Нови данни: замърсяването с азотен диоксид в София се увеличава
Секция: БЪЛГАРИЯ
25 Ноември 2024 10:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Нови данни: замърсяването с азотен диоксид в София се увеличава

/КРОСС/ Преглед на данните от измервания за замърсяването на въздуха в София с азотен диоксид (NO₂) за последните 3 години показва, че проблемът за столичния град с този замърсител нараства. Данните са от нов междинен доклад на Екологично сдружение „За Земята", в който за първи път са включени и резултатите от последните измервания на организацията - проведени непосредствено преди въвеждането на Зоната с ниски емисии (ЗНЕ) от транспорта в София в първия ѝ сезон, по време на активността ѝ от декември 2023 до февруари 2024, както и след края ѝ.


Замърсяването става по-сериозно и е през цялата година

Новите данни от измерванията в периода ноември 2023 - февруари 2024 за пореден път разкриват заблудата, че в София няма замърсяване с NO₂. В 34 от 36 измерени точки концентрациите са над средногодишната норма от 40 µg/m³ през всички месеци. Единствените две локации, където има измерени по-ниски нива, отново са тези, които съвпадат с двете автоматични измервателни станции, отчитащи този тип замърсител в града.

По-притеснителното в последните измервания обаче е, че проблемът изглежда се задълбочава. За посочения период се вижда повишаване на замърсяването спрямо това през 2021 и 2022 г., когато вече бяха регистрирани стойности над законовата норма. Нездравословно високите нива на замърсяване с азотен диоксид са в много точки на град София, където има и сериозно човешко присъствие. Става въпрос за жилищни зони, райони с офис пространства и бизнес сгради, основни спирки на градския транспорт и училища. По-високи концентрации на NO₂ се наблюдават в близост до натоварени улици и булеварди. Само по себе си наблюдението потвърждава разбирането, че основен източник на емисиите са автомобилите с двигатели с вътрешно горене и най-вече дизеловите такива. Изводите са особено обезпокоителни, защото показват, че София няма адекватни, действащи мерки, насочени към намаляване на замърсяването с азотен диоксид от трафика.


Освен на локациите на автоматичните измервателни станции на ИАОС в София, навсякъде другаде в града имаме наднормено замърсяване с NO₂. При това то се увеличава

Първо измерване, свързано със зоната с ниски емисии

От няколко години „За Земята" проследява замърсяването с NO₂ в София. Въпреки че има всички индикации, че такова съществува, при това в сериозен мащаб, проблемът остава извън радара на властите и респективно - извън държавните политики. Проблемът се корени в това, че автоматичните измервателни станции на официалната система за мониторинг на качеството на въздуха в София са разположени далеч от пътното платно и в неподходящи райони на града в нарушение на нормативните изисквания. Така те подценяват замърсяването с азотен диоксид.

Новото изследване на организацията целеше да съвпадне с влизането в сила от 1 декември 2023 г. на първия етап от ЗНЕ от транспорта в т. нар. Малък ринг. За целта бяха увеличени точките за измерване в и по границите на тази на теория най-строга част на зоната. Изследването бе проведено с разбирането, че ЗНЕ има много недостатъци в дизайна и прилагането във вида приет от Столичен общински съвет, включително липсваше контрол за навлизането на замърсяващи МПС и не могат да се направят сериозни изводи ефективността ѝ. Въпреки това резултатите показват, че мерки от този тип са все по-задължителни и трябва да се прилагат по-широко.

„С бързи и ефективни мерки за ограничаване на замърсяването на въздуха от транспорта ще се постигне намаляване на нивата както на фини прахови частици, така и на азотен диоксид. Препоръчваме да се направят и повече измервания за установяване на горещите точки по отношение на NO₂ в София. Нужна е и преоценка на разположението и класификацията на официалните измервателни станции, така че да отговарят на законовите изисквания, както и поставяне на допълнителни такива за отчитане на замърсяването от транспорта", посочват от „За Земята".

Нужни са работещи мерки

Необходими са сериозни и спешни мерки от страна на Столична община за намаляване на замърсяването с NO₂ в София, които да са насочени към намаляване на употребата на МПС с приоритет към ограничаването на най-замърсяващите автомобили.

Същевременно паралелно с въвеждане на ограничения, трябва да бъдат осигурени и насърчавани възможностите за устойчива и чиста мобилност за всички възрастови групи през всички сезони. Усилията би трябвало да са насочени към стимулиране на алтернативите: най-вече използването на градски транспорт, споделени форми на пътуване, възможностите за активно придвижване (с велосипед и други незамърсяващи въздуха в града транспортни средства), както и ходенето пеша. Освен мерки, насочени към личната мобилност на гражданите, са нужни и такива за екологичната трансформация на бизнеси свързани с транспорт: куриерски услуги, доставки, автобусни превози, комунални услуги, строителни и ремонтни дейности свързани с употреба на МПС.

Всичко това е в пряка връзка с решенията, които се взимат по отношение на зоната с ниски емисии. Тази мярка би трябвало да се базира на наличните данни за трафика и замърсяването на въздуха и техния анализ. Необходимо е да се събере повече информация и за двете, включително и за периоди, в които ЗНЕ реално работи.

Измерванията показват ясно, че замърсяването с азотен диоксид е през цялата година, а не само през 3-те месеца, в които ще работи ЗНЕ

„Събраните досега данни категорично показват, че замърсяването с азотен диоксид не е сезонно, а е характерно за всички месеци през годината. По всичко личи, че за опазването на здравето на гражданите е необходимо да се предприемат целогодишни мерки за ограничаване на най-замърсяващите МПС. Затова препоръчваме промяна на мярката ЗНЕ от транспорта в постоянно действаща, а не само през трите зимни месеца", допълват от „За Земята"