Днес беше приет годишният доклад за безопасността на движението по пътищата за 2023 г.
Секция: БЪЛГАРИЯ
06 Ноември 2024 14:06
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Днес беше приет годишният доклад за безопасността на движението по пътищата за 2023 г.

/КРОСС/ Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата прие Годишния доклад за състоянието на БДП и изпълнението на Националната стратегия за БДП 2021-2030. Във връзка със събирането на пространствени данни от общините за състоянието на пътната инфраструктура по места по качествено нов начин чрез ГИС-базирано приложение и методология за оценка на риска на ДАБДП, подготовката на доклада беше забавена с цел осигуряване на неговата пълнота.

Докладът е изготвен на основание Закона за движението по пътищата и представя различни аспекти от безопасността на пътя за изминалата 2023 г. като глобален и местен здравен проблем пред обществото.

Обобщени са данните за пътнотранспортния травматизъм и пътната обстановка в страната. Синтезиран е напредъкът по отделните тематични направления и стратегически цели, както и са адресирани слабостите в хода на изпълнението. На база на направените констатации и изводи са направени препоръки за предстоящи действия, които според ДАБДП се налагат в спешен порядък за подкрепа на политиката по БДП и защита на националния интерес за намаляване наполовина на смъртните случаи и тежките травми на пътя до 2030 г.

По данни към 19 февруари 2024 г. през 2023 г. в страната са настъпили 6 995 ПТП с 525 загинали и 9 104 ранени. От всички смъртни случаи 97 са с пешеходци. Загинали са 30 деца, а 1 329 са получили наранявания. Наблюдава се увеличение в броя на ранените и загиналите деца пътници спрямо 2022 г., което се свързва с подценяване на детската безопасност в колата. Отчитаме и повече ранени пешеходци в населени места спрямо 2019 г. - индикатор за нуждата от по-голяма защита на уязвимите участници в движението чрез осигуряване на безопасна инфраструктура в градовете. Нараства загрижеността относно начина на ползване на електрически тротинетки предвид това, че 31 деца са пострадали като водачи, а шест деца са ранени като пътници, в разрез със законовите изисквания за движението на този вид превозно средство. По първокласната и третокласната пътна мрежа в условията на висока интензивност на движението и липса на физическо разделяне на потоците тежестта на ПТП е най-сериозна. За общинските пътища инвестициите са още по-малко, което рефлектира в данните за ПТП с пострадали - в селата те нарастват с 16% спрямо 2019 г. и с 9.5% спрямо 2022 г.

В доклада са отчетени дейности, които спасяват живот чрез по-ефективно обучение, по-безопасна инфраструктура, по-добро правоприлагане и повече кампании за социално отговорно поведение. Усилията обаче трябва да се увеличат, а проблемът да получи още по-голям отзвук. Необходим е по-голям принос чрез системна ангажираност на всички компетентни структури с изпълнението на стратегията, провеждане на интензивни информационни кампании за социално отговорно поведение на пътя за преодоляване на дълго натрупвани неблагоприятни за БДП поведенчески модели, и не на последно място - финансиране на дейности за подобряване на пътната безопасност по места на база анализ на нуждите и оценка на риска в допълнение към големите усилия, които общинските администрации полагат за развитие на териториите. В рамките на новия Тригодишен план за действие 2024-2026 и чрез всеки годишен оперативен план има шанс за адресиране на системните слабости, така че държавата и обществото да израснат като ефективен тандем за справяне с травматизма на пътя.