МОН: "Над 60% от паралелките в средното образование ще са професионални"
Секция: Наука
06 Декември 2024 11:47
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
МОН: "Над 60% от паралелките в средното образование ще са професионални"

/КРОСС/ Над 60% от паралелките в средното образование се предвижда да са професионални през следващата учебна година. Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на кръглата маса „Връзката между образованието и пазара на труда: Изграждане на привлекателни професии и адресиране на текущите предизвикателства - необходими промени и реформи", организирана от Асоциацията на индустриалния капитал в България.

План-приемът за следващата учебна година все още се обсъжда. Освен за увеличаването на приема в професионалните паралелки, ще се работи и за популяризирането им, отбеляза министърът. Той изтъкна, че определени професии дават много добри възможности за личностно развитие на учениците, с което децата и родителите трябва да бъдат запознати.

По време на кръглата маса беше дискутирана връзката между образованието и потребността на бизнеса от квалифицирани кадри. „Време да погледнем малко по-напред в бъдещето. Да видим как да решим тези проблеми не чрез отделни действия, а чрез цялостна концепция", изтъкна министър Цоков. Той посочи, че съвременните образователни системи търсят много различни решения как да свържат образованието с пазара на труда, който днес е изключително динамичен.  Професии, които днес са много търсени, може след няколко години да бъдат изместени от други.

„Децата от поколението алфа, които сега са ученици, ще работят най-малко две-три професии през живота си", отбеляза министърът. Затова и нашето образование трябва да бъде компетентностно ориентирано към формиране на ключови умения за живота, каквито процеси текат вече от 10-15 години в други образователни системи. „Това в много по-голяма степен ще даде по-голяма гъвкавост и динамичност в подготовката на различни кадри на пазара на труда. Тези деца трябва да имат изградени ключови трансверсални умения, да могат да овладеят професионални знания в различни области", отбеляза министър Цоков.

По думите му е необходимо да бъде приета национална концепция за образованието и то да бъде изведено като платформа за обединение на България  от гледна точка на нейното бъдеще- не само на политическите партии, но и на цялото общество  - работодатели, социални партньори, родители. „Ние като общество трябва да приемем, че образованието е нещо, което може да развие България и да ѝ даде едно по-добро бъдеще", изтъкна министърът.

В кръглата маса участваха още заместник-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова, председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев, председателят на Съвета на ректорите проф. Миглена Темелкова, председателят на Синдиката на българските учители д-р ик.н. Янка Такева, началникът на кабинета на министъра на образованието и науката Наталия Михалевска, секретарят на Президента на Република България по образование, култура и туризъм Илин Димитров, представители на работодателски и синдикални организации, на академичната общност и експерти от МОН.