/КРОСС/ В Италия Сенатът окончателно одобри реформата на Кодекса за движение по пътищата.
Освен дебатът за по-рестриктивните правила за употребяващите наркотици преди шофиране, вниманието е насочено и към новата наредба, свързана с електрическите тротинетки.
Регламент, който рискува да доведе до затваряне на фирми за отдаване на тротинетки под наем, които са много популярни в големите италиански градове
Министърът на транспорта Матео Салвини заяви миналата седмица - "Край на дивите тротинетки". С новите разпоредби затягането на мерките изисква всяка електрическа тротинетка да бъде застрахована и да има регистрационен номер, предвиждат се строги глоби за "дивите" шофьори и неправомерното паркиране.
На фона на нарастващия брой пътнотранспортни произшествия, на водачите ще бъде забранено да се движат по пешеходни улици, велоалеи и извънградски пътища.
Шофьорът също трябва винаги да носи каска, дори ако е възрастен, а точно това правило атакуват рентоператорите. Те заявиха пред италианските медии, че е немислимо да се осигури каска за всяка тротинетка, тъй като не е възможно да се монтират по никакъв безопасен начин.
От компаниите за отдаване на електронни тротинетки под наем твърдят, че правилата са твърде наказателни и казват, че техните превозни средства вече са оборудвани с ограничители на скоростта.
Подчертаха, че вече плащат застраховка и се позоваха на решение на Европейския съд, според което електромобилите с максимална скорост от 20 км/ч са освободени от застраховка.
Те добавиха, че тротинетките са оборудвани с технология, като мощни спирачки и мигачи, които помагат за ограничаване на навиците, причиняващи сериозни инциденти.
Компаниите предупредиха за последиците върху хиляди работни места и перспективата да се наложи да затворят офисите си в Италия.
Електронните тротинетки се превърнаха в елегантен, евтин и екологичен вид градски транспорт, който набра популярност по време на пандемията. Но с нарастването на разпространението им в Италия нарасна и броят на произшествията.
Статистиката е пълна със случаи като този на американската туристка, която хвърли своята тротинетка по известните Испански стълби в Рим и причини щети на стойност хиляди евро през 2022 г.
По данни на националната статистическа агенция Istat през 2023 г. броят на ранените при пътни произшествия с участието на скутери е нараснал до близо 3500 души, а смъртните случаи са 21 - в сравнение с близо 3000 ранени и 16 смъртни случая през 2022 г.
А общественото мнение в Италия е раздвоено - от една страна са тези, които ги смятат за заплаха, а от друга на тези, които ги оценяват заради удобството им.
бТВ, „Тази неделя"