискате намесата на професионален реставратор , тогава как да постъпите, за да почистите старите икони?

Както при всички бои, е необходимо да се извършат малки тестове за почистване, като се прилагат минимални дози от деликатен разтворител в ограничени области на боята. Разтворителят се нанася с памучен тампонили кърпа или с малко памук, фиксиран в пинсети, като търкате по посока на движението на четката. С друг памучен тампон, напоен с друг разтворител, способен да се бори с първия, трябва да сме много подготвени да се намесим, за да спрем всякакви щети. Само след като сме сигурни в ефекта на разтворителя върху слоевете боя, можем да продължим, винаги с повишено внимание, към нашето почистване.

При почистването на иконите трябва да се има предвид, че в много случаи този вид живопис е ретуширана и прерисувана няколко пъти. За да възстановите свежестта и жизнеността на цветовете, ще е необходимо да изсветлите защитния слой лак, нанесен накрая, с отстраняване на боята, което ще възстанови дълбочината на работата и прозрачността на глазурите. Отстраняването на защитното фолио също трябва да се извърши много внимателно, като се опитвате да разтриете различните точки на боята с памучен тампон, импрегниран с много слаб разтворител, за да видите какво ще се случи. Пълното оголване трябва да се избягва , освен ако иконата показва значителни признаци на износване или е напълно без защитна боя върху големи площи. Дори и окисляването на боята или дълбоко проникнали примеси могат да направят тази изключително деликатна и екстремна операция необходима.

Отново при стари икони е необходимо да се почисти и дървото, което служи като опора за самата икона. Въпреки това, преди да започнете работа върху останалата част от иконата, е важно да защитите боядисаната част чрез нанасяне на защитен слой, като залепите лист японска хартия към картината с восъчна боя, която може лесно да се отстрани с деликатна разтворители. Операцията по почистване трябва да вземе предвид цвета на оригиналната опора. Затова трябва да се прави с подходящи инструменти, като меки четки и памучни тампони, напоени с вода и 3% амоняк. Силно разреденият водороден пероксид изсветлява всички по-тъмни петна от предишни интервенции. Минералната вода и трихлоретиленът в малки дози разтварят смоли и восъци.

Към кого да се обърнете за грижите за антични икони

Работата с произведение на изкуството не е просто въпрос на сръчност или доказани технически познания. Реставраторът или дори този, който трябва да почисти картина или друг античен предмет, трябва да притежава и чувствителност, за да може да улови първоначалния дух на творбата, да може да види зад мръсотията и повредите на времето първоначалния замисъл на художника.

Реставраторът ще трябва да се намеси само в замърсените или повредени участъци, без да засяга здравите части, като използва подходящи продукти за реставрация, избрани след внимателен анализ на самата икона и техниката, с която е била изработена. Ето защо трябва да се вземат предвид видът на дървото, използвано за опората, лепилото, защитната боя, нанесена накрая, за да се избере най-подходящият разтворител за въздействие върху нея.