Филми със силна гражданска позиция на Киномания
Секция: КУЛТУРА
11 Ноември 2024 20:26
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Филми със силна гражданска позиция на Киномания

/КРОСС/ Във време на все по-силна поляризация и политическо напрежение световното кино не остава безучастно. Това личи, както сред очакваните претенденти за наградите „Оскар", така и и по селекцията на 38-ото издание на Киномания. Ето кои са филмите с особено силни позиции в тазгодишната програма на фестивала.

„Стадото", с който се открива Киномания на 13 ноември в Зала 1 на НДК, носи ако не пряко политическо послание, то със сигурност такова, което засяга живота ни заедно. Филмът на Милко Лазаров се занимава със способността ни да приемем различието и с начините, по които нетърпимостта към другите може да се окаже пагубна за самата уж отбраняваща се общност. Немалко сцени, прекрасно заснети от оператора Калоян Божилов, макар и значително по-красиви от актуалната ситуация, плашещо напомнят за съвсем скорошни събития, разтърсили обществеността у нас.

Далеч по-откровено политически е „Слухове", в който гледаме Кейт Бланшет на 16 ноември в Кино „Люмиер". Режисьорите Гай Мадин, Евън Джонсън, Гейлън Джонсън ни срещат със седемте лидери на най-богатите демокрации в света. Вместо легитимност и сериозен дебат на екрана виждаме комичен прочит на провала на институциите и превръщането на политиката в тържество на некомпетентността.

Само ден по-късно, отново в Кино „Люмиер" се сблъскваме с провокативните Kneecap - ирландското хип-хоп трио, кръстено на жесток метод за улична саморазправа. Напористите рапъри Лиъм, Нишa и Джей Джей и тяхната енергична музика неочаквано се превръщат в символ на движението за граждански права, посветено на запазването на родния им език. Филмът за този музикално-политически феномен е именно ирландското предложение за „Оскар".

Отличеният със Златна мечка от Берлинале „Дахомей", излъчен от Сенегал да се състезава за наградите на Филмовата академия на САЩ, също се занимава с дълбоко политическата тема за артефактите, изнесени от териториите си на произход към колониалните метрополии. Филмът на Мати Диоп проследява дебата около 26-те съкровища на Кралство Дахомей, които са на път да напуснат Париж и да се върнат в родната си страна - днешната Република Бенин.

Италиано-белгийско-българската историческа продукция „Берлингуер. Голямата амбиция" пък ще „удвои" пространството на Зала 1 на 22 ноември. От една страна, защото тъкмо там ще се състои премиерната прожекция и среща с режисьора Андреа Сегре и българския екип на филма. От друга - публиката ще го види преобразено на екрана като Кремъл. Разказът за събитията от началото на 70-те години, белязали италианската политика, звучи особено знаково именно през ноември, така важният за най-новата история на България месец на „промените".

В рамките на Киномания предстои да видим още една политическа драма, този път от Бразилия - Аinda Estou Aqui („Все още съм тук") - който също ще се бори за чуждоезичния „Оскар". Потресаващ портрет на човешката решителност срещу несправедливостта, базиран на мемоарите на критика на военната диктатура Рубенс Пайва, филмът носи внушението, че семейството и времето са най-сигурният лек за всяка болка.

„Момичето с иглата" пък е датското предложение за „Оскар", което разказва за борбата за оцеляване на млада работничка в Копенхаген след Първата световна война. Вдъхновен от реални събития и режисиран от Магнус фон Хорн, филмът подхожда с емпатия към отритнатите жени и рисува внимателно историите им, които ги свързват съдбовно.

За повече информация следете сайта kinomania.bg. Билетите за всички прожекции са в продажба на касите и онлайн платформата за билети на НДК, на касите на партньорските ни кина, както и в системата на еPay Go и касите на EasyPay.

38-ото издание на Киномания се организира от НДК и Фондация „Имам идея" с подкрепата на Министерство на културата, ИА „Национален филмов център" и Столична община.

Фестивалът е част от Календара на културните събития на Столична община за 2024 г.