Позиция на „Възраждане“ относно Минималната работна заплата
Секция: ПОЛИТИКА
16 Ноември 2024 09:15
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Позиция на „Възраждане“ относно Минималната работна заплата

/КРОСС/ Стремежът на правителството за постигане на 3% дефицит с цел изпълняване на маастрихтския критерий за дефицит и вкарването на България в еврозоната - поредният обвързващ и задължаващ съюз, в който управляващото евроатлантическо мнозинство се опитва да вкара България - без да се допита до народа ни, и без да е направен официален задълбочен и обективен анализ за всички възможни рискове, които ще предизвика унищожаването на българския лев и премахването на валутния ни борд. води до въвеждането на рискови мерки.

Някои от най-вероятните мерки, които се очаква да гарантират вкарването на дефицита в поставената ни рамка, предвиждат вдигането на данъци и осигуровки. Такива повишения са необосновани и много вредни. Те едновременно ще понижат разполагаемите доходи на българите (доходи и без това най-ниски в ЕС), ще стимулират преминаване в сивата икономика, както и ще увеличат разходите на работодателите (ако последните решат да компенсират заплатите на служителите си, за сметка на повишените данъци и осигуровки).

Това ще представлява още едно затягане на пазара на труда на фона на и без това растящия недостиг на работна сила у нас. Последното е резултат от напълно неадекватната демографска политика през последните 35 години, което само по себе си е тема за отделен анализ. Една опасна мярка, която вече се разработва, е фактическото намаляване на минималната работна заплата (МРЗ).

МРЗ следваше да стане 1077 лева, съгласно ПМС №359 от 23.10.2024 г., обнародвано в „Държавен вестник" бр.90/25.10.2024 г. Обаче тези дни, според публикации в медиите и изнесена от синдикатите информация, МТСП предвижда с текст в държавния бюджет за 2025 г. промяна на текста на чл. 244 от Кодекса на труда и премахване на механизма за определяне на минималната работна заплата в съотношение 50% от средната работна заплата за страната. Това е напълно безотговорно решение на служебното правителство, което застрашава доходите и оцеляването на голяма част от българите, имащи доходи в размер на МРЗ или близо до МРЗ.

Предлаганата промяна на механизма за определяне на МРЗ чрез „отвързване" от размера на средната работна заплата ще нанесе огромна вреда на най-нискозаплатените български граждани. Срещу тази идея има солидни икономически аргументи:

Предвид картелиране и феодализиране на цели сектори и области в българската икономика, възнагражденията на много работници и служители изкуствено се държат ниски (вкл. на самото ниво на МРЗ). Средната работна заплата в страната обаче може да се повишава (и се повишава) благодарение на свободни и конкурентни сектори. Ето защо най-потиснатите в заплатите си българи имат нужда от законово гарантирана връзка на тяхната заплата със средната за страната - в противен случай ще бъдат обречени да останат в капана на ниските заплати, определяни от някои картел или местен феодал. 

Нивото на средната работна заплата отразява в себе си и „хваща" по-високата покупателна способност, с която разполагат по-добре заплатената част от нашите сънародници. Онези щастливи работници и служители, които могат да получават по-високо възнаграждение на труда си, по-лесно посрещат високите цени. Високите цени обаче са за всички, не само за хората с високи заплати. Така нископлатените ни съграждани, особено със заплати на нивото на МРЗ, непрекъснато обедняват заради инфлацията. Ето защо обвързването на размера на МРЗ със средния размер на възнагражденията у нас осигурява поне частична законова гаранция за компенсация на най-бедните срещу инфлацията.

„Отвързването" на МРЗ от средната работна заплата ще ускори нарастването на ножицата в доходите у нас. Това е особено тревожно поради факта, че България е с най-високо подоходно неравенство в целия ЕС по последни данни на Евростат. Евростат изчислява т.нар. коефициент Джини, измерващ концентрацията (разпределението) на доходите, и този коефициент за България в края на 2023 г. е бил в размер 37.2 при 29.6 средно за ЕС  - с което страната ни се нарежда на 1-во място по неравенствата на доходите. Следователно, едно допълнителното задълбочаване на неравенствата е не просто несправедливо - то ще доведе до още социално-политически напрежения и ще вреди на общия икономически растеж.

„Възраждане" не подкрепя вдигането на данъци и осигуровки, както и замразяването на доходите на служителите, включително отпадане на досегашния критерий за определяне на МРЗ - съгласно предвижданите мерки, обсъждани в медиите неофициално (преди да има внесен в деловодството на Народното събрание проект на Закон за държавния бюджет за 2025 г.). Тези мерки имат единствена цел постигане на 3% дефицит с цел включването ни в един съюз, в който явно не сме готови да влезем. Целта на тези мерки е неоправдана и рискова за икономиката ни, също и дълбоко недемократична - поради отказа на политическата върхушка да бъде попитан българският народ по тази стратегическа тема. Предлаганите бюджетни мерки са в ущърб на интересите и оцеляването на голяма част от българските граждани.

В България има закони, приети с относителен консенсус от страна на парламентарно представените партии. Такива са голяма част от законите, гарантиращи справедливо заплащане на работниците и служителите.

Недопустимо е безотговорната им промяна с неоправдана моментна цел, което е напълно неоправдано и освен това моментално ще навреди на българските граждани.

Това ще бъде заявено от нас кристално ясно на предстоящата среща с финансовия министър Людмила Петкова, където се очаква за пръв път официално да бъдат съобщени мерките, които правителството ще предприеме за ограничаване на дефицита (при още невнесен в деловодството на Народното събрание проект за държавен бюджет за 2025 г.)