Десетото издание на Базар на професиите представи професии с бъдеще у нас от 23 компании пред близо 2800 ученици от цялата страна
Секция: ИКОНОМИКА
02 Декември 2024 18:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Десетото издание на Базар на професиите представи професии с бъдеще у нас от 23 компании пред близо 2800 ученици от цялата страна Освен знанията, ключови за успешна бъдеща реализация са когнитивните и социални умения на младежите

/КРОСС/ На 29 и 30 ноември 2024 г., в София Тех Парк, зала "Джон Атанасов" се проведе 10-то издание на "Базар на Професиите" под надслов "Твоето бъдеще по твоя начин". Ежегодният форум на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН е ключово събитие в областта на ранното професионално ориентиране за ученици и младежи.

В 10то издание на Базар на професиите се включиха 23 компании и организации от добивната индустрия, енергетика, зелена енергетика, екология, банковата, логистичната, IT сферата, FMСG, автомобилна ритейл индустрия, маркетинг и комуникации, образование, медии и др., които представиха различни професии чрез щандове, интеракции, работилници и участието на 35 лектора.

Изложението беше посетено от близо 2800 деца, като само през първия ден организирани класове с повече от 1816 ученика от 47 училища от 12 населени места се срещнаха с професионалистите от компаниите. За десетте години от създаването на Базар близо 20 000 ученици са получили впечатления от повече от 40 различни компании и ключовите им професии. За първи път в Базара се включиха и повече от 40 доброволци на възраст 16-46 години.

Изложението стартира с разговора „Твоето бъдеще по твоя начин - 10 години създаваме връзка на образованието с бизнеса" между представители на бизнеса, гражданския сектор, международни организации за работа с деца и младежи, държавни институции.

Дарина Георгиева, изпълнителен директор на Българската мрежа, представи резултати от национално проучване на организацията между ученици от 9 до 12 клас, което установява, че трите предпочитани сфери за бъдеща професионална реализация на младежите са информационните технологии, медицината и предприемачество. Йоанна Маринова, изпълнителен директор на фондация "Лъчезар Цоцорков", цитира проучване на ОИСР, финансирано за България от фондацията, за социално-емоционалните умения на младите хора, според което 75% от анкетираните искат да учат висше образование, но едва 45% от тях очакват да заемат ръководни позиции. Видима е обаче връзката между по-развитите социално - емоционални умения и по-високия успех и очаквания за бъдещето.

Според Мария Янкова, програмен директор "Образование" в УНИЦЕФ, развитието на уменията са това, което свързва училището със следващия етап от живота на младия човек. В последните години у нас се случват много позитивни неща - бизнесът вече преподава в училищата, участва в разработването на учебни програми, разработена е Национална стратегия на уменията. Милена Андреева, началник на отдел "Координация на процеса планиране", Администрация на Министерски съвет разказа повече за стратегическите цели на национално ниво и програмите, насочени към насърчаване на младите хора в България. Такава е Иновационната стратегия за интелигентна специализация, целяща България да позиционира като център за иновации. Приоритети са и подобряване на капацитета на високотехнологичните човешки ресурси в сферата на иновациите, реализация в професиите на настоящето и бъдещето. Според Огнян Траянов, собственик и изпълнителен директор на ТехноЛогика, едно от предизвикателствата пред активиране на работната сила е създаването на интегрирани програми между университетите и училищата, и на персонализирано образование. Способностите и дарбите на децата трябва да бъдат разкривани още от ранна възраст. „Бизнесът има отговорност към обществото, а младите хора имат активна роля", каза още той.

Участниците в разговора се обединиха около уменията, които ще бъдат от полза за личностната и професионална реализация на младите хора - когнитивните такива: вземане на решения, водене на преговори, критично мислене, умения, свързани със самоуправление, устойчивост и накрая социалните умения: да живеем и да работим заедно, постоянството. Водещи трябва да са интересите на децата и младите хора, и да се готвят не "кадри", а хора с умения, включително и за работа.

