Галерия Синтезис представя изложбата "Строителни войски" на Гаро Кешишян
Секция: КУЛТУРА
28 Ноември 2024 21:04
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Галерия Синтезис представя изложбата "Строителни войски" на Гаро Кешишян

/КРОСС/ Фотосинтезис и галерия Синтезис представят изложбата „Строителни войски" на Гаро Кешишян. Проектът е едно от най-значимите дългосрочни, документални изследвания в българската фотография. Изложбата е създадена в сътрудничество с автора специално за пространството на галерия Синтезис. Тя включва 92 фотографии, заснети в периода 1983-1995 г., и повдига темата за рядко коментирана държавна практика от близкото минало - трудовата повинност в България. Със снимките си Гаро Кешишян създава образно пространство за емпатия и лична връзка с трудоваците , разкривайки човешката страна на тяхното ежедневие.

"С много усилия печелех доверието на момчетата, които снимах. Именно това доверие ми позволи да пресъздам тяхната ежедневна битка да съхранят човешкото в себе си въпреки нечовешките битови и работни условия. В целия цикъл е видна крещящата етническа дискриминация, която е в основата на комунистическите и посткомунистически строителни войски в България. Но най-силната движеща сила, която ме караше да се връщам отново с фотоапарат при тях, беше състраданието ми към тези момчета, чиято единствена вина бе къде и кога са се родили." - споделя Гаро Кешишян.

Фотографиите, показани в изложбата, са отпечатани след реставрация на оригиналните негативи, извършена от Виктор Герасимов. Рафаело Казаков, фотограф, колекционер и приятел на Гаро му помага с организацията на негативите и изработката на контролните копия. Поканихме Рафаело да сподели свои мисли за проекта:

„Преди четиридесет години Гаро Кешишян започва да фотографира служещите в Строителни войски, поставяйки началото на снимачен процес, продължил повече от десетилетие. В завършения си вид този проект се превръща в неговия magnum opus, обединяващ личната му визия и социалната реалност на епохата.

През 1983 г. Гаро има добрата комбинация от късмет, настойчивост и лични контакти, която му позволява да получи достъп и започне да снима във варненско трудовашко поделение. През следващите години той продължава работата си с прекъсвания, както и когато обстоятелствата му позволяват. По време на присъствието си в казармата фотографът трябва да е максимално "невидим", защото дадените му позволения да бъде там са плаващи и неофициални.

Серията „Строителни войски" естествено се вписва в жанра на световната „хуманистична фотография". В този стил авторът използва фактите в тяхната естествена светлина, за да пресъздаде неманипулирана, но неизбежно пречупена през неговия поглед двуизмерна реалност. Тази реалност съчетава наистина случилото се, избирателността на артиста и емоциите, които рикошират между субекта и обекта на изображението. Очите на Гаро са както остри и безкомпромисни, така и състрадателни и опрощаващи.

Човешкото достойнство оцелява и при най-тежките условия и фотографът вижда това. Гаро Кешишян пресъздава приятелството на трудното оцеляване и способността на човек да запази човешкото в нечовешки условия. Жестокостта на социалната рамка, в която хората са попаднали се омекотява от това, че техните роли (oфицер, стар войник, новобранец) са човешки, което по дефиниция значи крехки и несигурни.

Представеният тук труд на Гаро Кешишян е както свидетелство за факти останали извън образната история на България, така и послание на един хуманист към поколения, които биха се заинтересували от една непозната социална система от близкото минало и нейната власт върху множество човешки съдби."

За Строителни войски:
Строителни войски е военизирана строителна организация, наследник на въведената през 1920 г. в България система на задължителен общественополезен труд, която просъществува до 2000 г. Първоначално наричана Трудова повинност, през 1936 г. организацията е преименувана на Трудови войски, а след 1940 г. придобива напълно военизиран характер. От 1944 г. носи названието Строителни войски. Въпреки промените в наименованието, същността на структурата остава непроменена.

Учредяването на Трудовата повинност от земеделското правителство на Александър Стамболийски представлява опит за преодоляване на икономическата разруха, настъпила след поражението на България в Първата световна война. Според приетия закон всички български младежи и от двата пола - мъже, навършили 20 години, и девойки на 16 - подлежат на задължителен обществен труд. През първите две десетилетия организацията няма паравоенен характер и дейността ѝ е съсредоточена основно в областта на земеделието и занаятите.

Задължителната военна служба в България е въведена през 1938 г. и обхваща всички мъже на възраст между 18 и 27 години. Продължителността на службата е определяна от образователната степен на наборника и варира от шест месеца до две години. Тази форма на военна повинност е премахната през 2007 г.

Тоталитарният режим, установен в България след Деветосептемврийския преврат през 1944 г., доразвива и идеологизира институцията на Строителните войски, като я поставя под пълния контрол на комунистическата партия и я използва за изграждането на мащабни национални обекти. В този период трудоваците са предимно мъже от етническите малцинства, както и младежи, които властта определя като "неблагонадеждни" - криминално проявени и политически неудобни. През 2000 г. Главно управление на Строителни войски престава да съществува като институция за трудова повинност и след приватизация се трансформира в частна строителна компания.

Съпътстваща програма:
• 7 декември, 16:30 ч. Тур в изложбата с Гаро Кешишян
• 12 декември, 18:30 ч. Благодатни четвъртъци с Гаро Кешишян, гости: Рафаело Казаков и Георги Лозанов
• 14 януари, 17:00 - 20:00 ч. Библиотека Фотосинтезис I Фокус: Хуманистична фотография
• 28 януари, 18:30 ч. Гаро Кешишян в колекцията на Рафаело Казаков
• 4 февруари, 17:00 - 20:00 ч. Библиотека Фотосинтезис I Фотокниги избрани от Гаро Кешишян, в присъствието на автора.