"Ясни са уменията, които са важни за бъдеще и реализация, видно е и желанието на младите хора да се развиват и бизнесът е насреща да подпомага тези процеси, да създава инициативи и срещи като Базара е подобен пример за директен досег до професиите в различните индустрии", заключи Дарина Георгиева.

Откриващата дискусия сложи началото на серия от презентации и разговори, представящи 20 конкретни професии и пътищата към реализация в тях в по-близък план, и умения и знания като финансова грамотност, успешен избор на университет и професия, програмиране и др.Най-голям интерес предизвикаха разказите за екипажа на полети - пилот и стюардеса, scrum master и product owner, професиите в банка, свързаните с устойчивост, както и интерактивните работилници за кариерно ориентиране, откриване на заложби и за програмиране.

Обичайно, най-оживен интерес имаше към щандовете на компаниите, които по атрактивен начин показват не само ключовите си професии, но и основната си дейност - как се добива руда, как се произвежда ток от соларни панели, заваряването като част от дейностите с бъдеще. Всеки от деветнадесетте изложители чрез интеракция успяха да увлекат в разговор за професионалния избор най-трудната си публика - потенциалните си бъдещи колеги.

Участниците в изложението, които представиха кариерните пътеки в своя бизнес са Амадеус София Лабс, Асарел-Медет, Аурубис България, Байер, Bulgaria Air, Bulgaria On Air, ДМ, Елаците-Мед, Edu Compass, Карго-Партнер, Кауфланд, ЛИДЛ България, Насекомо, Нексас, Овергаз, Silver Star, Соларпро Технолоджи, Пощенска банка, Първа инвестиционна банка, ТехноЛогика, Уникредит Банк, Девин.

Базар на професиите като инициатива е част от приноса на отговорните компании към Глобалните Цели за устойчиво развитие 4 - Качествено образование и 8 - Достоен труд и икономически растеж.

Медийни партньори на Базара: Bglobal.bg, b2b media, btvnovinite.bg, https://svetatnazdraveto.bg, https://businessnovinite.bg, https://ladyzone.bg/, ESGnews, investor.bg, Rabota.bg, в-к Сега

За Българската Мрежа на Глобалния договор на ООН

Българска мрежа на Глобалния договор (БМГД) на ООН е официално прогласена през 2011 г. от генералния секретар на ООН Бан Ки-Мун. Обединявайки компании, неправителствени организации и образователни институции, БМГД е най-активната организация в страната в сферата на устойчивото развитие, с професионална експертиза, градена повече от десетилетие в рамките на най-големия световен форум за устойчивост, дефинирал понятието ESG - Глобалния Договор на ООН. С разпознаваемите си колективни социални проекти БМГД показва, че отговорният бизнес е устойчива сила за добро. https://www.unglobalcompact.bg/

За Глобалния договор на ООН

Глобалният договор на ООН е най-голямата световна инициатива за корпоративна устойчивост и с повече от 23,000 членове в над 160 държави. Доброволната инициатива на бившия генералния секретар на ООН Кофи Анан обединява бизнес и неправителствени организации, академични институции, градове и агенции на ООН в глобален форум в подкрепа на устойчивия растеж и гражданското общество. 10-те принципа на Глобалния договор на ООН са насочени към прилагане на отговорни бизнес практики в сферата на правата на човека, трудовите норми, опазването на околната среда и борбата с корупцията. Седемнадесетте конкретни Цели за устойчиво развитие на ООН (ЦУР) са световна инициатива, насочена към решаване на глобални проблеми като бедност, глад, неравенство, изменение на климата и други. Целите за устойчиво развитие на ООН се стремят да постигнат баланс между икономически растеж, социално благополучие и опазване на околната среда, за да подобрят качеството на живот по целия свят и да запазят планетата за бъдещите поколения. https://www.unglobalcompact.org/